Gå til innhold

tips til adventure/click and point spill

Anbefalte innlegg

Jeg har vært det som kompiser spøkefullt har kallt en publikumsjente i noen år, jeg digger å sitte å se folk spille dataspill. også ble jeg overtalt til å spille The longest journey for noen måneder siden mens jeg var på besøk, jeg runda spillet på to dager, dreamfall tre-fire dager. så pusler jeg enda med litt spill siden jeg ikke er der lengre og har ikke muligheten til å spille hver dag, men har fått meg steam konto og har kjøpt disse spillene pluss psychonaut. Så jeg bare lurer om det er noen andre spill i samme gata.

Jeg vet ikke om det er fordi The longest journey er mitt første, i hvertfall det første jeg har runda på egen hand, eller om det er bare fordi det er sykt bra spill, men jeg er frelst og trenger mer!

Jeg liker fallout 3 spillet det har sett av det, men burde jeg spille 1 og 2 først? Men det er vel mer et action spill også?

Takk!

Endret av papirkutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært det som kompiser spøkefullt har kallt en publikumsjente i noen år, jeg digger å sitte å se folk spille dataspill. også ble jeg overtalt til å spille The longest journey for noen måneder siden mens jeg var på besøk, jeg runda spillet på to dager, dreamfall tre-fire dager. så pusler jeg enda med litt spill siden jeg ikke er der lengre og har ikke muligheten til å spille hver dag, men har fått meg steam konto og har kjøpt disse spillene pluss psychonaut. Så jeg bare lurer om det er noen andre spill i samme gata.

Jeg vet ikke om det er fordi The longest journey er mitt første, i hvertfall det første jeg har runda på egen hand, eller om det er bare fordi det er sykt bra spill, men jeg er frelst og trenger mer!

Jeg liker fallout 3 spillet det har sett av det, men burde jeg spille 1 og 2 først? Men det er vel mer et action spill også?

Takk!

3D Spill som MÅ spilles:

Mincraft, Fallout 3 (du trenger ikke og spille 1 og 2 da det ikke er en serie),Bioshock, mass effect, asassins creed.

2D spill:

Monkey Island, space quest, og Sam & Max Hit the Road, er MUSTS!!

-frank

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å spille Fallout 1 og 2 (eller Tactics) for å kunne spille hverken Fallout 3 eller Fallout New Vegas, alle kan nytes hver for seg uten problemer, du får bare mer innblikk i den totale spillverdenen om du spiller alle. Det er å bemerke seg at som et isometrisk (fugleperspektiv) turn-based (først du, så dem, så du, etc) spill kan Fallout 1 og 2 kanskje være mer intressang for en som liker point and click spill, da Fallout 3 og New Vegas er mer direkte action spill bygd på den sjenerelle verdenen. Vær klar over at Fallout 1 og 2 er over 10-15 år gamle da, så ikke forvent mye i form av grafikk. Derimot burde du enkelt kunne få tak i begge for under hundrelappen, og de er fortsatt forferdelig gode spill.

For det meste har point-and-click eventyr spill blitt litt avlegs i siste fem-ti åra desverre, så det har ikke kommet ut så veldig mange nye spill, og det virker som om du allerede har funnet de som har kommet ut. Derfor må du helst tilbake et par år for å finne de virkelig gode spillene innenfor sjangeren, noe som gjerne betyr at grafikken og annet som du forventer av moderne spill kanskje ikke er helt på topp.

For point-and-click eventyr spill så er Lucasarts gamle storspill å merke mest, dvs Monkey Island serien, Monkey Island 1 og 2 har nylig kommet ut i spesial versjon med HD grafikker og voice-acting, samme som senere spill har. Med unntak av orginal versjonen til de første tre spillene (det er seks totalt tror jeg) så er alle pre-rendera tegneserie stil, så de ser akkurat like bra ut nå som de gjorde når de kom ut. Av andre spill er Day of the Tentacle, Grim Fandango, Full Throttle og Sam & Max spillene store slagere innenfor sjangeren. Beneath a Steel Sky er en annen som er litt mindre komisk enn LucasArts spillene, satt i en sci-fi verden ala Blade Runner.

Lenke til kommentar

For point-and-click eventyr spill så er Lucasarts gamle storspill å merke mest, dvs Monkey Island serien, Monkey Island 1 og 2 har nylig kommet ut i spesial versjon med HD grafikker og voice-acting, samme som senere spill har. Med unntak av orginal versjonen til de første tre spillene (det er seks totalt tror jeg) så er alle pre-rendera tegneserie stil, så de ser akkurat like bra ut nå som de gjorde når de kom ut. Av andre spill er Day of the Tentacle, Grim Fandango, Full Throttle og Sam & Max spillene store slagere innenfor sjangeren. Beneath a Steel Sky er en annen som er litt mindre komisk enn LucasArts spillene, satt i en sci-fi verden ala Blade Runner.

Alle de overnevnte spillene er fantastiske og selv om Grim Fandango styres med tastaturet syns jeg det er det ypperste av dem. Special Edition-versjonene av Monkey Island 1 og 2 er billige enten du kjøper dem på AppStore, Steam eller Xbox Live. Så kan du spille 3eren etterpå som også er herlig :)

Om du liker mer absurde ting bør du også teste Discworld 1, 2 og Discworld Noir. De to første er galskap, men veldig artige. Det siste er etter min mening tidenes mest undervurderte adventure-spill.

Broken Sword, og da 1eren og 2eren spesielt, er også veldig artige adventure-spill. Begge er tilgjengelig veldig billig i nyrestaurert utgave på bla. Appstore og litt dyrere på Steam. Garanterer nesten at du liker disse!

Postet egentlig bare for å kommentere det Sacremas hadde skrevet om Beneath a Steel Sky. Veldig bra spill, men vil også anbefale det faktiske Blade Runner-spillet fra Westwood (når Blade Runner her blir nevnt). Kan kanskje være vanskelig å få tak i, men det er veldig veldig bra.

Jeg og dama spiller oss gjennom alle disse for tiden og det er rett og slett sjef. Hun digger dem og jeg elsker gjensynet med dem!

Lenke til kommentar

oi, takk for masse tips!

Haha, jeg har drevet og småærta typen for at han kjøper minst ett nytt spill i måneden også er jeg her og bare må kjøpe alt jeg kommer over, gjett om jeg kommer til å få den i trynet!

min første reaksjon er "wow, er det faktisk discworld spill?!" skal så ha de, leser litt om broken sword nå.

Igjen, tusen takk! ser ut som om det blir gamer av meg og :D

er day of the tentacle laget av samme selskapet som psychonaut? jeg har spilt kanskje en time av det nå og det er så langt awesome!

Lenke til kommentar

Day of the Tentacle er LucasArts mener jeg... du kan lese om det her;

http://no.wikipedia.org/wiki/Day_of_the_Tentacle

EDIT: Tim Schafer lagde både Psychonauts og Day of the Tentacle faktisk. Schafer var og en av hovedfolka bak Grim Fandango, Full Throttle, Secret of Monkey Island (ena), Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, og Brutal Legend, Costume Quest, Stacking og Trenched.

Endret av Sacremas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...