nomore Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Hei, Pr i dag har eg et Casio kompaktkamera som eg føler har utspilt sin rolle. Bildene eg tar blir helt OK, men mange har røde øyne og innendørsbilder er alt for mørke. Eg har prøvd å justere på det som lar seg justere på, uten at det gir noen bedre bilder. Eg vil derfor oppgradere. Men, eg har ikke ubegrenset med midler og setter derfor en øvre grense på 5k. Eg er ikke entusiast og har ikke enorme krav til bildekvalitet. Det eg setter høyt er størrelse og minnekortstandard. Et vanlig speilrefleks føler eg er for stort og kameraet må støtte SD-kort. Etter å ha kikket litt rundt så kom eg over et eg har "forelsket" meg noe i; Olympus PEN E-PL1 eller E-PL2. Sistnevnte er noe over budsjettet, men om det er mye bedre er eg villig til å legge det ekstra i det. Dette kameraet har da micro four thirds optikk. Eg vet ikke akkurat hva det betyr, men mener å ha fått med meg at det er navnet på det systemet som gjør at kameraene er så små. Noen som vil fraråde meg å kjøpe dette kameraet? Bruksområde er vanskelig å spesifisere. Bilder av familie, barn, utendørs, innendørs(mulighet for ekstra blits er jo da en bonus). Tips mottas gjerne Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Dette er et flott system! Kikk også på Olympus PEN E-P2, samt modellene fra Panasonic - GF1 og GF2. Panasonic har også noen "små" speilreflekser i micro four thirds-systemet - G2/G3 og GH2. Det er et par andre tilsvarende konkurrerende systemer - Samsung NX og Sony NEX. Du er ikke den første som forelsker deg i et micro four thirds-hus , og det er også et veldig godt valg! Kikk litt på de andre også (bare for sikkerhets skyld), men en Olympus PEN er et veldig godt valg. Panasonic-variantene GF1/2/3 har ikke innebygd bildestabilisering i huset (buuu!), men har kjappere autofokus (yaay!). Ville selv gått for GF-1 med 20/1.7 fastoptikk, men så er det meg og mine preferanser - noen liker dama, andre liker søstera. 1 Lenke til kommentar
langevidar Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Hvis du har lyst på Olympus E-PL2 har japanphoto det på tilbud for tiden, 4499,- for Olympus E-PL2 m 14-42 II. Lykke til med valg av kamera. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Takker for tipset om JP. Har nå egentlig bestemt meg for at dette blir kameraet. Fikk holde i E-PL1 her om dagen og eg likte det veldig godt. Og ut i fra reviews på nettet så er oppfølgeren bedre, så dette er nok bankers Men, det er jo et ganske enkelt objektiv i kit'et. Eg lurer derfor på å prøve å få tak i E-PL2 med pancake objektiv pluss at eg kjøper eg bedre objektiv som et tillegg når eg vil ta bedre bilder. Men siden eg er så fersk på dette så vet eg ikke hva det evnt ville vært. Tar gjerne i mot forslag. Men mest sannsynlig, for å holde meg innenfor budsjett, blir det E-PL2 med vanlig kit objektiv, en solblender, en vidvinkeladapter for originalt objektiv samt et polariseringsfilter. Og kanskje et ekstra batteri. Kamera: http://www.japanphoto.no/product/kampanje/olympus-e-pl2-14-42-ii-hvit/ Solblender: http://www.japanphoto.no/product/filter-og-solblender/olympus-solblender/olympus-lh-61-solblender-for-olympus-zuiko-14-45mm/ Vidvinkeladapter: http://www.japanphoto.no/product/kamera-tilbehor/olympus/olympus-mft-wcon-p01/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå