Gå til innhold

Intel brikkesett, nåla i høystaken?

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer å oppgradere serveren litt. Vil aller helst ha en i5 da disse tilbyr grei ytelse/pris. I tillegg må jeg er det ønskelig med onboard skjermkort da dette tross alt skal være en server.

Prismessig havner jeg på LGA1155, og da er det slik å forstå at LGA1156 er eldre slik jeg forstår det? (bare her er det en logisk brist etter min mening).

Så var det chipset. Må prøve å nøste litt opp:

* P67 - hovedkort uten skjermkort onboard, sikkert myntet på casual gamers +++

* Z68 - ?

* H67 - "budsjett"? Enkelte har skjermkort onboard så her er en kandidat.

* H61 - "budsjett"? Litt færre kontakter enn H67 og ikke mulighet for å klokke GPU?

Slik det ser ut så er H61 mest aktuell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

H61 - mulighet for å billig kunne bruke Sandy Bridge med integrert grafikk. Fire SATA3GBPS, ingen 6GBPS. Ingen mulighet for overklokking

H67 - H61 + to SATA6GBPS.

P67 - H67 + mulighet for å overklokke + mulighet for å kjøre Crossfire og SLI ved å dele opp PCIe-kontrolleren på prosessorbrikka - mulighet for å bruke integrert grafikk.

Z68 - P67 + mulighet for integrert grafikk + SSD Caching.

Den integrerte grafikken ligger på prosessoren, ikke på hovedkortet. Den integrerte grafikken kan brukes til å gjøre veldig rask omkoding av video.

SSD Cache kan brukes med harddisker for å gjøre en del operasjoner mye raskere. Det er mange spill som får raskere lastetider ved bruk av dette, så om man har en SSD kan man sette av 20GB til raskere loadingtider.

Lenke til kommentar

H61 - mulighet for å billig kunne bruke Sandy Bridge med integrert grafikk. Fire SATA3GBPS, ingen 6GBPS. Ingen mulighet for overklokking

H67 - H61 + to SATA6GBPS.

P67 - H67 + mulighet for å overklokke + mulighet for å kjøre Crossfire og SLI ved å dele opp PCIe-kontrolleren på prosessorbrikka - mulighet for å bruke integrert grafikk.

Z68 - P67 + mulighet for integrert grafikk + SSD Caching.

Den integrerte grafikken ligger på prosessoren, ikke på hovedkortet. Den integrerte grafikken kan brukes til å gjøre veldig rask omkoding av video.

SSD Cache kan brukes med harddisker for å gjøre en del operasjoner mye raskere. Det er mange spill som får raskere lastetider ved bruk av dette, så om man har en SSD kan man sette av 20GB til raskere loadingtider.

.

Ikke alt dette er korrekt:

H61 - som du sier - billigversjon av H67

H67 har IKKE overklokking for CPU men har IGP utgang (og tror den kan overklokke denne også)

P67 har CPU overklokking, men IKKE IGP utgang (typisk for gaming)

Z67 har begge deler, både CPU overklokking og IGP (og dens overklokking)

Valget er altså mellom H61(bilig), H67(også meget rimelig) eller Z68 (dyr, men med overklokking for CPUen plus SSD caching). Z68 er valget for enten en dyrere arbeidmaskin/server som skal kunne overklokkes, eller en gaming-maskin som også skal kunne bruke quicksyn evt. (som trenger IGP)

Jeg håper jeg ikke bare leste feil utifra det du skrev, men den listen din var litt uklar i så fall synes jeg. Dette mest til OPs informasjon :)

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...