Gå til innhold

Billig, minimalistisk og bra HTPC?


Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne bytte ut stuepcen jeg har nå med en som tar mye mindre plass.

 

Jeg vil ha den så liten som mulig, og selvsagt så stille som mulig.

 

Problemet er at det er noen år siden jeg sist bygget meg en PC, så jeg aner ikke hvilke hardware som er best egnet til HTPC per dags dato.

 

Har ikke så mange krav, men noen er der jo.

 

- Maks 4000,-

- lavt støynivå

- HDMI

- tar liten plass

- Kjører alt av videoformater uten antydning til lag

- Helst firefire port

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare ta for meg hoved"innmaten" - men du har essensiellt to måter å gå i mine øyne:

 

Enten en billig Intel i3 2100 på et H67 (eller H61 evt.) hovedkort. IGPen sluker alt av video uten å bruke mer enn 3-4watt på HD avspilling. Trenger minimalt med kjøling, og hvis du bruker standardkjøleren vil den normalt gå på minimum og være nesten totalt stille i praksis. Du har da også massevis av potensiell CPUkraft OM du skulle trenge det til noe - selv om du sansynligvis nepe vil trenge det ofte på ren HTPC bruk. Alle Intel CPUene i de 2 siste generasjonene idler fantastisk lavt hvilket er en stor fordel for varme/støy - bare på en håndfull watt.

 

ALternativ to er en intel atom på et hovedkort med ION2. atom CPUen er veldig svak, men ION2 vil lett hardware decode alt av video så du trenger egentlig ikke mer CPU om du ikke skal bruke det til annet også.

I forhold til alternativ1:

-En del billigere (dog ikke voldsomt mye)

-Mye mye mindre CPUkraft (men begge alternativ bruker hardware decoding uansett for video, så for videobruk betyr det ingenting)

-Som regel mindre fancy hovedkort funksjonaitet og kontakter

-Mer tilrettelagt for passiv kjøling. 2100 idler faktisk nesten identisk lavt, men atomen vil jo bare variere med noe få watt fra idle til load, mens 2100 vil bruke langt mer om du faktisk bruker den på full load

 

En billig AMD prosessor på hovedkort med integrert skjermkort er kanskje et tredje valg, men en slik plattform vil være underlegen på idle strømforbruk og er dermed ikke like godt egnet for HTPC synes jeg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Tror kanskje det blir noe i gaten av ditt første forslag der stigma. Takker så mye for innspill, så gjelder det bare å få satt sammen komponenter som er bra, billig og et kabinett som tar seg bra ut:-)

 

Noen som har erfaring med xtreamer sine produkter, feks ultra?

 

http://www.xtreamer.no/index.php?nr=90&case=4&id=139&idkategori=80&kat_name=MEDIASPILLERE&prod_name=NYTT%20PRODUKT!%20Xtreamer%20Ultra&startrow=

Lenke til kommentar

Ser for meg dette kabinettet, så gjelder det å finne et hovedkort som støtter den nevnte cpu og i tillegg passer i kabinettet:-) Er vel ikke direkte flust med hovedkort om jeg skal ha H67:p

 

http://www.wesena.co.uk/product.php/5/2/itx2

 

Det er plenty med H67 hovedkort både i micro-atx og mini-itx hvis det er det du mener. micro-atx kortene mister du veldig lite funksjonalitet på i forhold til et full-størrlese kort - som regel bare en kortslot eller to. mini-itx derimot er en del mer begrenset på mange måter som en nødvendig konsekvens av størrelse - dog det vil nok være mer enn nok for HTPC bruk uansett om du fortrekker en veldig liten maskin.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kabinettet støtter bare mini-itx, og av hva jeg kunne se i prisguiden var der da tre tilgjengelige, men kun to av de er aktuelle.

 

Men om jeg går for et slikt system, hvor kraftig cpu må jeg ha med hensyn til den cpu du nevnte tidligere?

 

Sett på to stk eksterne strømforsyninger på 80 og 120 W, vil disse være nok når jeg får på plass ram, disk og og gjerne en usb eller to tilkoblet?

 

Hvordan vil en slik cpu stille seg? Er jo litt billigere, men taper jeg mye i ytelse?

 

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Prosessor/CPU/Intel-Socket-1155/Intel/Intel-Dual-Core-G620T-2,2Ghz-Socket-1155-3MB,-BOXED-m-vifte-48154.aspx

Lenke til kommentar

Kabinettet støtter bare mini-itx, og av hva jeg kunne se i prisguiden var der da tre tilgjengelige, men kun to av de er aktuelle.

 

Men om jeg går for et slikt system, hvor kraftig cpu må jeg ha med hensyn til den cpu du nevnte tidligere?

 

Sett på to stk eksterne strømforsyninger på 80 og 120 W, vil disse være nok når jeg får på plass ram, disk og og gjerne en usb eller to tilkoblet?

 

Hvordan vil en slik cpu stille seg? Er jo litt billigere, men taper jeg mye i ytelse?

 

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Prosessor/CPU/Intel-Socket-1155/Intel/Intel-Dual-Core-G620T-2,2Ghz-Socket-1155-3MB,-BOXED-m-vifte-48154.aspx

 

Du mente sikkert å spørre om PSU? (du sa cpu).

vel, 80 og 120watt vil sikkert være for lite for å kunne kjøre CPUen på maks. Det sagt så er det mulig å sette en øvre grense på effektforbruket på prosessoren på Sandy Bridge CPUene (i hovedkort - på alle SB hovedkort jeg har sett så langt). Du kan ret og slett sette maks antall watt som CPU kan trekke totalt, og dermed så kan du diale ned maks forbruk til å komme deg under grensen som du ønsker.

 

Jeg anntar du ser på slike picoPSU løsninger eller lignende? Vær obs på at de leverer langt i fra all sin effekt på 12volt, og det er det som vil gå med mest dersom du faktisk stresser CPUen i tunge oppgaver. Alt i alt burde det gå greit siden du som sagt kan justere effektforbruket selv (jeg kan ikke garantere 100% av denne funksjonaliteten er på alle kortene, men jeg tror det er rimelig standard across the board for Sandy Bridge).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

For å gi deg en liten referanse:

Følgende hardware bruker 30w idle, ~62W 100% load (cpu+gpu)

 

Silverstone x-400 (Gold sertifisert, vifteløs)

Asus P8H67-M EVO

Intel Core i3 2100T (2,5GHz, 35W TDP, undervoltet med 0,095v)

2x2GB Corsair Vengenace (1,5v)

OCZ Vertex2 120GB

Silverstone MFP51 (LCD m/IR Sensor)

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

For å gi deg en liten referanse:

Følgende hardware bruker 30w idle, ~62W 100% load (cpu+gpu)

 

Silverstone x-400 (Gold sertifisert, vifteløs)

Asus P8H67-M EVO

Intel Core i3 2100T (2,5GHz, 35W TDP, undervoltet med 0,095v)

2x2GB Corsair Vengenace (1,5v)

OCZ Vertex2 120GB

Silverstone MFP51 (LCD m/IR Sensor)

 

Ok, mulig jeg overdrev kravene ved max load noe. Jeg tenkte ikke helt over faktum at 2100 er dualcore, så da vil det sansynligvis gå ok under en 80 eller 120watt PSU. Jeg ville dog vært veldig observant på hvor mye disse PSUene gir ut på 12volten - for det er dårlig på noen av disse PSUene.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kabinettet støtter bare mini-itx, og av hva jeg kunne se i prisguiden var der da tre tilgjengelige, men kun to av de er aktuelle.

 

Men om jeg går for et slikt system, hvor kraftig cpu må jeg ha med hensyn til den cpu du nevnte tidligere?

 

Sett på to stk eksterne strømforsyninger på 80 og 120 W, vil disse være nok når jeg får på plass ram, disk og og gjerne en usb eller to tilkoblet?

 

Hvordan vil en slik cpu stille seg? Er jo litt billigere, men taper jeg mye i ytelse?

 

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Prosessor/CPU/Intel-Socket-1155/Intel/Intel-Dual-Core-G620T-2,2Ghz-Socket-1155-3MB,-BOXED-m-vifte-48154.aspx

 

Du mente sikkert å spørre om PSU? (du sa cpu).

vel, 80 og 120watt vil sikkert være for lite for å kunne kjøre CPUen på maks. Det sagt så er det mulig å sette en øvre grense på effektforbruket på prosessoren på Sandy Bridge CPUene (i hovedkort - på alle SB hovedkort jeg har sett så langt). Du kan ret og slett sette maks antall watt som CPU kan trekke totalt, og dermed så kan du diale ned maks forbruk til å komme deg under grensen som du ønsker.

 

Jeg anntar du ser på slike picoPSU løsninger eller lignende? Vær obs på at de leverer langt i fra all sin effekt på 12volt, og det er det som vil gå med mest dersom du faktisk stresser CPUen i tunge oppgaver. Alt i alt burde det gå greit siden du som sagt kan justere effektforbruket selv (jeg kan ikke garantere 100% av denne funksjonaliteten er på alle kortene, men jeg tror det er rimelig standard across the board for Sandy Bridge).

 

-Stigma

 

Jeg lurte på hvordan cpu som jeg linket til var.

Lenke til kommentar

Kabinettet støtter bare mini-itx, og av hva jeg kunne se i prisguiden var der da tre tilgjengelige, men kun to av de er aktuelle.

 

Prisguiden er dessverre blitt nærmest ubrukelig når det gjelder å finne noe som helst. Faktisk er det langt mer enn 3 stk mITX hovedkort for 1155-sokkel tilgjengelig. I realiteten er det 10 stk kort som finner på lager i fra knappe 500 - 1 000 kr, jf uttrekk fra prisjakt.no

 

Ellers følger jeg Stigma i at man bør vurdere om man skal ha litt kraftigere PSU fordi effektiviteten ofte er dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på hvordan cpu som jeg linket til var.

 

Nei, G620 er også et godt valg. Nå som du minnet meg på den såp annbefaler jeg egentlig denne over 2100. Det er et lite steg ned i maks ytelse (som du ikke trenger dullt ut uansett) og pris.

 

T-versjonen tror jeg ikke jeg ville gått for. Du kan oppnå eksakt samme som T-versjonen ved å begrense maksforbruket i BIOS - men du kan aldri klokke opp T versjonen senere. T versjonen er heller ike noe mer effekitv pr. watt bare så det er sagt. Faktisk har de vist seg i tester å være bare gjevngod eller faktisk blittelitt dårligere pr. watt - så pesonlig ser jeg null og niks poeng med dem spesiellt når de faktisk koster mer enn standardversjonen.

 

Men G620 er snadder (for dette bruket) ja

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Fordelene som jeg valgte T versjonen for er etpar. 35W TDP tilsier at prosessoren aldri vil gå over dette taket, så man begrenser "max effekt" intervallet ganske grundig, samt at de er cherry-picked med tanke på termiske egenskaper og er ofte gode undervoltere. Nå skal det sies at udervolting ikke har veldig mye å si ved idle, men utgjør en 4-5W under max last.

Lenke til kommentar

Fordelene som jeg valgte T versjonen for er etpar. 35W TDP tilsier at prosessoren aldri vil gå over dette taket, så man begrenser "max effekt" intervallet ganske grundig, samt at de er cherry-picked med tanke på termiske egenskaper og er ofte gode undervoltere. Nå skal det sies at udervolting ikke har veldig mye å si ved idle, men utgjør en 4-5W under max last.

 

Testene jeg har sett (anandtech testet i praksis blandt andre) viser dog at mange av disse anntagelsene ikke er korrekte i praksis. Om de undervolter bra vet jeg ikke (det ble ikke testet heller tror jeg - og det er vanskelig å få nok statistisk materiale til å si om de undervolter BEDRE enn standard modellen) men når det kommer til forbruk ved idle og forbruk i forhold til ytelse så kommer T modellene ikke noe bedre ut enn standard modellene som sagt. En standard modell som er throttlet via en maksverdi av effekten den får lov til å bruke fungerer altså i praksis akkurat som en T modell. T modellen kan du dog som sagt aldri velge å kjøre noe raskere senere og fremstår dermed for meg som en mindreverdig modell (for en litt høyere pris også).

 

Det du sier om undervolting er korrekt så langt jeg kjenner til. Ved idle så powergates det så bra at CPUen nesten slåes helt av. En prosent eller to undervolting vil dermed gi ingen målbar forskjell i effekforbruk, men ved load kan man nok spare noen få watt ja. Om du kan undervolte bedre med T enn du kan med normal modell derimot er som sagt rimelig uklart. Så langt jeg vet er ikke dette noe Intel sier at modellen er spesiellt egnet for, så jeg tror det blir en ganske løs anntagelse. Om noen vet om tester som motbeviser dette så er jeg dog interessert i å se dette. Det måtte i så fall være det eneste (i mine øyne) som T modellene kunne gjøre bedre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...