dan83 Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 er egentlig ganske happy med dette bilde her, MEN hvis man ser nøye etter så er det en ferje i horisonten og lurer veldig på om det er noe poeng i å klone bort den? Den syntes jo egentlig ikke særlig, men er vell kanskje noen "særinger" som vill legge merke til slikt? 1 Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Er forresten overrasket over hvor skarp 18-55mm IS kan være(bare se på stenene) Tror egentlig at det ikke haster helt enda å skaffe seg 17-40mm L, selv om den har andre fordeler selvsagt! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Det er mulig at bildet blir bedre ved å klone bort fergen; men da må kloningen være spot on. Det er tydelig at du har fått en god 18-55mm; det er ikke alle som er like skarpe. Og ettersom den er såpass god, kan det være smart å supplementere med annen type optikk; en lyssterk 50mm f.eks. Når det gjelder selve bildet, så liker jeg komposisjonen, og lukkertiden er passe - vannet er ikke helt krem, men passe sløret med noen detaljer. Tror du har skarpet opp litt hardt, overgangene virker litt harde enkelte steder. Ellers så har du glemt å skalere ned bildet. Maks 1280px på lengste side ... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Pent bilde dan, og ferga er premie til den som ser skikkelig på bildet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 For en gangs skyld vil jeg gjerne at du bryter BK-reglene, Dan83 - last gjerne opp et ekstra bilde med 1280 på lengste side, men behold originalen. Det er støy og utydeligheter i 100% - pikslene er ikke tydelige og skarpe. Men - støyen ser her for meg ut som om om det er utydeligheter i et malt bilde, og det blir for meg rett og slett jævlig bra. *Skal eksperimentere litt med "imitert maling"-filtra i Photoshop og se hva det kan gjøre med støy* Trykk dette i minst 35x22cm. Gjerne større. Skarp opp en del ekstra før trykk. Stilig at fergen ikke synes i thumbnailen.. Lenke til kommentar
skjlzvik Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Ikke at det er noe konstruktiv kritikk, men jeg syns bildet er veldig vakkert! Etter min mening helt passe lang lukkertid ...Men ikke fjern ferga! Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Det er mulig at bildet blir bedre ved å klone bort fergen; men da må kloningen være spot on. Det er tydelig at du har fått en god 18-55mm; det er ikke alle som er like skarpe. Og ettersom den er såpass god, kan det være smart å supplementere med annen type optikk; en lyssterk 50mm f.eks. Når det gjelder selve bildet, så liker jeg komposisjonen, og lukkertiden er passe - vannet er ikke helt krem, men passe sløret med noen detaljer. Tror du har skarpet opp litt hardt, overgangene virker litt harde enkelte steder. Ellers så har du glemt å skalere ned bildet. Maks 1280px på lengste side ... Er ikke oppskarpet opp for mye, men når jeg tittet på bilde her, så virker det slik ja...vet ikke hvorfor da men?;)Bilde blir kanskje litt komprimet, siden jeg ikke skalerte ned filen før jeg lastet opp her? Når jeg ser på bilde i full størrelse på min laptop så ser det bra ut;) Trondster; vet ikke hva du mener med støy og uskarpe piksler, for når jeg cropper på ogrinal bilde, så ser alt helt normalt ut! Jeg fjernet litt luminance støy i raw fila, etter jeg hadde behandlet bilde, så skal være minimalt med støy=) Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 og tomis; tror ikke jeg har fått en "god kopi" av 18-55mm IS, er nok heller at dette objektivet er skarpest hvis man bruker litt liten blender(helst ikke større blender en f5,6) Men er jo mulig det er litt variasjon hos dette objektivet? Håper virkelig ikke dette i så fall også gjelder canons L objektiver, som feks 17-40mm? Når jeg skal ha et slik, så hadde det lissom vært litt kjipt å få en "dårlig kopi" Lenke til kommentar
eveant Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Synes den ferga bare satt prikken over i-en jeg. Rått bilde! Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Synes den ferga bare satt prikken over i-en jeg. Rått bilde! jo, takk for det! Da har jeg bestemt meg for å ikke fjerne ferga...syntes jo så vidt uansett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå