frankhaugen Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 På den ene familiehytta, (ja vi har mer enn 1), så har vi en lafta hytte uten strøm, (eller noe moderne), bortsett fra solceller. Solceller en fine på sommeren når det er fin vær men på vinteren er de ikke så mye, (for det meste fordi at hytta ligger slik at solen ikke treffer taket på vinterhalvåret. Men jeg kom til å tenke på hvordan et kull-kraftverk fungerer, (kull brenner => varmen varmer opp vann => vanndampen driver en turbin => turbinen drar en dynamo som produserer elektrisitet). Jeg undres om det eksisterer eller er mulig å lage noe som brukte samme prinsippet som kunne settes opp med en vedovn? da man fyrer konstant med en vedovn på hytta på vinteren men hvis man kunne få litt elektrisitet i samme slengen hadde det gjort det mer praktisk å reise der på vinteren. Noan andre glupe ideer sier jeg ikke neitakk til -frank Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Jeg leste nylig at man får kjøpt brenselceller til hyttebruk. Sjekk Hyttebutikkens hjemmesider. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 En annen løsning som jeg er usikker på om er brukt så mye i praksis er en Stirling-motor, som igjen driver en dynamo. Står mer om den her: http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine Om den er mulig å få tak i til ditt bruk er jeg høyst usikker på. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Å montere en stirling-motor til peisen er omtrent like realistisk som å bygge et atomkraftverk av papp. Men det er fullt mulig å installere en liten vindmølle. Selges i Hyttebutikken. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå