Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet stenge blogg på blogspot?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom noen hadde laget en blogg på blogspot.com med hensikt å mobbe en person, hadde det norske politiet hatt midler til å fjerne bloggen på samme måte som på blogg.no? Og når serveren ligger i USA, har bloggeren forbrutt seg mot amerikansk lov i tillegg til norsk?

kremt kremt... planlegger du å mobbe noen er du en drittsekk og trenger å piskes med din fars lærbelte. Såør du dette som et hypotetisk spørsmål er det noe annet.

 

Politiet kan be google fjerne bloggen din pga krenkend innhold (noe som står i google/blogger sine vilkår at ikke er lov). Mobbing og/eller sjikane har flere lover som du kan dømmes under: sjikane, æreskrenkelse, og legemesfornærmelse er de vanligste.

 

Du kan altså gis en bot for hva du skriver, hvis du lover å slette det selv og unnskylde deg gir politiet deg en advarsel. Hvis ikke får du bot og pålegg om å ta ned, overholder du ikke pålegget drar statsadvokaten ut den store røde bok og figurativt voldtar deg i rompa med den. Du kan faktisk få noen dager i fengsel skriver du slemme nok ting.

 

I tillegg kan Politiet i ekstreme tilfeller blokkere bloggen gjennom DNS-serverene men det er noe som krever litt ressurser og det skjer ikke. men mobber du noen gjennom nettet, lover jeg deg at ANON vil få rede på det og de liker å ta hevn på mobbere ;).

 

Så hvis du vurderer å mobbe noen på eller utenfor nettet, ikke gjør det, du ødelegger livet til den du gjør det mot, og ingen kommer til å respektere deg for det du gjør. Og pass på at du ikke skaper den nye starwars-kid'en!

 

-frank

Lenke til kommentar

Ja det er berre amerikansk (US) politi som kan fysisk gripe inn på amerikansk (US) land.

 

Men vedkommande som legg ut bloggen har fortsatt brutt norsk lov og kan derfor straffeforfølges uavhengig av om bloggen blir stengt eller ikkje. Det største problemet når ein ikkje har fysisk tilgang til serveren er vel å bevise at det er den rette vedkommande som har skrevet bloggen (men kanskje det kjem med DLD?).

 

Straffeforfølging eventuellt søksmål etter amerikansk lov er kanskje litt værre dersom ingen av partane er USA-borgere.

Lenke til kommentar

Straffeforfølging eventuellt søksmål etter amerikansk lov er kanskje litt værre dersom ingen av partane er USA-borgere.

Det har du forsåvidt rett i. Kansje saksøking via engelsk injurielovgivning er mer i tråd med hva som er lett å få til? Ettersom også utenlandske statsborgere kan saksøke så lenge injuriene er tilgjengelige i storbritannia.

Lenke til kommentar

kremt kremt... planlegger du å mobbe noen er du en drittsekk og trenger å piskes med din fars lærbelte. Såør du dette som et hypotetisk spørsmål er det noe annet.

 

Tror du ikke jeg i hvert fall ville hatt evne til å poste som anonym? Helt hypotetisk er spørsmålet likevel ikke. Jeg har kjennskap til en sak som handler om dette.

 

Så hvis du vurderer å mobbe noen på eller utenfor nettet, ikke gjør det, du ødelegger livet til den du gjør det mot, og ingen kommer til å respektere deg for det du gjør. Og pass på at du ikke skaper den nye starwars-kid'en!

 

Jeg skulle ønske jeg var enig i en så politisk korrekt påstand. Jeg er temmelig sikker på at f. eks. opphavsmannen til Star Wars kid har fått rikelig med street cred.

 

 

Men vedkommande som legg ut bloggen har fortsatt brutt norsk lov og kan derfor straffeforfølges uavhengig av om bloggen blir stengt eller ikkje. Det største problemet når ein ikkje har fysisk tilgang til serveren er vel å bevise at det er den rette vedkommande som har skrevet bloggen (men kanskje det kjem med DLD?).

 

Det hadde kun vært å ikke skrive navnet sitt på bloggen, hadde det ikke?

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Angående USA virker det svært urealitisk at man med amerikansk lov i hånd skal klare å få stengt en blogg. Vernet om ytringsfrihet er svært sterkt i USA.

Du tenker tydeligvis på et annet USA enn jeg gjør, for selv om staten i usa ikke kan gjør noe betyr ikke det at det sivile rettsystemet. I Norge er ytringsfriheten garantert også av private aktører, men det er den ikke i USA, det er bare å gå til hvilken som helst dommer i USA og be om en "injunction" så pålegger dommeren Google å fjerne blogspot-innlegget. DET er forskjellen! i Norge har man noe av det samme men siden kostnadene og lignende er enorme er det skjeldent noe gidder å gå for det.

 

Og man kan straffes under Norsk lov får å gjør en forbrytelse i utlandet, eller begår en lovlig handling i utlandet som er ulovlig i Norge, (derfor pedo-turisme til enkelte asiatiske land har tørket opp, fordi kripos har spanere i slike land og dokumenterer forholdet der nede og så blir man arrestert det øyeblikket man er på norsk jord, (eneste praktiske eksemplet i senere tider paragrafen er blitt brugt).

 

Og det er ikke utenkelig at man blir underlagt norsk lov selv om nettsiden servere står i utlandet, da man begikk handlingen i Norge!

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...