Gå til innhold

hjelp: nevn dumme norske lover eller ordninger

Anbefalte innlegg

Eg vil ikkje at trådstartaren skal vera sur, i og for seg, men han kan setja seg ned ein dag han har god tid og lesa gjennom plan- og bygningslova. Halvparten av det står der er så absurde reglar at det ikkje vert handheva ein gong (sovande paragrafar). Det er knapt mogeleg å ha fast eigedom utan å bryta plan- og bygningslova, med mndre ein vil senda melding til kommunen kvar gong ein klipper plenen, dekkar bordet eller vaskar golvet (unnskyld, no overdriv eg litt).

Du overdrive desverre ikkje så alt for masse, heilt absurd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke lov å kjøpe og eie historiske våpen,

Ingen våpenlisen krav på våpen laget før 1889 men replikaer av akurrat samme våpen krever lisens, dette blir spesielt idiotisk når det kommer til munnladere som bare kan skyte 3 skudd i minutet,

Viss jeg kjøper en orgnal munnladder til 15 000kr, ingen problem, jeg kan henge den på veggen, kjøper jeg en moderne kopi av akurrat samme våpen, må jeg ikke bare ha våpen kort, men må stenge våpenet inne i et et våpenskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan styre meg for lokale ordninger som forbyr uteservering etter klokka ett. Det er egentlig bare irriterende.

Tidsbegrensninger for når en kan kjøpe alkohol i butikk er også irriterende, om enn ikke katastrofalt.

Ellers §135a i straffeloven og overdreven regulering av narkotikabruk.

Lenke til kommentar

Jeg kan styre meg for lokale ordninger som forbyr uteservering etter klokka ett. Det er egentlig bare irriterende.

Tidsbegrensninger for når en kan kjøpe alkohol i butikk er også irriterende, om enn ikke katastrofalt.

Ellers §135a i straffeloven og overdreven regulering av narkotikabruk.

Finst det regulering av narkotikabruk? Eg trudde det var forbode med unntak av når nakotiske stoff vert utskrivne av legar?

Lenke til kommentar

Det er forbudt å oppbevare stoffer som reguleres av straffelovens avsnitt om narkotiske stoffer. Jeg antar det er lov for visse legemiddelfirma og sykehus å ha enkelte narkotiske stoffer på lager. Morfin er jo for eksempel et vanlig smertestillende middel, selv om det vel regnes som narkotika.

Men lover er fortsatt reguleringer. At noe er regulert betyr ikke at de tidvis er lovlige. Det kan bety litt av hvert..

Lenke til kommentar

Forbudet mot cannabis er blant det som troner øverst på pallen over idiotiske lover, og er et godt eksempel på at loven ofte ikke er til for å beskytte etiske prinsipper eller landets og innbyggernes økonomiske interesser. Man skulle tro at oppegående mennesker i demokratiske Norge ville kreve et grunnlag for de lovene man må rette seg etter, men det later visst ikke til å bekymre spesielt mange pr. i dag at vi har lover ingen kan forsvare med fornuften i behold.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er jo lett irriterende med slike paradokser i lover og regler da.

Det mest kjente eksempelet er kanskje sexsalg, der man kan selge men ikke kjøpe (eller var det motsatt?).

Og for å ta noe som opptar meg for tiden, slike dressur- og bjeffehalsbånd til hund, spesielt de som bruker strøm. Selges helt ukritisk og over en lav sko omtrent overalt, lovlig, men er altså ulovlig å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...