Gå til innhold

Hjelp til kjøp av digitalkamera til tøft bruk!

Anbefalte innlegg

God kveld :)

Til høsten skal jeg på folkehøgskole i Hardanger og i den anledning har jeg lyst til og anskaffe meg et kamera for å forevige dette året.

Jeg skal skal gå en friluftslivslinje og dette innebærer at kameraet må tåle litt røff behandling samt være vanntett. Budsjettet mitt ligger på rundt 2000 kr.

Jeg har foreløpig kun funnet disse to modellene som har oppfylt kravene ovenfor:

Fujifilm XP 30

Olympus TG-310

Hvilket er best? Noen som har noen erfaringer med disse, er det andre modeller som er aktuelle eventuelt?

Alle råd og tips mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt veldig mye positivt om det Pentax kameraet utenom at det er veldig holdbart, ikke bra bildekvalitet på det tydeligvis. :)

Det er også GPS på Fujifilm kameraet ovenfor også forresten.

Men er det ingen som har prøvd noen av disse selv eller vet hvilket som er lurest å velge?

Lenke til kommentar

Vanntette kameraer er nylig omtalt her:

http://www.akam.no/artikler/ta_kameraet_med_paa_badeferien/98448

Selv har jeg akkurat bestilt et kamera av typen Panasonic Lumix DMC-FT3. Dette er omtrent en tusenlapp dyrere, men har da også litt bedre spesifikasjoner. Blant annet GPS og geotagging av bildene, samt visstnok også litt bedre video.

http://snapsort.com/compare/Canon_PowerShot_D10-vs-Panasonic-DMC-FT3

OBS: Jeg bestilte mitt kamera gjennom Pixmania. Har kjøpt både kamera og objektiver hos dem tidligere og ikke opplevd noen problemer. Pixmania har kommet ut et par hundrelapper billigere enn konkurrentene hver gang jeg har sammenlignet. Vet ikke hvorfor Pixmania ikke kommer opp i "Prisguiden". Hvis man søker i Kelkoo, er også Pixmania med på listen.

http://shopping.kelkoo.no/ssc-124901-vanntett-digitalkamera.html

Billigste Canon Powershot D10 er i øyeblikket i følge Kelkoo kr 1995 (FotoVideo.no), og billigste Panasonic Lumix DMC-FT3 er kr 2929 (Pixmania.com).

Får du tak i et Canon Powershot D10, så er nok det det kameraet med best bildekvalitet av de som er vanntette. Det er imidlertid ganske stort.

Ellers har Panasonic et kamera som heter FT10, som også kan være verdt en kikk.

Lenke til kommentar

OBS: Jeg bestilte mitt kamera gjennom Pixmania. Har kjøpt både kamera og objektiver hos dem tidligere og ikke opplevd noen problemer. Pixmania har kommet ut et par hundrelapper billigere enn konkurrentene hver gang jeg har sammenlignet. Vet ikke hvorfor Pixmania ikke kommer opp i "Prisguiden". Hvis man søker i Kelkoo, er også Pixmania med på listen.

Det kan være at Prisguiden og Kelkoo bruker litt forskjellig betegnelse på kameraet, og at betegnelsen Pixmania bruker ikke sammenfaller godt nok med Prisguiden sin betegnelse til at søkemotoren klarer å legge den inn i systemet... hvis nå ikke Pixmania har sagt opp avtalen med Prisguiden da.

Ellers er de fleste som bare bestiller fra Pixmania fornøyde, men det er om man har behov for service i ettertid at de negative erfaringene florerer. Norske forhandlere er stort sett mye lettere å ha med å gjøre. Den forsikringen mener jeg det er verdt å betale et par ekstra hundrelapper for. Og da støtter du i tillegg norske butikker.

Lenke til kommentar

Ellers er de fleste som bare bestiller fra Pixmania fornøyde, men det er om man har behov for service i ettertid at de negative erfaringene florerer. Norske forhandlere er stort sett mye lettere å ha med å gjøre. Den forsikringen mener jeg det er verdt å betale et par ekstra hundrelapper for. Og da støtter du i tillegg norske butikker.

Godt poeng å støtte norske butikker, spesielt dersom det skulle bli problemer med varen i ettertid. Har ikke tenkt så mye over om Pixmania er norskeid selskap eller ikke. De har jo en nettside hvor alt står på norsk, og de har et norsk telefonnummer til support.

På nettsidene til Pixmania (fransk selskap ser det ut som) ser jeg nå at de opererer med 14 dagers angrerett, men garantitiden er kortere enn hva man hadde hatt om produktet var kjøpt i Norge. Riktignok skriver de at den norske forbrukerkjøpsloven også gjelder for kjøp i Pixmania dersom forbrukerkjøpslovens vilkår er bedre enn Pixmanias egen garanti. Men hvis erfaringene faktisk viser at Pixmania er vanskelige å ha med å gjøre når det kommer til stykket, så er uansett konklusjonen at man er tryggest når man handler fra et norsk selskap :)

Altså, jeg er enig. Det er verd å betale et par ekstra hundrelapper dersom man kan få kjøpt kameraet fra en norsk butikk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...