Gå til innhold

Kan noen vurdere kostholdet mitt?

Anbefalte innlegg

Hei!

17 år, 188cm, 78kg. Nettopp startet med styrketrening (kjører Powerlifts 5x5).

En typisk dag for meg når det gjelder mat, ser slik ut:

- Omelett med 4 egg (lønsj)

(trening her)

- 300g kyllingfilet med 3 egg (middag)

- 2 speilegg (kveldsmat)

Ja, jeg er glad i egg.

I følge næringsinnhold.no inneholder maten min følgende:

- 1314 kcal

- 150g protein

- 78g fett

- <2g karbohydrater

Av og til bytter jeg ut kyllingfilet med fisk eller rødt kjøtt, som gir et litt annet næringsinnhold.

Mine spørsmål er som følger:

- Bør jeg spise mer? Jeg tenker her på at jeg har et relativt lavt energiinntak.

- Bør jeg spise mer proteiner? Husk at jeg skal ned i fettprosent OG øke i styrke.

- Til slutt, det store spørsmålet: Bør jeg begynne med proteinpulver, evt hvilket?

PS:

Utenom trening er jeg ikke i fryktelig mye fysisk aktivitet, spesielt ikke nå i ferien.

Takker for alle svar!

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lever du bare av kjøtt, fisk og egg eller spiser du grønnsaker i tillegg? Hvis ikke vil jeg tenke at du bør gjøre det snarest. Jeg skal ikke mene så mye om lavkarbo er lurt eller ikke, men ift. hva du bør få i deg av fiber, vitaminer og andre næringstoffer, så er det ikke bra å leve utelukkende på kjøtt, fisk og egg!

Lenke til kommentar

Skal du ned i vekt sidan du kun inntar 1300 kcal?

Om du har tenkt å bli større så må du ete meir, mykje meir. Å kombinere vektoppgang/muskelbygging med fettnedgang er vanskeleg, men det er dei som meiner det går om du følger informasjonen i lenken under. I første omgang bør du fokusere på å få i deg nok mat, så kan du ta fettreduseringa seinare.

http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/

Fett: 1-1,3 ganger kroppsvekt

Protein: 2-2,5 ganger kroppsvekt

Karbohydrat: Resten av kcal

Du er 78 kilo, få i deg rundt 70-100g fett i dagen. 150-200g protein. Då har du fått i deg 1300 kcal. Om du skal bygge må du sikkert opp mot 3000 kcal. Då er det rundt 350-420g igjen til karbohydrat. Bananer, poteter, ris, frukt, bær, mais, gulrot, juice.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Jeg har aldri prøvd å ligge i kaloriunderskudd sammen med trening, men en ting som er sikkert er at du ikke vil ha like bra progresjon om du ligger i underskudd vs overskudd. Dette er du sikkert klar over selv. 5x5 er et veldig tungt program og jeg tror du vil slitte veldig med å følge dette programmet tre ganger i uken i et så stort underskudd.

Bra du spiser mye egg i hvert fall! Egg er naturens vitamin-bombe, men hvor er det blitt av alle grønnsakene? Få i deg grønnsaker, selv om det innebærer at du får i deg litt karbohydrater (noe du tydeligvis ikke vil ha i deg?).

Mitt råd til deg er å gå i et mindre underskudd for å få mer ut av treningen. 78 kg på 188 cm er på ingen måte mye og å gå i et så stort underskudd på den vekten virker ikke bra og er noe jeg tviler på du klarer å fortsette med i lengre tid.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bli særlig større, i hvert fall ikke før jeg får lavere fettprosent, så derfor må jeg ligge i kaloriunderskudd. Spørsmålet er bare hvor mye?

@Hugo,

Jeg spiser grønnsaker, men ikke til middag. Jeg spiser gulrøtter, brokkoli og/eller blomkål hver eneste dag, men som snack. Gidder ikke å koke grønnsakene, så jeg bare kapper dem opp i en skål og spiser dem som kos.

@jespio,

Nei, det gjør jeg ikke.

@Sandsvei,

Jeg trodde ikke det var nødvendig, men jeg kan alltids erstatte eggene jeg spiser til middag med f.eks fullkornpasta :).

@ditro,

Jeg skjønner at det virker som jeg ikke har mye å gå på, men jeg har nok det. Jeg vil tro at jeg har en fettprosent på ca. 15% - 20% og jeg vil ned på 5%.

Kan noen komme med et forslag til hva jeg kan spise for å få i meg mitt dagsbehov av kcal, minus 500 kcal. Det må fordeles på 3 måltider.

Lenke til kommentar

Pinglekosthold. Du kommer ikke til å slite med fremgangen i programmet, samtidig som både muskelmasse og fett vil rase av deg. Jeg veier litt mindre enn deg, og lå på ca 2600 kalorier på denne tiden, og allikevel lå jeg litt i underskudd. I tillegg delte jeg måltidene inn i 6 måltider per dag. Grunnen til dette er at kroppen ikke kan lagre proteinene du får i deg, og bør derfor ha en balansert tilgang til dette ca hver 2,5-3 time, så hvorfor MÅ dette fordeles på 3 måltider?

Dessuten, hvor er karbohydratene og det sunnet fettet?

Lenke til kommentar

Grunnen til dette er at kroppen ikke kan lagre proteinene du får i deg, og bør derfor ha en balansert tilgang til dette ca hver 2,5-3 time, så hvorfor MÅ dette fordeles på 3 måltider?

Det er ikkje nødvendig å ette kvar tredje time, det er tull.

Lenke til kommentar

Har hatt det samme kostholdet siden Februar og har aldri hatt problemer med lite energi :).

Jeg spiser 3 måltider for det passer best med mitt tidsskjema, og ettersom det ikke er noe å tjene på å spise ofte, holder jeg meg til 3 måltider.

Jeg har ikke peiling på hva jeg skal spise for å få i meg mer kcal. Jeg går rundt hele dagen og føler meg stappmett, så jeg klarer ikke å spise mer. Jeg må vel endre på fordeling da - f.eks bytte ut egg til middag med ris eller pasta. Det går jo på bekostning av det totale inntak av proteiner da :/.

Lenke til kommentar

Du må som sagt spise mer. Når man f.eks er på deff for å beholde muskelmassen bør man ikke ligge under 20% i kaloriunderskudd, og du ligger vel kanskje under 50% i underskudd. Sunt fett er sentralt for å forbrenne fett, og du får så å si ikke i deg noe, hverken det eller karbohydrater.

Nå vet jeg at du kjører 5x5, men jeg vil anbefale deg å laste ned RYP-programmet gratis fra TN.no. Du trenger ikke å kjøre treningsmetoden som er beskrevet, da 5x5 faktisk er et bra program, men det står svært godt beskrevet hva du bør spise for å oppnå resultatene dine. F.eks "Ekstrem muskelvekst" programmet. Du kan også bruke en kalkulator på siden for å sjekke hvor mange kalorier du bør få i deg, avhengig av dine mål.

Per dags dato spiser du rett og slett for lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...