Chresjan Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Hei, Jeg som de fleste andre her har tenkt å skaffe meg en ny PC. Jeg har nå en relativt gammel(4-5 år) pc som durer som en helvetes disel generator. Jeg tenkte i første omgang å kjøpe en ferdig, men ut fra det jeg leser her så skal jeg heller utfordre meg selv litt å bygge en selv. Over til PCen: Jeg skulle gjerne mekket en stasjonær Gaming data som har en pris til rundt 10k, men det kan jeg fort øke (15k) skulle jeg føle for det. Jeg tenker å basere den rundt en Intel Core i5 2500K og et GeForce kort. Jeg er noe usikker på hvilket jeg skal gå for av 260, 270, 280. Resten(det meste) har jeg relativt lite peiling på: - Kabinett: Helst noe som ikke lager alt for mye lyd(men det skal vel ikke mye til for å bråke mindre enn den jeg har nå) - RAM: - PSU: Ikke vits å gå overkill her, men jeg har tanke om å kanskje oppgradere i fremtiden til SLI. - Hovedkort: - DvD: - Harddisk: Blir nok en vanlig på 1-2Tb og en SSD. - Trengs kjøling på prosessoren? I såfall hva er best av luft og hydro? Skjerm, (eksternt-)lydkort etc har jeg i skranglekassen. Håper dere kan gi meg noen råd her, og takker for alle svar. -Chresjan Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Jeg tenker å basere den rundt en Intel Core i5 2500K Meget smart. Veldig god ytelse uten å koste alt for mye. Denne er det bare å gå for. Da trenger du et hovedkort av 1155-typen. Du bør gå for enten p67 chipsettet eller z68. For eksempel denne. og et GeForce kort. Jeg er noe usikker på hvilket jeg skal gå for av 260, 270, 280. Ehm. Den nåværende generasjonen av GeForce kort er 560/570/580. Ikke 260/270/280. Dustinhome har en fin pris på GTX 570 akkurat nå, og anbefaler at du går for den. GTX 560 Ti er hakket billigere, så om du skal spare litt er den ikke langt under 570. Å gå opp til 580 mener jeg personlig er et dumt valg. Den koster langt mer, men yter bare litt bedre. Dårlig ytelse for pris. ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB (Personlig anbefalning) ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II - Kabinett: Helst noe som ikke lager alt for mye lyd(men det skal vel ikke mye til for å bråke mindre enn den jeg har nå) Kabinetter lager ikke lyd. Det er det komponentene som gjør. Så om du vil ha en PC som bråker lite, må du velge komponenter (prosessor-kjøler, skjermkort, strømforsyning, kabinettvifter) som støyer lite. Med det sagt. Kabinetter kan ha støydempning. Fractal Design R3 er tingen å gå for her, knall kabinett som er ekstremt populært for tiden, kommer med god kjøling og innebygd støydempning. RAM CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 1600MHZ (2X4GB) - PSU: Ikke vits å gå overkill her, men jeg har tanke om å kanskje oppgradere i fremtiden til SLI. Smart, ingen vits å gå overkill med tanke på effekt. Å investere i en god strømforsyning er derimot viktig. Det er viktig å forstå at det er stor forskjell i strømforsyninger selv når man ikke ser på mengden watt. Modulær er også meget behagelig når du bygger selv, så slipper du så mye kabelrot og dermed får du også bedre luftfly. Det finnes mange bra der ute, og jeg er ingen ekspert på strømforsyninger. Ville anbefalt min, men den selges ikke i Norge, men tror Corsair HX 750 W skal være perfekt for deg. Høy kvalitet, modulær og mer enn nok effekt til en eventuell SLI i fremtiden. - Hovedkort: Se over. - DvD: Her er det bare å gå for nesten hva som helst. Om du da ikke ønsker en Blu-Ray Harddisk: Blir nok en vanlig på 1-2Tb og en SSD. Aight. Hvilken SSD du bør gå for avhenger litt av hvor du kjøper og hva du vil ha av størrelse. Kjøper du fra MPX/Komplett bør du gå for m4 64GB/128GB. Kjøper du fra Dustin er valgene enten Intel eller Vertex. Akkurat hva du bør gå for fra Dustin vet jeg ikke. HDD, da bør du gå for Samsung F3 SpinPoint 1TB. De er på 1 TB, så om du har lyst på 2 TB kan du kjøpe 2. Du kan også vurdere RAID5 med 3 stykker. Dette betyr i praksis at du har 3 disker på 1TB hver, men de oppfører seg som 1 disk på 2TB, men om en av diskene skulle blitt ødelagt mister du ingenting, du bare erstatter den ødelagte disken, så er alt som før. Har du bare 2 disker i standard setup, og en disk blir ødelagt, da er alt du hadde lagret på den borte. Du får også litt bedre lese-ytelse i RAID5. - Trengs kjøling på prosessoren? I såfall hva er best av luft og hydro? Det følger med en kjøler til prosessoren, denne viften kalles stock-viften. Jeg ville ikke anbefalt å bruke stock-kjøling, den er ganske dårlig for å holde prisen på prosessoren nede. Du får CPU-kjølere billig som kjøler bedre og bråker mindre. Om du har tenkt til å overklokke trenger du hvertfall CPU-kjøing. Jeg mener fast at luft er best (både med tanke på kjøling og støy), men det er litt uenighet på omerådet. Her er en billig luft CPU-kjøler som gjør en god jobb. Her er en veldig bra luft CPU-kjøler. Her er enveldig bra hydro CPU-kjøler. Her er det kraftigste av det beste av det beste.. (Bare nødvendig om du skal overklokke!) Anbefaler å gå for en av Noctuaene. EDIT: Endelig oppsett basert på disse anbefalningene ser noe slikt ut: Dette ser ut som det kom på en del, men legg merke til at jeg har gått for de dyreste valgene hele veien, 3 stykk Samsung F3 SpinPoint, 120GB SSD, den beste CPU-kjøleren, 8GB RAM og listen bare fortsetter og fortsetter. Dette setupet er utrolig mye PC, men du kan lett redusere prisen med et par tusen om det skulle være ønskelig! Edit2: Skrivefeil. Edit3: Enda flere skrivefeil. Uff, jeg er virkelig dårlig på rettskrivning! =( Endret 21. juni 2011 av MrConfusion Lenke til kommentar
Chresjan Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Takker for veldig utfyldene svar! - Jeg har ikke bruk for 3x Harddriver per dags dato, så der tar jeg 1 eller 2. Den jeg har nå er på hele 230Gb! - Jeg gikk for en BD spiller i steden for vanlig DvD. - Jeg valgte en annen SSD en deg, men her har jeg egentlig null peil. - Så står det mellom 570 og 580. Det får jeg bestemme meg for når jeg ser sluttsummen. Når det kommer til Windows7. Hvilken versjon svarer seg mest av Ultimate, Professional, etc.. etc...? Hiver på et bilde snart. Endret 21. juni 2011 av Chresjan Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 - Jeg har ikke bruk for 3x Harddriver per dags dato, så der tar jeg 1 eller 2. Den jeg har nå er på hele 230Gb! Var nettopp det jeg trodde. Bare tok med 3 for å vise at det var mulig med RAID5, men for all del, om du kommer fra 230GB og ikke bruker stort holder det jo med 1 TB i tillegg til den 120GB SSDen. - Jeg valgte en annen SSD en deg, men her har jeg egentlig null peil. Intel 320 er egentlig ett bedre valgt enn Vertex 3, for Vertex 3 sliter med kontroller problemer. Intel 320 er forrige generasjons SSD, så den er litt tregere enn de aller nyeste, men forskjellen er egentlig ikke merkbar i praksis. Intel sine SSDer er også meget stabile og de har nettopp utvidet garantien på alle Intel 320 med 5 år, så det er et meget godt valg!. Når det kommer til Windows7. Hvilken versjon svarer seg mest av Ultimate, Professional, etc.. etc...? Ingen aning. Jeg bruker Professional siden jeg fikk det gratis gjennom studiene mine, så her må nok noen andre hjelpe deg. Lenke til kommentar
Chresjan Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Aiight, da har jeg endt opp med noe slik: Har gått opp til en GeForce GTX580 og tatt MICROSOFT WINDOWS 7 PROFESSIONAL ENG DVD. Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Aiight, da har jeg endt opp med noe slik: Har gått opp til en GeForce GTX580 og tatt MICROSOFT WINDOWS 7 PROFESSIONAL ENG DVD. Du kan spare litt penger (650 kr) ved å kjøpe en OEM versjon av Windows 7. OEM er for de som bygger egen maskin, den koster mindre, men bindes til hovedkortet ditt. Du kan altså ikke bruke den på andre maskiner senere. Selv foretrekker jeg OEM, ettersom at en PC som er bygget selv skal vare et par år, og da har det garantert kommet bedre operativsystem uansett. Men den du satt opp fungerer fint den og, for all del. Endret 21. juni 2011 av MrConfusion Lenke til kommentar
Chresjan Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Du kan spare litt penger (650 kr) ved å kjøpe en OEM versjon av Windows 7. OEM er for de som bygger egen maskin, den koster mindre, men bindes til hovedkortet ditt. Du kan altså ikke bruke den på andre maskiner senere. Selv foretrekker jeg OEM, ettersom at en PC som er bygget selv skal vare et par år, og da har det garantert kommet bedre operativsystem uansett. Men den du satt opp fungerer fint den og, for all del. Takk for tipset. Jeg tar den versjonen. Jeg gikk over til den SSD disken du linket til tidligere siden den hadde en mye bedre Read/write enn den jeg valgte. Da ble det antaglige sluttresultatet: Stiv pris, men heck: You only live once. Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Stiv pris, men heck: You only live once. Hehe, finnes verre ting å bruke penger på en PC! =) Om du syntes det ble litt for stivt kan du alltids gå ned på flere av komponentene. Men dette er en fin, fin PC. Behandle den pent og den vil vare deg lang tid =) Endret 21. juni 2011 av MrConfusion Lenke til kommentar
Chresjan Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Hehe, finnes verre ting å bruke penger på en PC! =) Om du syntes det ble litt for stivt kan du alltids gå ned på flere av komponentene. Men dette er en fin, fin PC. Behandle den pent og den vil vare deg lang tid =) Nei da, det ligger innenfor rangen så det er ingen problem. Tror det blir bestilling nå i kveld/natt. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå