Gå til innhold

NAS-server som skal erstatte defekt Qnap TS-459 Pro

Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide å erstatte min defekte Qnap TS-459 Pro NAS, har over en lengre periode nå kjørt filserver fra Windows7 via mitt LSI MegaRAID 9260-8i RAID-kort og dette har fungert ganske greit det men det er ikke helt gunstig at min stasjonære maskin med Intel Core i7-920 @ 4.0GHz, GTX580 osv står på 24/7, ei heller føler jeg at Windows7 er den beste måten å kjøre en filsever da den rett og slett går tregt i svingene til tider.

Det er en forrykende ytelse internt på maskinen med RAID6 på 8x Western Digital RE4 Black 2TB disker men ytelsen over nettverket er ikke allverden og ved flere anledninger har jeg måtte restarte maskinen for at mine bærbare skulle klare å koble seg til nettverkslagringa. En annen ting er at MacBook Pro ikke jobber optimalt mot Windows fildeling da jeg blant annet mister muligheten for TimeMachine backup og ytelsen generelt igjen er så som så til tider.

Min TS-459 Pro har nå blitt testet defekt og jeg står fri til å velge erstatningsvare men spørsmålet er bare hva jeg burde velge. For personlig var jeg aldri spesielt imponert over Qnap sin TS-459 Pro tatt i betraktning pris og maskinvare. Det var ofte voldsomt stor delay når jeg koblet meg til den, hvor det rett og slett kunne ta flere minutter før den i det hele tatt reagerte og etterhvert så ble firmware så buggy at den nektet å lagre konfigureringene mine lengre som ergo gjorde at den nå har blitt sendt inn til reparasjon. Det er mulig mitt dårlig inntrykk skyldes det at min TS-459 Pro kanskje aldri var helt god, men jeg ønsker nå hvertfall en løsning som fungerer litt bedre enn hva jeg opplevde med min TS-450 Pro hvor deriblant endel funksjoner som "TimeMachine Backup" rett og slett ikke ville fungere for meg. Mine MacBook Pro nektet plent å ta backup til TS-459 Pro fordi den ikke var av riktig filsystem så det er tydelig at Qnap sin emulering for TimeMachine støtte ikke fungerte på mitt eksemplar.

Hvilke alternativer vil dere anbefale meg å se på? Eller skal jeg kanskje vurdere noe så radikalt som å investere i en Mac Mini og sette opp den som server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett meg litt rundt og funnet tre aktuelle alternativer i samme prisklasse:

- Synology DS1511+

- Qnap TS-459 Pro II

- Netgear ReadyNas Pro6 (RNDP6000-200)

- Cisco NSS324 Smart Storage

Hvem av disse som er det beste alternativet er jeg dog mer usikker på.

Qnap og Synology ser jo ut til å tilby så og si identiske enheter når det kommer til både maskinvare og programvare, rykte sier at Qnap stort sett har bedre kvalitetsfølelse på maskinvaren mens Synology har bedre utfølelse på programvaren. Hvorvidt dette stemmer kan jeg ikke si noe på selv ettersom jeg aldri har hatt noe fra Synology.

Det jeg merker meg er at Qnap har fordelen av ekstern USB3.0 og SATA3 (6gbps) kontroller, mens Synology har bare USB2.0 og SATA2 (3gbps) men de eksterne portene bruker jeg så og si aldri SATA3 kontroller betyr vell Marvell RAID kontroller som gjerne er dårligere enn integrert Intel kontroller som vell er det som brukes som SATA2 kontroller? Så vet ikke hvorvidt det er noen fordel det heller, diskene mine er jo uansett ikke i nærheten av å pushe SATA2 grensesnittets kapasiteter uansett så hvor stor forskjell kan det utgjøre i praksis? Begrenset av nettverker blir vi jo stort sett også selv om jeg kjører LACP, samtidig så blir vell også Intel Atom 1.8GHz Dual Core prosessoren en flaskehals oppi det hele?

Da har vell kanskje Synology en mer praktisk fordel iform av at den tar 5x harddisker istedenfor bare 4x.

Som et "helt annet" alternativ sammenlignet med Qnap og Synology som tilbyr utrolig like løsninger så har vi Netgear sin Pro NAS som har imponerende maskinvare må jeg si. Her tilbys det intet annet enn en Intel Pentium Dual Core 2.66GHz prosessor som må da fullstendig overgå Intel Atom Dual Core 1.8GHz prosessorene? Og hvis de bruker SATA kontroller som sitter på hovedkortet så er vell også denne bedre på sørbrikka til en Intel Pentium Dual Core løsning sammenlignet med hva du finner på Intel Atom sørbrikkene? Ikke nok med at den ser ut til å ha imponerende prosessor men den tilbyr faktisk muligheten for hele 6x harddisker og dette i samme prisklasse som TS-459 Pro II og DS1511+.

Når du får tilsynelatende så mye maskinvare for pengene så må det vell nesten være en hake et eller annet sted? Nå aner ikke jeg hvordan det er med programvare og Netgear NAS så spørsmålet er hvor bra Netgear leverer her. Ved første øyekast så skryter Netgear av stort sett samme funksjonalitet som Synology og Qnap men spørsmålet er jo hvor bra det er utført og hvor stabil firmware faktisk er i praksis. Her har jeg absolutt null erfaring men det er mulig andre her har gode innspill? En positiv ting er at denne går under Netgear sin bedrifts portofolie som normalt betyr god og stabil firmware med bra support (har erfaring fra Netgear SRX5803 router blant annet). Men jeg registrerer samtidig at mye av funksjonaliteten er optional og må legges til manuelt via plugins og det er vell ikke gitt at alle slike plugins fungerer spesielt bra i praksis?

Veldig lovende og spennende maskinvare, men jeg er litt skeptisk til programvaren.

Sist så har vi Ciso med noe som ser ut som en skikkelig overpriset enhet. Den kjører en eldre 1.6GHz Intel Atom Dual Core, har "bare" støtte for 4-harddisker og er likevel dyrest av samtlige? Lukter overpriset bare fordi det er av merket Cisco men det er mulig den kjører knallgod Cisco programvare? Men den ser da ut til å kjøre helt vanlig linuxbasert firmware?

Lenke til kommentar

Desse små NAS boksane har nok ikkje nokon fantastisk ytelse. Veit ikkje helt korleis desse nye med Atom prosessor er, men min gamle Thecus N7700 har ein Celeron M 1.6GHz, og den er heilt ok. Køyrer raid6 med 7 diskar uten problem.

Skulle tru at den oppgraderte/nye TS-459 modellen vil vere betre enn den du hadde?

Den gamle hadde berre 512mb ram og det er litt lite imo.

Lenke til kommentar

Minnemengden var ikke så reell fordi jeg puttet inn 2GiB i den uansett, og jeg vil eventuelt putte inn 3GiB i den nye modellen da jeg har flust av brukbare minnebrikker i alle former og fasonger liggende.

Hva ytelse angår så utpeker jo Netgear sin løsning seg som den klart kraftigste med Intel Pentium Dual Core 2.66GHz vs Intel Atom Dual Core 1.8GHz? Men erfaring tilsier jo at programvare / firmware fort kan ha like mye å si som maskinvaren.

Nytter sjeldent med god maskinvare om du har buggy firmware og ellers dårlig optimalisert programvare.

Lenke til kommentar

Heilt klart at måten dette er sett opp frå produsenten har ein del å seie. Du får lese litt på forum og så om du finn ut kva problem folk eventuelt har med Netgear NAS.

For min del hadde eg nok kjøpt ein Qnap TS-809 Pro, men den er nok utanfor prisen du har sett :)

Kan nok fort bli til at eg må selje min og byte til Qnap, om dei ikkje får fingeren ut og fiksar 4K støtte.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...