Gå til innhold

Hva er forskjellen på Intel Core i7 975 og Intel Core i7-2600K? og hvorfor er den andre bedre?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hallo

Jeg har en High-End PC til 32.000kr, og min prosessor er Intel Core i7 Quad Processor i7-975, og den kosta ca. 10.000kr da den var ny, for 1år og 4 måneder siden hos Datakjeden. (Kjøpstidspunkt)

En kamerat av meg har kjøpt en PC til ca. 10.000kr og skal motta den i neste uke. Hannes prosessor er Intel Core i7 Quad Processor i7-2600K, og den koster 2195kr hos Komplett.no idag.

Min prosessor var 5 ganger dyrere og allikevel er den dårligere en kameraten sin prosessor. Min prosessor koster fremdeles mer enn hannes idag, men ikke fullt så mye.

Så det jeg lurer på hva som er forskjellen mellom disse og hvorfor er den ene bedre, jeg vet at den har 3.40GHz, og min har 3.33GHz.

Eller var jeg dum at jeg kjøpte denne prosessoren?

grunnen til at jeg oppretter denne tråden er at jeg føler at han gjorde et svært bra kjøp i forhold til meg når det gjelder prosessor.

Søker gode svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjøpte en Extreme Edition, de er overprisede til det ytterste. En i7-920 kosta vel omtrent det samme som en i7-2600k gjør nå ;)

Extreme Edition-modeller er vanligvis brukt med flytende nitrogen for å oppnå de høyeste overklokkene eller fordi man skal ha det beste som finnes nå uten å overklokke.

Ellers er i7-2600k av nyere arkitektur, som gjør den ca 20% raskere per MHz enn en i7-975EE.

At kompisen din gjorde et bedre kjøp enn deg er det ingen tvil om. Moralen er at etter en viss pris vil ytelsen du får for penga synke drastisk. For de fleste komponenter på forbrukermarkedet er dette rundt 2000 kr. Ellers kan du alltid være sikker på at noe nytt og bedre kommer neste år, som slår det du kjøper nå :)

Det virker som du er skuffa, det er lite å si annet enn at Intel gnir seg i hendene hver gang en Extreme Edition CPU selges :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ja vi kan nok si at den var overpriset, sikkert fordi den er en "Extreme Edition" og samtidig at det var nær lansering.

Hvordan er overklokke mulighetene på disse to prosessorene?

Jeg fant frem en benchmark test av CPU og jeg ser at det er disse Intel Xeon prosessorene som topper lista, er ikke disse beregnet for servere? eller kan de brukes i en vanlig maskin slik som Intel i7 975 og Intel i7 2600K kan?

Lenke til kommentar

i7-2600k review

Les selv hvor mye bedre en i7-2600k er du :)

i7-2600k pleier å komme opp rundt 4.5GHz til 4.8GHz avhengig av flaks.

i7-975 pleier å toppe ut ved 4GHz, noen klarer 4.2GHz...

Ellers (for å strø salt i såret) var en i7-975 det beste du fikk da du kjøpte, men to uker senere kom i7-980x med seks kjerner og bedre overklokkingspotensiale :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg var klar over at i7-980x kom rett etter, men jeg bestilte min PC i februar og fikk ikke min før i mars 2010. Skulle jeg ha ventet så måtte jeg ha ventet i 6-7 uker, og da ville det sikkert ha kommet noe enda bedre av andre komponenter.

Dersom jeg skulle ha hatt i7-980x så ville dette ha blitt enda dyrere, derfor måtte jeg sette en strek.

Disse Intel Xeon prosessorene, for eksempel Intel Xeon X5680, er disse noe brukenes å ha i en vanlig PC eller fungerer de best i en server?

Lenke til kommentar

Da har du blitt rundlurt for jeg kjøpte min i7 980x for litt over 7000 for mer enn 1 år siden.

Bedre kjøpt kan ikke måles i penger vs tid. Å mangle ytelse i ett år er ikke sammenlignbart. Du har fremdeles glede i prosessoren og har hatt det i løpet av året. Feilen var å kjøpe 975 lenge etter den kom. Ekstremprosessorer er kun lønnsomt dersom man kjøper innen et par måneder fra release, ikke étt år etter.

Jeg gorde et knallkjøp i min 980x pga jeg kjøpte den kort tid etter release. Jeg hadde allerede hovedkort og 12 GiB minne samt at jeg fikk solgt den prosessoren jeg byttet ut. 2600k + high end hovedkort til 3 k og minne hadde kostet mer enn jeg betalte for 980x - salg av den forrige prosessoren og i tillegg yter 2600k 50% dårligere i flertrådede oppgaver enn 980x. Jeg hadde kommet dårligere ut selv om jeg hadde ventet 1 år.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Da har du blitt rundlurt for jeg kjøpte min i7 980x for litt over 7000 for mer enn 1 år siden.

Jeg har forstått at det var et dårlig kjøp, men det gjør ingenting jeg har penger. Det er aktuelt å kjøpe en ny PC om 2år, slik at jeg tar den med meg når jeg begynner på NTNU.

Det som er grunnen til at den prosessoren er så dyr på det tidspunktet er som følgende;

Kjøpt ved lansering, 1år og 4 måneder siden. Er "Extreme Edition" og det var den beste prosessoren på det tidspunktet. Hadde jeg ventet 4 måneder så hadde jeg sikkert fått denne prosessoren for ca. 7000kr jeg også. Jeg vet at i7 980x kom på det tidspunktet jeg kjøpte min PC.

Lenke til kommentar

Tull. 975 har aldri kostet 10k og den var ikke ny på det tidspunktet, den var ny 1 år tidligere. Å kjøpe ekstremprosessor 1 år etter release er idioti. Du betaler 100% men får 66,67% av det du betaler for ved å kjøpe en ekstremprosessor 1 år etter release. Verdien er halvert 18 måneder etter release om den så aldri er tatt ut av esken.

Hva hjelper penger hvis du tar dårlige avgjørelser? Dårlige avgjørelser gir et etterslep resten av livet uansett hvor mye penger du har å sløse. Det er ikke flaks eller tilfeldige hendelser i livet, kun de valg man tar.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tull. 975 har aldri kostet 10k og den var ikke ny på det tidspunktet, den var ny 1 år tidligere. Å kjøpe ekstremprosessor 1 år etter release er idioti. Du betaler 100% men får 66,67% av det du betaler for ved å kjøpe en ekstremprosessor 1 år etter release. Verdien er halvert 18 måneder etter release om den så aldri er tatt ut av esken.

Hva hjelper penger hvis du tar dårlige avgjørelser? Dårlige avgjørelser gir et etterslep resten av livet uansett hvor mye penger du har å sløse. Det er ikke sjanser eller tilfeldige hendelser i livet, kun de valg man tar.

Vi er enig i at dette var et dårlig kjøp. På det tidspunktet så var ikke jeg skikkelig oppdatert på hvilke komponenter som var ute for stasjonære PCer. Jeg har alltid hatt bærbare PCer.

Jeg leitet i arkivet, og fant frem kvitteringen, prosessoren kostet ikke 10.000kr, men kr 8958,77, så jeg burde heller ha skrevet at den kostet ca. 9000kr fremfor ca. 10.000kr.

Det stemmer også at prosessoren, tydeligvis kom i mai året før. Jeg kan ha blandet lanseringen med skjermkortet.

Dårlig avgjørelse skyldes inkompetent assistanse fra betjeningen hos Datakjeden. Og min kunnskap om datakomponenter, som ikke var tilstrekkelig ved kjøptidspunktet. Jeg handlet kanskje etter impuls, men jeg burde ha tatt en grundig bakgrunnsjekk før jeg skaffet PC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er ganske fornøyd med denne PCen, men jeg kunne nok å fått litt mer for pengene dersom jeg hadde endret litt på kjøpet.

Neste gang så vil jeg skaffe veiledning her på forumet, og vurdere de forslagene med nytteverdi og budsjett.

Ville dere ha brukt Intel Xeon X5680 som prosessor dersom økonomi ikke er noe problem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...