Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Høyfrekvenslyder fra PSUen - Hovedkortet sin feil?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg en liten PC oppgradering, men opplever problemer med det nye oppsettet. (Det er ikke alle delene i PCen som er ny. Kun hovedkort, CPU, RAM og en ekstra harddisk på 2 TB er det) Problemene er for det første at jeg har fått oppleve et par frysninger av Windows (bilde, lyd, mus og keyboard fungerer ikke). Det andre problemet mitt er at strømforsyningen min lager høyfrekvenslyder etter at Windows har bootet. De forsvinner og kommer tilbake helt tilfeldig. Når lyden først kommer er den ikke konstant, men hakker. Jeg mener å si at problemene henger sammen.

 

Mine specs:

-------------------------------------------------

Hovedkort: ASUS M5A88-V EVO

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

RAM: Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB (2x4GB) CL9

PSU: Corsair TX650W

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 5850

Harddisker: 3 WD og 2 SEAGATE harddisker

-------------------------------------------------

 

For høyfrekvenslydene er den mest åpenbare løsningen at det er PSUen sin feil, og at den holder på til å bli dårlig. Men tingen er at jeg har prøvd å bytte den ut med en annen PSU som fungerer helt fint (Thermaltake Purepower 460W), og jeg får det samme resultatet. Jeg har og prøvd å kun starte opp med essentials (hovedkortet med cpu og kjøler, et par vifter og Windows-harddisken) for å sjekke om det var strømmengden som var for stor og krevde for mye av PSUen. Samme resultat, bare at det tok litt lengre tid før høyfrekvenslyden kom.

 

Så spørsmålet mitt er om det kan være hovedkortet som gjør dette, at jeg bare har vært uheldig og fått en med feil. Jeg tipper at strømforsyningen fortsatt fungerer helt fint uten lyder på det hovedkortet jeg brukte før (Gigabyte mini-atx). Lyden oppstod altså ikke før jeg oppgraderte pcen.

 

Noen tanker rundt problemene?

Endret av Killingspree93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De problemene med selve maskinen trenger ikke henge sammen med PSU. Siden den andre forsyningen ikke kollapser, så burde jo den nye på 650W fungere greit.

Piping i strømforsyningen tyder på at switchmode går for langt ned i frekvens og havner i det hørbare området.

Vil anta at dette kan være forårsaket av en defekt komponent e.l.

 

Prøv å start opp maskinen i sikkermodus (dvs færrest mulig driverproblemer), bruk da helst 460W-strømforsyningen og se hvordan det går da. Er det fremdeles trøbbel, så gå over maskinen en gang til. Sjekk alle plugger og kortkontakter. Ta evt ut en rambrikke om gangen og test med minimum config.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Har prøvd det du foreslo la7da men lyden er der fremdeles. Selv med sikkerhetsmodus kommer lyden med en gang den begynner å boote Windows, og kun én ram-brikke om gangen gjorde heller ingen forskjell (jeg testet begge alene). Mener at alle pluggene er skikkelig tilkoblet også.

Endret av Killingspree93
Lenke til kommentar

Oppdatering!

 

Jeg har funnet ut at ATX power Connector-pluggen (24-pin) på hovedkortet ikke helt aksepterer å bli plugget til. Når jeg prøver å koble til er strømforsyningspluggen litt løs på den ene enden, og jeg får den ikke nedi hva enn jeg gjør. Jeg må nok se nærmere på hva det er som gjør det. Jeg har testet med begge strømforsyningene, så det er ikke ledningen som er deformert eller noe slikt.

 

Skal oppdatere emne når jeg får sett nærmere på hovedkortet.

 

EDIT: Forsåsaket av en liten og bortgjemt vifteledning rett nedenfor ATX-kontakten.

Endret av Killingspree93
Lenke til kommentar

Trodde jeg endelig hadde funnet løsningen og jeg var så glad, men så viste det seg at problemet fortsatt er her. Det har ingenting med pluggene å gjøre. Jeg skal reinstallere Windows nå og se om det fungerer med en helt clean install. Jeg kan rett og slett ikke huske huske om den lagde en slik lyd sist gang jeg installerte (et par dager siden).

 

Lyden begynner jo ikke før Windows boot, så det må jo være noe software-related (eller er jeg helt på jordet? Er ikke særlig flink hardware-teknisk).

 

Jeg slår og av clock-innstillingene til CPUen for å være 100% sikker på at det ikke er foråsaket av det.

 

UPDATE: Ingenting av det jeg gjorde hjalp på problemet - Lyden er fortsatt der med en helt clean Windows install.

Endret av Killingspree93
Lenke til kommentar

Boot kun PSU, får du noen lyd da?

Jeg har motsatt problem, under last er alt ok, men slår jeg av pcen men strømmen er på så durer min 1200W psu, skal sende den til komplett, de ville ha den tilbake selv om den tilsynelatende fungerer godt.

 

Jeg prøvde å kun boote PSUen med en binders, og overraskende nok lager den en lignende lyd til den høyfrekvente lyden jeg får i Windows. Den eneste forskjellen er at lyden med Windows hakker, med andre ord ikke konstant. Lyden jeg får med kun PSUen er mer konstant. Bør jeg RMA strømforsyningen min?

 

EDIT: Fy f**n, når jeg prøvde med en binders på den andre strømforsyningen (460W) hørtes det ut som om den stekte bacon inni seg!

Endret av Killingspree93
Lenke til kommentar

Anbefaler at du tar et par målinger via multimeter og sjekker litt hvordan spenningene på Psu er under last.

Er det ingen avvik så er det usikkert om du kan få den via RMA , men man bør forklare problemene som oppstår nøye når man sender inn.

 

Kan også være kjekt å sjekke om andre personer i familien hører de samme lydene da man i noen tilfeller kan være følsomme selv for visse frekvenser mens andre ikke er det (jeg kan høre lyder som kona ikke hører ved pcen).

Lenke til kommentar

Hvis PSU'n lager lyd på egenhånd kan det være et seriøst tilfelle av "coil whine". Dette er noe som er seriøst vanskelig å gjøre noe med. Jeg har sett noen tilfeller hvor det er løst etter påføring av flytende isolasjonsmasse, men dette er absolutt ikke noe ufaglærte burde forsøke seg på. RMA er nok enkleste løsning.

Lenke til kommentar

Kan også være kjekt å sjekke om andre personer i familien hører de samme lydene da man i noen tilfeller kan være følsomme selv for visse frekvenser mens andre ikke er det (jeg kan høre lyder som kona ikke hører ved pcen).

 

Broren min har sjekket og han hører det og, så det er nok (desverre) ikke bare meg.

 

Hvis PSU'n lager lyd på egenhånd kan det være et seriøst tilfelle av "coil whine". Dette er noe som er seriøst vanskelig å gjøre noe med. RMA er nok enkleste løsning.

 

Jeg tenker det samme, og har sendt en RMA request til Corsair. Jeg får oppdatere dere på saken når det skjer noe. Men det dumme er at jeg snart skal reise alle mulige steder (siden det er sommerferie) og kommer ikke hjem før om en uke eller to. Får ikke gjort så mye da.

Endret av Killingspree93
Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg hadde gjort binderstesten på PSUen helt feil, jeg glemte helt å legge til load! Så med en gang jeg testet på nytt og koblet til en vifte var høyfrekvensylden borte. Så det er altså ikke noe galt med PSUen min.

 

Dermed (etter litt Googling) fant jeg ut at høyfrekvenslyden stoppet da jeg tok av C1E funksjonen i BIOS, og nå begynner den ikke lenger med en gang Windows booter. Men istedenfor kommer lyden opp når jeg kjører spesifikke programmer som Firefox, Skype, Logitech G35 og sikkert andre. Men nå har jeg ikke peiling på hvorfor den gjør dette.

 

Kan det være noe galt med hovedkortet? Jeg aner ikke om det går på instillingene, men hvorfor skal noe i BIOS kunne påvirke om et par typer programmer får PSUen til å lage lyder? Noen som kan anbefale hva jeg bør gjøre nå?

 

 

Btw: C1E = Automatisk klokking av multiplikatoren til CPUen etter hvor mye som foregår på PCen

Endret av Killingspree93
Lenke til kommentar

Skjermkortet lager alltid en høyfrekvent lyd under last, så prøv å starte noe som er tungt grafisk og hør om du kjenner igjen lyden.

 

Det er nok neppe skjermkortet, kommer fortsatt fra PSUen. Og det merkeligste av alt: Når jeg startet 3DMark 11 og vinduet kom opp begynte lyden (den har ikke kommet inn i testen engang). Når jeg klikker på vinduet kommer lyden med en gang, og når jeg klikker vekk (på skrivebordet) går lyden vekk med en gang.

 

Utrolig merkelig!

Lenke til kommentar

Den reagerer på ulik belastning.

Men det var fredag nå, sitter du på denne PSU enda?

Skulle ha sendt den inn for lenge siden.

 

Jeg har fått en approved RMA-request fra Corsair, men fordi jeg fant ut at det fungerte (sånn halvveis) har jeg ikke sendt den inn ennå. Tror du en ny PSU ville hjulpet problemet mitt, eller er det innstillinger i hovedkortet som foråsaker dette?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe du kan gjøre på hovedkortet som gir slik lyd.

Og om den kommer kun ved PSU-boot så er det iallefall den som er synderen.

 

Kjøpte du den ikke gjennom butikk?

 

Jo, jeg kjøpte den via nettbutikk for to år siden. Men som jeg sa viste det seg at PSUen fungerer helt fint når kun den bootet (med én vifte). Nå lager den kun høyfrekvent lyd når jeg kjører spesifikke programmer. Det er derfor det er så merkelig.

 

EDIT: F.eks. lager den lyden når jeg har Firefox åpen og reagerer (stopper og starter igjen på under et sekund) på når jeg åpner og lukker faner.

Endret av Killingspree93
Lenke til kommentar

Det ser jo ut som at du har satt systemet til å overklokke automatisk ( C1E funksjonen ) og ved å ta av denne funksjonen så har du jo også senket belastningen på systemet ditt.

For å være helt sikker på at det ikke er strømforsyningen bør du ta den med til en annen pc som kan trekke omtrent det samme som din og få testet den der , kommer det ikke noen lyd som du kan høre da er det gode muligheter for at det er hovedkortet som er problemet.

Om det er noe som kan gjøres med et hovedkort som har dette problemet er vanskelig å si med mindre du kan finne kilden på hovedkortet som forårsaker den (sikkert en cap) og erstatte denne med en bedre en med litt lodding og triksing.

Lenke til kommentar

Det ser jo ut som at du har satt systemet til å overklokke automatisk ( C1E funksjonen ) og ved å ta av denne funksjonen så har du jo også senket belastningen på systemet ditt.

For å være helt sikker på at det ikke er strømforsyningen bør du ta den med til en annen pc som kan trekke omtrent det samme som din og få testet den der , kommer det ikke noen lyd som du kan høre da er det gode muligheter for at det er hovedkortet som er problemet.

Om det er noe som kan gjøres med et hovedkort som har dette problemet er vanskelig å si med mindre du kan finne kilden på hovedkortet som forårsaker den (sikkert en cap) og erstatte denne med en bedre en med litt lodding og triksing.

 

Jeg har dessverre ikke mulighet for å teste det på noen andre PCer egentlig, i hvert fall ikke noen som krever like mye som min PC.

 

Men angående hovedkortet, jeg har brukt PCen en stund nå og utenom høyfrekvenslyden har jeg hørt en rar type lyd fra hovedkortet. F.eks. skulle jeg gå tilbake en fane i IE9 (som tok litt tid å laste), og hver gang jeg gjorde det lagde den "skrikelyder". Er det vanlig eller et dårlig tegn?

 

Btw, det har foreløpig kun skjedd på ett nettsted (Asus)

Endret av Killingspree93
Lenke til kommentar

Se om du kan avlaste hovedkortet ved å slå av (disable) et par funksjoner :

 

*Integrerte lydkortet.

*Eventuelle annen funksjonalitet du ikke bruker.

 

Du kan også prøve å :

 

*Gi hovedkortet litt mer volt (øk forsiktig noen hakk).

 

Se også over hvordan kablene ligger rundt hovedkortet og prøv å samle disse så langt unna som mulig , til nød kan du prøve å teste hovedkortet framontert kabinettet og se om det fortsatt gjør utslag (i noen få tilfeller kan støyen være pga kabinettets resonans ).

 

Om alt feiler så er det på tide å bytte hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...