Shadow600 Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Hei! Min gamle laptop har tatt kvelden, så er på utkikk etter ny. Jeg er ikke helt inne på alt av specs osv. Det som er viktig er at den er stille, altså minst mulig viftestøy ved normal bruk. Liker forøvrig Asus, så har sett på ulike typer der. Litt usikker på om jeg bør velge 15" eller 17", den står uansett mest i ro på et sted. Og er ikke minst usikker på om jeg skal velge i5 eller i7 prosessor. Er det forskjell på støynivået på disse? Og hvor stor forskjell er det i ytelse osv. på disse? Maskinen vil bli mest brukt til surfing, bilde/videoredigering, musikk, office etc. Syns også det er greit at den kan dra nye spill, men dette er ikke hovedbruken. Pris helst under 10K. Vil det være mer støy fra en 17" enn fra en 15" med noenlunde like specs? Håper på synspunkt! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Prosessorer støyer ikke. Vifter støyer derimot. Hvor mye, er avhengig av den enkelte bærbarmodell, og kan være helt ulik, uavhengig om det sitter en Core i5 eller Core i7 i dem. Den støyen som kommer fra laptoper, har i hovedsak 2 eller 3 kilder: Viften(e), vanlige snurreharddisker, og CD/DVD/BluRay drev. Vanskelig å være konkret vedr. 15 vs. 17 tommer heller, men i teorien kan man vente seg - og dette stemmer ofte i praksis - at har man en helt maken laptopmodell, som finnes i 15- og 17-tommers versjon, så får man gjerne litt mindre støy fra 17-tommeren, fordi denne har større plass til innmaten, mer luft, og viften(e) slipper å jobbe fullt så hardt. 4-kjerners prosessorer vil være et bedre valg dersom man ofte bruker software som tar i bruk alle kjernene på en skikkelig måte. Eller om man har for vane å ha svært mange programmer oppe samtidig. Har man ikke det, vil en 2-kjerners prosessor være like bra, eller til og med bedre, fordi disse ofte har en større klokkefrekvens på de 2 kjernene, enn en 4-kjerner har. Sånn som du beskriver bruken din, vil du få utbytte av å ha 4 kjerner ved videoredigering, da de fleste programmer for denslags har god støtte for 4 kjerner. Ellers er du like godt tjent med en 2-kjerner. Det finnes noen få spill som utnytter 4 kjerner bra, siste utgave av GTA er ett av dem. Endret 21. juni 2011 av thomit Lenke til kommentar
Shadow600 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Takk for svar! Da spiller det nødvendigvis ikke noen rolle hvilken av de typene prosessorer som står i, og sannsynligvis er i5 bra nok for mitt bruk... Hva med harddisken, vil en 5400 bråke mindre enn 7200 rpm, eller er dette også litt tilfeldig? Har på en måte siktet meg inn på noen modeller som ser OK ut. Har lest litt omtaler, men det er ikke alltid så enkelt å bli klok på alt der. Er som sagt veldig viktig at maskinen "suser" minst mulig. Jeg opplever rett som det er at susing/viftestøy som jeg reagerer på, legger andre ikke så mye merke til. Den maskinen jeg hadde, en Asus M50VN har vært helt super på det området. Ser litt på disse modellene: 15,6" Asuser Og disse i 17", men leste i en norsk test at der gikk viftene hele tiden, så sa utelukkes de sikkert... 17" Asuser Har som sagt ikke så inngående greie på alt dette her, så hvis noen vil gi et tips i utvelgelsen er det topp! Endret 21. juni 2011 av Shadow600 Lenke til kommentar
NiJoh Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 http://www.dustinhome.no/pd_5010586608.aspx der har du den ultimate pris for ytelse vinneren Lenke til kommentar
Thefainter Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 min erfaring er at HP-laptoper har en tendens til å bli dritvarme og lage mye viftestøy. Vil anbefale Asus G73SW eller evt denne Asus G53SW. Disse er kjølige! Putt inn en SSD der så har du en maskin som er kald, superrask og lydløs Lenke til kommentar
Shadow600 Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 min erfaring er at HP-laptoper har en tendens til å bli dritvarme og lage mye viftestøy. Vil anbefale Asus G73SW eller evt denne Asus G53SW. Disse er kjølige! Putt inn en SSD der så har du en maskin som er kald, superrask og lydløs Har desverre samme erfaring som deg når det gjelder HP selv om det sikkert ikke er alle som er like bråkete... Hmm, Asus G53/73 var faktisk av de første jeg lurte på, men fant ut at de sikkert var litt overkill til mitt bruk!? Huff så vanskelig dette skulle være da! Lenke til kommentar
Thefainter Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Jeg bruker min G73 til det du skal bruke din til, og jeg vil ikke si at det er overkill. Den er utmerket til ditt bruk, og den kan ta de fleste spill bra (også ser de råe ut!) Har prøvd laptoper som skulle være gode til surfing og media, men de hadde vifter som gikk for fullt hele tida, ble dødsvarme og var treige Asus'en kaller på deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå