Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke videoovervåkingsdiskene i raid, til det så trenger jeg jo flere disker, mangler egentlig plass sånn det er i dag med 2*20TB... I dag lagrer jeg jo 12 kamera som tar opp 24/7 i høy oppløsning og da har jeg plass til 10 måneder..  Det andre systemet jeg har lagrer 14 kamera med opptak 24/7 og der har jeg 'bare' 8 TB som holder til 35 dager ser jeg.. Dette med H265 komprimering da.. ☺️
@Simen1 Takk for tipset!

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Problemet med 20TB + disker og raid, er at rebuild tar dager. Jeg har løst dette problemet delvis med å bruke draid oppsettet til ZFS. Men det har også sine ulemper.

Når en begynner å trenge 100TB lagring, så må en tenke litt over arkitekturen. For de fleste er det enkleste å bare bruke skyen. Harddisker er utrolig treige idag og er den største flaskehalsen.

Lenke til kommentar
siDDis skrev (28 minutter siden):

Når en begynner å trenge 100TB lagring, så må en tenke litt over arkitekturen.

100 TB? For de med matteferdigheter. :roll:

- Seagate Enterprise Capacity v5 8 TB
- Seagate Enterprise Capacity v6 10 TB
- Seagate Exos X16 16 TB
- Seagate Exos X18 18 TB
- Seagate Exos X18 18 TB
- Seagate Exos X20 20 TB

"Tenke litt over arkitekturen."...? Nope. JBOD. ^^

Men jeg kan underskrive på at Asus Armoury Crate slettes ikke liker å ikke være tilkoblet internett. Kjører PC-en på et eget kablet, offline VLAN i huset, og jeg hadde stadige problemer med at enheten ikke kunne finnes på hjemmenettet. Å se på PC-en på TV-en i stuen gav meg bare en blå skjerm (en hengt låseskjerm - ikke blåskjerm) og musepekeren. Ellers hadde den stoppet helt opp.

Trodde først det skyldtes mangel på RAM (hadde 16 GB), men oppgraderte til 32 GB og problemet vedvarte. Avinstallerte Armoury Crate og problemet gikk vekk.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, ilpostino said:

Ryker ikke alt hvis en disk ryker hvis man bruker JBOD?

JBOD står for just a bunch of disks og har ingen redudans.

Problemet er at du drar med deg alle problemene til alle diskene i en pool, og det er skummelt. Der er RAID mye smartere og feiltolerant.

JBOD er såpass risky at jeg neppe hadde brukt det, da diskene i dag er store nok for å kjøre solo.

Lenke til kommentar
3 hours ago, ilpostino said:

Jeg vet i grove trekk hva det er, men synes det virker som riv ruskende galskap å basere seg på det hvis man bryr seg om dataene.

Tenkte at det i alle fall måtte være gjort noe for å håndtere et minimum av risiko slike en gjør det med isolerte disker for å tjene noe på å gjøre dette, men en lager bare en diger rekke med sektorer å bruker alle som en logisk disk på enkleste måte.

Selv en superenkel RAID-kontroller er bedre.

Enkelte folk som jobber innenfor IT kan faktisk finne på å bruke JBOD av inkompetanse, så bare av den grunnen bør de fjernes som mulighet sikkerhetsmessig. Heldigvis er ikke slikt en opsjon på proffe servere.

Det er direkte hårreisende hva man kan snubler over av ting i selskaper en antar er seriøse nok der noen har klart å overtale sjefen til å gjøre noe helsprøtt fordi dem mangler vurderingsevne eller fornuftige IT-folk.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (18 timer siden):

100 TB? For de med matteferdigheter. :roll:

- Seagate Enterprise Capacity v5 8 TB
- Seagate Exos X16 16 TB
- Seagate Exos X18 18 TB
- Seagate Exos X18 18 TB
- Seagate Exos X20 20 TB

"Tenke litt over arkitekturen."...? Nope. JBOD. ^^

.

Akkurat det som er poenget mitt, hvordan i all verden skal du greie å ta minst daglig backup av 100TB?
På jobb tar jeg backup av 100TB per 15min.

Lenke til kommentar
siDDis skrev (1 time siden):

Akkurat det som er poenget mitt, hvordan i all verden skal du greie å ta minst daglig backup av 100TB?
På jobb tar jeg backup av 100TB per 15min.

Vel, jeg vil argumentere for at jeg ikke trenger å ta daglig backup av filmer og serier. 

Derfor, som jeg skrev over, tar jeg backup når jeg føler for det. Og jeg har en ekstern disk for en 3. kopi av hva jeg anser som kritisk data. Har ingenting lagret utenfor huset (etter 3-2-1 prinsippet), som jeg har vurdert, men jeg gjør stadige vurderinger av branntiltakene i huset og velger å ta den sjansen.

Og jobb og privat er 2 forskjellige ting så ser ikke helt relevansen der. På min jobb tar vi ikke backup, vi har et firma som gjør det for oss.

Jeg tenker også at det er de aller færreste som har eller har bruk for 100 TB med privat lagring. En enkel ekstern harddisk på 4-8 TB burde være nok. For min del er det noe som fortsatt henger igjen etter alle årene med ADSL - jeg begynte med privat lagring av "alt" når jeg ikke engang kunne se en Youtube-video i 720p uten konstant buffring.

Men tilbake til temaet, hva er din mening om brukte (spesifikt "manufacturer recertified / refurbished") Samsung PM883 SSD-er? Snuser veldig på både 1.92 TB og 3.84 TB variantene på eBay.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...