Nizzen Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Dårlig idé hvis du lagrer ting som du ikke kan miste. 850 EVO har ikke noe transistor som lagrer strøm slik at den kan skrive ferdig til disk ved strømbrudd. Vil ofte føre til korrupt RAID dersom du får et strømbrudd. Åneida, nå virker det som om du får korrupt raid bare du røkker ut strømmen, og det stemmer ikkje. Arrayet blir ikkje korrupt, det kan dog være at det er noe som ikkje blir lagret. Nå er dette så lite problem, siden veldig mange programmer autolagrer. Jeg har hatt raid kanskje lengre enn de aller fleste her på forumet, og kan fortelle at dette ikkje er noe promblem. At brukeren føkker opp et eller anna er vel 10 000% større sjanse på at data blir korrupt eller slettet/ forsvinner. Har man hardwareraid med batteribackup, så hjelper det på det også. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Er det noen flere 8Tb disker på vei snart? Du mener knallbillige? HGST som nå er eid av WD har 8 TB harddisker og seagate har 8TB harddisker. Billige er dem dog ikkje. Seagate Archive er ubrukelig for meg, siden de ikkje funker noe særlig i raid. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Mener noen andre enn Archive. Ikke nødvendigvis knallbillige. Jeg trenger bare noe som ikke har dårligere ytelse enn Red/Green diskene jeg bruker i dag, og som gjerne er støysvakt (5400-5900prm). Archive feiler hardt på ytelse dessverre. Lenke til kommentar
C.. Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Noen som har sett noen gode tilbud på harddisker 2-3TB? Skal kun brukes til lagring av filer så trenger ikke noen voldsomme hastigheter. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 (endret) Alt som har navnet Seagate eller Western Digital. Det jeg lurer mest på er hva er det folk lagrer nå for tiden? Før i tiden brukte jeg å lagre tv-serier, filmer osv men ser ingen behov for det mer:/ ting er blitt så enkelt med streaming og greier. I såfall, hvor laster jeg ned super quality filmer, for da hopper jeg i samme kategori? (PM) Endret 27. november 2015 av nagina Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Dårlig idé hvis du lagrer ting som du ikke kan miste. 850 EVO har ikke noe transistor som lagrer strøm slik at den kan skrive ferdig til disk ved strømbrudd. Vil ofte føre til korrupt RAID dersom du får et strømbrudd. Åneida, nå virker det som om du får korrupt raid bare du røkker ut strømmen, og det stemmer ikkje. Arrayet blir ikkje korrupt, det kan dog være at det er noe som ikkje blir lagret. Nå er dette så lite problem, siden veldig mange programmer autolagrer. Jeg har hatt raid kanskje lengre enn de aller fleste her på forumet, og kan fortelle at dette ikkje er noe promblem. At brukeren føkker opp et eller anna er vel 10 000% større sjanse på at data blir korrupt eller slettet/ forsvinner. Har man hardwareraid med batteribackup, så hjelper det på det også. Nizzen, ser du noe galt i å bruke 850 EVO i software RAID-0? Fordi det er jo dette jeg var litt interessert i nemlig, det skal brukes til lagring av spill stortsett, samt vanlig programvare. Hva er sjansen for at dette går att skogen? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 (endret) Dårlig idé hvis du lagrer ting som du ikke kan miste. 850 EVO har ikke noe transistor som lagrer strøm slik at den kan skrive ferdig til disk ved strømbrudd. Vil ofte føre til korrupt RAID dersom du får et strømbrudd. Åneida, nå virker det som om du får korrupt raid bare du røkker ut strømmen, og det stemmer ikkje. Arrayet blir ikkje korrupt, det kan dog være at det er noe som ikkje blir lagret. Nå er dette så lite problem, siden veldig mange programmer autolagrer. Jeg har hatt raid kanskje lengre enn de aller fleste her på forumet, og kan fortelle at dette ikkje er noe promblem. At brukeren føkker opp et eller anna er vel 10 000% større sjanse på at data blir korrupt eller slettet/ forsvinner. Har man hardwareraid med batteribackup, så hjelper det på det også. Nizzen, ser du noe galt i å bruke 850 EVO i software RAID-0? Fordi det er jo dette jeg var litt interessert i nemlig, det skal brukes til lagring av spill stortsett, samt vanlig programvare. Hva er sjansen for at dette går att skogen?Har brukt 3x 850pro i raid-0 siden de kom på markedet. Brukes som "steam mappe" og mellomlagring. Ikkje hatt noe problem enda. Er jo samma f om man kjører single ssd eller i raid-0. Mister man en ssd røyker alt uanZ. Bare noobs mister data... Har også en single 850Evo 1TB til div. Verken pro eller evo har supercaps for litt sikring ved strømbrudd. Endret 28. november 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. november 2015 Del Skrevet 28. november 2015 Alternativet er jo 1TB til samme formålet, som du sier - går den til helvete så går jo det like dårlig som om en i RAID-0 går dårlig. Så det er ikke noe galt med 850 EVO i software RAID-0. Gotcha, da bestiller jeg meg en 500GB til, så får jeg litt ekstra ytelse med på kjøpet. Lenke til kommentar
Gutt25 Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Noen som kan anbefale en stille ekstern HD på 500gb+? Skal stå i stua med en medie pc, så støynivå er absolutt viktigst, skal bare spille av filmer fra den. Takk! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Noen som kan anbefale en stille ekstern HD på 500gb+? Skal stå i stua med en medie pc, så støynivå er absolutt viktigst, skal bare spille av filmer fra den. Takk!Ekstern 500GB ssd Lenke til kommentar
Gutt25 Skrevet 29. november 2015 Del Skrevet 29. november 2015 Har du noen spesifikke forslag? Billigst mulig? Søk på komplett er litt tungvindt d de ikke skiller på 2,5 og SSD eksterne disker Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. november 2015 Forfatter Del Skrevet 29. november 2015 er det noe særlig å satse på det da? Blir ikke dataene borte hvis den blir liggende lenge nok uten strøm? Lenke til kommentar
Gutt25 Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) SSD var litt dyrt, men jeg må kanskje det.. Den jeg har nå bråker alt for mye (ekstern HDD fra tidlig 2000) Men hva med: WD My Passport Ultra? (https://www.komplett.no/product/845810/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/wd-my-passport-ultra-1tb-classic-black#) Noen som kan fortelle meg om støynivå? Ingen av ekstern hd testene som i det hele tatt nevner støynivå.. Jeg har ingen bruk for hverken WIFI eller datakryptering, trenger bare lagringsplass til NUCen i stua.. Kunne det blitt billigere med en SSD + SSD til USB3 kabel? Evnt hvor finner jeg disse kablene til en ok pris? Ser Komplett skal ha latterlige 250 Endret 2. desember 2015 av Gutt25 Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Western Digital's HGST division has released the world's first helium-filled 10TB hard drive for everyday use. http://arstechnica.com/information-technology/2015/12/hgst-releases-helium-filled-10tb-hard-drive-seagate-twiddles-shingled-fingers/ Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Har du noen spesifikke forslag? Billigst mulig? Søk på komplett er litt tungvindt d de ikke skiller på 2,5 og SSD eksterne disker Hvoror må den stå i stua? har ikke de fleste rutere støtte for eksterne hdd'er idag du kan koble den på? Lenke til kommentar
Gutt25 Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Får det ikke til med min rt66, men er mer redd for at mediaportal ikke samarbeider så godt med en nettverksdisk,men det var en god ide, jeg skal fikle litt med det. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Noen som kan si om https://prisguiden.no/produkt/seagate-desktop-hdd-3tb-155063er en dårlig ide for NAS? Er ikke snakk om kontinuerlig skriving etc, men med priser på 838 er det ganske billig. I tillegg om jeg venter på neste gang expert har 20% så blir det mildt sagt billig å kjøpe. Eller? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Jeg mener å huske at den der, eller en tidligere utgave av den hadde veldig høy feilprosent. Jeg har 4 TB utgaven som vistnok var forskånet for det i den statistikken jeg leste. Ta dette med en klype salt for det er bare fra hukommelsen. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. desember 2015 Del Skrevet 19. desember 2015 Jeg mener å huske at den der, eller en tidligere utgave av den hadde veldig høy feilprosent. Jeg har 4 TB utgaven som vistnok var forskånet for det i den statistikken jeg leste. Ta dette med en klype salt for det er bare fra hukommelsen. Ser ut som du har rett, viser seg når jeg så nærmere at det er gammel diskmodell med ny label. Jeg får lete videre, takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå