GullLars Skrevet 17. november 2012 Del Skrevet 17. november 2012 Det er foreløpig lite info om 335 serien siden den er ny. Det ligger benchmarks ute. Avhengig av prisen du finner de til vil jeg si Samsung 830 eller 840 (gjerne pro) kan være et bedre kjøp. 830 er kjent som muligens den mest stabile forbruker-SSDen som har vært på markedet, mens 840 pro benchmarker høyere (i noen tilfeller betydelig) på det som har noe å si for klient bruk (windows, programmer og gaming, små blokk random lav QD + stor blokk sekvensiell gjerne ukomprimerbart). Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Noen som har noen formeninger om Western Digital AV-GP 2TB i forhold til en mer vanlig disk? Helst ikke green, men en mer normal type. Den skal foreløpelig stå i et ekstern kabinett 24/7, men jeg leker litt med tanken på å sette opp en større maskin som server, kanskje med RAID om jeg trenger det. Er stort sett GIT, musikk og synkronisering av filer mellom maskiner den skal brukes til. Et annet alternativ er Seagate Barracuda 2TB AV diskene er vel ikke tiltenkt slik bruk, bortsett fra at de er bygd for å kjøre hele tiden, i motsetning til vanlige disker. Er derfor litt småskeptisk, selv om det ikke har så mye å si så lenge den kjører over USB. Endret 23. november 2012 av hakonvl Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Hurra, nå er det kommet ny bios til Gigabyte x79 UD7 med nytt raidrom som støtter trim i raid-0 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Har du mer info Nizzen? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Har du mer info Nizzen? http://forums.tweakt...a-bios-683.html Så hvis det funker for meg også, så får jeg putte et par Samsung 840 på hovedkortet til stæsh Endret 23. november 2012 av Nizzen Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Si fra i SSD-tråden og SSD benche-tråden om det fungerer da Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 For cirka halvannet år siden kjøpte jeg en Cruicial M4 64 GB SSD som jeg brukte som systemtisk i cirka et år. Siden i sommer har jeg brukt den som temp/cache-disk. Nå virker det som den har dødd da jeg ikke finner den i BIOS eller disk-utforskeren i Windows. Hvor lenge skal slike egentlig leve? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Hvor langt er et tau? Det er såpass mange faktorer som spiller inn, så det er vanskelig å si hvor lenge en slik ssd "skal" vare. M4 er regnet som en av de mest pålitlige ssdene, så du kan ha hatt litt uflaks her. Alt av datakomponenter kan dø, og det er ikkje så lett å gjøre noe med. Kan også være mange forskjellige årsaker til at en ssd dør. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Prøv å koble den til et annet hovedkort, og å hot-swappe den inn i windows om du ikke finner den i BIOS. Om du ikke finner den der heller er du innenfor reklamasjonstid, og også hva som er realistisk å forvente å få en erstattning for. Mange nettbutikker har fortsatt M4 inne, så en identisk replacement er mest sannsynlig. Endret 24. november 2012 av GullLars Lenke til kommentar
blinc Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 M4 er også sårbar for strøm brudd. Da kan det hende du ikke finner den. Trikset da er å koble i kun strøm, la den stå i ca 30min, koble inn sata kontakt og så trykke reset. Lenke til kommentar
cbwoll Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hei! Prøvde å lese igjennom denne tråden - men ble ikke helt klok på hva folket mente Skal kjøpe meg en SSD-disk nå før jul. Velger jeg 128 GB fra Samsung (830) eller Intel sin 330 med 180 GB? Sistnevnte koster 50,- mer hos Komplett. Er det "ekstrem" forskjell på de? Spiller ikke noen rolle for meg om Samsumgen sin er 2 sek raskere på overføringer om jeg kan få en del ekstra GB for ca samme pris. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Begge to vil yte bra til generell bruk, men Samsung 830 har vært og fortsetter å være favoritten på mest for pengene, stabilitet medregnet. Over nyttår er det mye mulig 840/840pro kommer til å overta standard anbefaling om prisene synker noe, eller om Samsung stopper produksjon av 830. Lenke til kommentar
torpingen Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Hei! Ser etter SSD disk til pc'en min. skal bruke den til OS og lagring av diverse drivere og småprogrammer. Har i dag en 60GB corsair force, men den blir litt liten til OSet og diverse småprogram. Så har tenkt til å kjøpe ein med 240-250GB hardisk. Er så mange å velge mellom nå, hvilken er det som blir anbefalt? er så masse å velge i, samsung/ intel / corsair osv. Hvilken er det som er best i den størrelsen og pris mellom 1000-1700kr? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Samsung 840 Pro om du finner det innenfor den prisen i den kapasiteten. Ellers er det Samsung 830 som fortsatt er standard anbefaling, den yter godt, og alle som yter bedre er betydelig dyrere. (såpass mye dyrere at du skal ha spesielle bruksområder før det er vits i å vurdere). I 256GB kapasiteten er også Samsung 840 (ikke pro) verdt å vurdere, den har noe høyere leseytelse enn 830, men skriveytelsen er et hakk lavere, så du må vurdere om du vil prioritere skrivehastighet. Lenke til kommentar
Conkey Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Er det noen forskjell på 250GB og 256GB utgaven av Samsung 840? Annet enn de åpenbare 6gb...Prisforskjellen er jo enorm Lenke til kommentar
johome Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Ja , 256 GB er MLC , mens 250 GB er TLC. MLC utgaven er betydelig bedre på sekvensiell skriving. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Den med 256 GB heter Pro. Den med 250 GB er standardutgaven. Pro-utgaven har både høyere ytelser og skal ha bedre levetid ved steinhard bruk i årevis. Lenke til kommentar
Conkey Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Damn! Planen er en ny os enhet (128 blir for lite). Vil jeg merke at det er lite sprut over 250gb utgaven? Hvordan stiller den seg ift 830 enheten på 256gb? Andre anbefalinger til os enhet (+spill) på ~250gb? Stabilt og godt/holdbart? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 840 standard holder lenge til det bruket, om du er på et budsjett. Pro har noe bedre ytelse om du har ekstra penger å stille, men det er absolutt ikke noe must. Lenke til kommentar
Conkey Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Så bare for å få det inn med teskje- standard utgaven bør være like robust og hardfør som 830 serien ble omtalt å være(lever noen år med "normal" os bruk om ikke jeg er uheldig)? Endret 13. desember 2012 av Conkey Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå