ilpostino Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 Husk å finn drivere til SSD'en. Xp har vel ikke innebygget støtte for SSD? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Akkurat det med drivere har nok ikke noe med SSD å gjøre, men med hvilken sørbro (/SATA-kontroller) det er snakk om. Om det er HDD, SSD eller optisk drev som er koblet til spiller ingen trille Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg trenger noen nye disker til FreeNAS-boksen min. Diskene kommer til å brukes til lagring og backup, og vil være i drift 24/7. Filsystemet blir ZFS, og de settes opp i RAID-Z. Spørsmålet mitt er da om jeg bør gå for 4 X 2 TB Seagate Barracuda eller 4-5 X 1 TB WD Red eller tilsvarende? Min erfaring med non-enterprise disker, er at de klarer seg overraskende lenge, så jeg er ikke helt overbevist om at det lønner seg for meg å kjøpe WD Red, Seagate Constellation eller andre enterprise disker. Noen som har innspill rundt dette? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Jeg vurderer å oppgradere PCen til min mor med en SSD. Her er det ikke snakk om at det trenger å være topp ytelse, i dag har hun en 40GB 5400RPM disk og alt nytt kommer til å virke lynende kjapt for henne. Kan OCZ Octane Series SATA II 2.5" SSD 64GB til 338,- være et godt valg? Det går i WIn XP nå, men kommer muligens til å oppgradere til Win8 til jul. Setter pris på alle tilbakemeldinger Noe sent svar her, men med XP er det et par ting du bør passe på: Partition Allignment og Sector/cluster size. Allignment av xp for SSD kan du søke opp på google og finne et par gode guider på. Sector/cluster size i XP er default 512B, og jeg vet ikke om du får forandret det på OS drive. Gamle Intel SSDer (G1 og G2) samt Indilinx Barefoot (orginale Vertex) kontrollere er kjent å fungere godt med 512B sektorer, og burde være mulig å finne brukt til en billig penge. Som overgang fra en gammel 40GB HDD vil det være et godt merkbart steg. Siden XP ikke støtter TRIM er det anbefalt å kjøre en Secure Erase på SSDen og partisjonere den til noe mindre enn den totale kapasiteten (si sette av 10-20% utenfor partisjon), da holder skrivehastigheten seg bedre. Endret 1. oktober 2012 av GullLars Lenke til kommentar
oholles Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Tenkte jeg skulle bytte ut harddisken i den bærbare PCen min, en HP Pavilion dm3. Ettersom jeg ikke har spesielt mye peiling, bør jeg vel ha et SSD kit? Budsjettet er på ca. 1000 kr. Anbefalinger? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 I følge specs har du en "standard" 2,5" harddisk som du kan bytte med SSDen. Samsung 830 128GB. Rask og stabil til en god pris. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Tenkte å bytte ut hdd i min macbook pro med en Samsung 830 256gb snart. Men lurte på en ting: Jeg så for en stund siden at man kunne kjøpe kits som inneholdt en dockingstasjon for den gamle harddisken, så man kunne bruke den som eksterndisk med usb-tilkopling(og altså da gjøre det enklere å overføre filer etter installasjon av ssden). Er det vanlig nå? Synes det er litt vanskelig å se hva som følger med de forskjellige pakkene som selges på amentio. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Ser at Komplett har WD Green 2TB i ukens tilbud til 719 NOK. Er ute etter en disk for lagring/backup av video/bilder/musikk. Er det da noe poeng å betale 799 NOK for en Seagate Barracuda Green 2TB hos Dustin? Eventuelt, en Seagate Barracuda (ikke green) 2TB til 699, også hos Dustin? Et poeng er at jeg vil minimere varmeutviklingen, og er det da mye å hente på å velge Green? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Maks varmeutvikling under lesing/skriving er vanligvis rundt 5-7 watt, så det er ikke voldsomt mye å hente. Green-diskene reduserer effektbruken til nært 0 ved å spinne ned disken når den ikke har vært i bruk på noen minutter. Da sparer man ca 5-7 watt varmeutvikling helt til neste gang den spinner opp. Jeg synes spin ned og opp er plagsomt både med tanke på støy og responstid, men det er sikkert kjekt om man skal sove i samme rom som en påslått PC med disken i dvale. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Vil ikke Windows gjøre dette automatisk uansett da (alt etter hvordan du har konfigurert strømstyringen) ? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Jo, men WD gjør det i firmware og er mer aggressiv på strømsparingen. Jeg er ikke sikker, men jeg lurer på om windows skrur av alle harddisker dersom systemet ikke har vært i bruk på X minutter. Med WD Green er det mulig å la noen disker spinne ned ganske raskt etter de har vært i bruk, og la andre disker (f.eks. WD blue eller black) fortsette å spinne lenger etter de har vært i bruk. Selv er jeg ikke noen stor fan av spinning opp og ned, men etter hva jeg kan se spinner aldri mine WD Green ned når de står som RAID non-member på PCH. Jeg kjenner folk som har hatt problemer med at en sekundær WD Green disk som skjeldent har vært i bruk har fått hele systemet til å fryse i 8-10 sekunder mens den spinner opp, selv om det ikke ble sendt en forespørsel til den av brukeren. Det har i de tilfellene virket som om windows forespør informasjon av harddisken synkront selv om brukeren ikke gjør det, og låser systemet til den har fått svar. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 (endret) Tenkte å kjøpe denne laptopen og slenge en SSD inn i den. Noen som har en SSD å anbefale på 120 GB? Har ikke noe spesifikt budsjett, men vil gjerne ha et kompromiss mellom pris og ytelse, dvs. at hvis forskjellen i praksis er liten og jeg kan spare noen hundrelapper så er det å foretrekke. Er det forresten bare å montere en hvilken som helst SSD uten videre i en laptop? Noe som må tas hensyn til? Endret 19. oktober 2012 av Henrik B Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 (endret) Er det forresten bare å montere en hvilken som helst SSD uten videre i en laptop? Noe som må tas hensyn til? Tja, ja, det er ting man bør sjekke opp. Anbefaler å sjekke hvor mye høyde du har å gå på i selve harddiskbayen. Ettersom SSDer (såvell som 2,5" harddisker) så er det faktisk forskjeller i høyde. Gjerne noe rundt 7-9mm. Samsung 830 series til 700kr er et kjempekjøp: http://www.prisjakt....ct.php?p=974936 Det er ikke mye å spare på å gå noe billigere, og langt mer å tape. Endret 19. oktober 2012 av Andrull Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Heisann, tenker da på og gå for en ny harddisk til en bærbar jeg bruker til daglig på skolen mm. Jeg har da kikket litt på Samsung 830 serien men er ikke helt sikker på hvilken, er det noen spesiell forskjell mellom 128Gb eller 256Gb versjonene? (Utenom størrelsen) Lurer litt på om jeg skal gå for 256GB versjonen da jeg er usikker på Lese/skrive ytelsen til 128Gb versjonen. Noen tips? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Du merker ikke forskjell mellom de to, bare størrelsen Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Ok, takker for svar. Går da for 256GB'n pga størrelse. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Noen som har en formening om hvordan denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590188#info funker ilag med raspberry pi til avspilling av full hd video? Bråker den mye? Og påvirkes harddisken av høytakere som står 0.5 m ifra? Lenke til kommentar
GodComplex Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Har tenkt å kjøpe denne: http://www.multicom.no/Xishan-W350E-15e6-Full-HD-Matt-Intel-Core-i7-3610QMe-12GBe-750GBe-GeForce-GTX-660M-2GB-GDDR5e-BTe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100561/p10620234/cs_7 Og da er planen å kjøpe en ssd for å stappe inni. Er helt grønn på SSD markedet, så trenger en god anbefaling på hva som er "hot" akkurat nå. Tenker 200-250 gb, pris max 1500 Et annet krav er også at den passer i den nevne laptopen. Er det vanskelig å installere en slik en for meg som aldri har gjort det før eller kan jeg bare google meg frem til hvordan det skal gjøres? Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Har tenkt å kjøpe denne: http://www.multicom..../p10620234/cs_7 Og da er planen å kjøpe en ssd for å stappe inni. Er helt grønn på SSD markedet, så trenger en god anbefaling på hva som er "hot" akkurat nå. Tenker 200-250 gb, pris max 1500 Et annet krav er også at den passer i den nevne laptopen. Er det vanskelig å installere en slik en for meg som aldri har gjort det før eller kan jeg bare google meg frem til hvordan det skal gjøres? Her har du en god SSD på 256GB til ca 12-400kr. Installasjon av nye harddisker I Multicom maskiner er meget lett da du oftest kun trenger og fjerne et par skruer før du tar av bakplata, så du skal ikke få noen problemer med det nei. 1 Lenke til kommentar
jotto Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Hva er den kjappeste SSD-disken på rundt 250 GB nå? Pris spiller ingen rolle (innen rimelighetens grenser). Den skal brukes i en 15" MultiCom-laptop. Endret 30. oktober 2012 av jotto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå