-Fersken- Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Trenger en ny harddisk til programvare og spel på en egen partisjon da Windows disken min fort blir for liten er en ssd 128 gb, bør eg da gå for en Western Digital VelociRaptor eller en SSD disk? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 SSD vil være best om du klarer deg med 240GB ekstra. Forskjellen på en Velociraptor og en short-stroket partisjon på en nyeste gen 7200RPM harddisk er mindre enn forskjellen fra en Velociraptor til en SSD. Her er en lineup med aktuelle SSDer Om du velger å gå for harddisk er disse de mest aktuelle. Om du går for harddisk så lag 2 partisjoner på den. Den første har høyest ytelse, så legg programmer og spill på den. Resten kan du bruke til å lagre dokumenter/media/etc. Lenke til kommentar
-Fersken- Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Lurer på å gå for en SAMSUNG 830 SERIES 256GB SSD, noken som vil gå god for den og er det noken som veit om det er mulighet for å montere den på en vanlig harddisk plass? Endret 23. mai 2012 av -Fersken- Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Jeg har en 128GB Samsung 830, og de er fine SSDer. Med "vanlig harddisk plass" mener du da 2,5" eller 3,5"? og om det er 2,5" tenker på du 9,5mm høyde eller 7mm høyde? (bare relevant for laptopper) Om du skal ha den i en stasjonær maskin får du montert den uansett. Siden SSDer er robuste og veier lite kan du legge den løs i kabinettet, montere med gaffa teip, eller bare skru 2 skruer inn i siden på en 5,25" brønn. Mange nyere kabinetter har også monteringsplass for 1-2 2,5" enheter. Lenke til kommentar
-Fersken- Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 3,5" Følgte med sånn kit til Kingston ssd-en min vetje om det gjer det med dinna menn skal vell altids bli ei råd Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Jeg går god for den. Samsung 830 er den serien som frister meg aller mest for tida. Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Prøver å finne en ny stor 7200rpm HDD, 1 eller 2 TB, men når jeg søker opp de jeg finner på amazon, newegg osv er det alltid mange som har slitt med DOA eller at de har dødd etter 2-3 uker eller noe, mens andre er storfornøyde. Derfor "tørr" jeg liksom ikke å kjøpe noen.. Noen som har noen anbefalinger av en HDD som har levd lenge? Har sett litt på WD Black, men igjen er det mange som har problemer med de også. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Det er et par prosent av alle forbrukerharddisker som er enten DOA eller lider "infant death", jeg tror ikke det har så mye å gjøre med merket som med produktkategorien og mengden testing som gjøres for slike for å holde prisene nede. Se bort fra DOA og "infant death" når du handler harddisker i norge, her er du dekket av forbrukerkjøpslov og får ny om det skjer uten å betale noe ekstra. Om det er mange som dør etter en tid (6mnd+) pga lav kvalitet, defekter eller firmware feil er det greit å styre unna. Det er klart det er irriterende å sende en DOA disk i retur og vente på ny, men det koster deg ikke noe ekstra. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Et visdomsord jeg plukket opp her om dagen. Five Things That Photographers Gripe About That Drive Me Crazy <..> 2. I’ll never buy (BRAND X) backup drive again. Mine crashed! - ALL drives fail eventually. All of them. Each and every one. Period. Everything man made has an MTBF: 'Mean Time Between Failure'. EVERYTHING! Even man fails eventually. Get over it. Every brand will fail at some time or another. As long as it’s a name-brand drive it was probably a safe bet when you bought it and would be again. Then again – YOU could do some drive maintenance once in a while – or would that be too much to ask? <..> Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Guess so. Har i alle fall vært heldig med mine 6 år gamle 320 (WD) og 500 (Samsung) GB disker til nå. Selv om den ene er i overkant varm og den andre kan brukes som vibrator (for de som er i overkant lause da ^^). Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Et visdomsord jeg plukket opp her om dagen. er det ikke derfor en har RAID 6 eller RAID 10? da har du i allefall mulighet til å få opp systemet hvis flere disker skulle ryke samtidig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 I fare for å virke litt vrang, nei. Raid* erstatter ikke backup. Raid reduserer bare risikoen for datatap på enten originalen, backupen eller begge deler. (Raid0 er egentlig ikke raid, så det ser jeg bort i fra nå) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Jeg vet at RAID ikke er backup men ved å ha en løsning med større feiltolleranse på diskene så er systemet iallefall ikke så sårbart hvis det skulle skje noe. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Gode 3 TB disker til RAID6, billig, vil ikke ha no spindown and shit! ??? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 (endret) Her, rafinerte/justerte harddisk søket fra post #742 Om du senker ytelseskravet en smule er utvalget litt større her Min konklusjon: Seagate Baracuda ser ut til å være det beste valget Endret 1. juni 2012 av GullLars 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 (endret) Jeg kjører nesten bare Hitachi 3TB 7200rpm og samsung f4 i raid med godt resultat til nå. Seagate 3 og 2tb har jeg bare som single disker, så kan ikkje utale meg om dem i raidsammenheng. Anbefaler på det sterkeste hitachi til raid. Edit: Tenkte ikkje over at harddisker er så dyre nå 3TB er jo like dyre som når de kom ut for salg... Endret 1. juni 2012 av Nizzen Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Jeg hadde planer om å skaffe OCZ SSD Vertex 4 Series 128GB men både MPX og Komplett har vært tomme en stund og det er estimert cirka to uker til de får den inn. (Denne datoen har flyttet på seg flere ganger allerede så jeg ser for meg den blir mer forsinket). noen anbefalinger til andre merker/modeller som er tilsvarende raske og bra? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Plextor M3P Om du vil litt ned i pris er Samsung 830 veldig fine og ligger ute til gode priser om dagen. Om du finner de til bedre pris er også Crucial M4 gode. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2012 Jeg har en Crucia 64GB M4 per i dag men den har ganske dårlig skrivehastighet med Vertex 4 og de du nevner. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 I så lav kapasitet er sekvensiell skriv svak på M4 ja. Men les og IOPS ytelse er god. Med mindre du trenger mer plass ville jeg ikke oppgradert fra M4 ennå. Om du trenger mer plass ville jeg gått for 830 om du trenger skrivehastighet også, eller M4 om du finner den billigere og skrivehastigheten er god nok for deg i den kapasiteten. Husk at det kan være høyere skriveytelse på M4 med ny firmware enn det som er oppgitt (siden det kan være målt med gammel firmware). Vertex 4 har hatt litt spesielle utfall i tester og benchmarking, om du vurderer den så sjekk Tom's hardware og Anandtech sine artikler om den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå