Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD

Anbefalte innlegg

Det finnes nå andre alternativer enn WD Green diskene, jeg har tre Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB, som ikke koster skjorta. Har begynt å bytte ut Green diskene mine med disse, opplever bedre hastigheter (7200rpm), mens strømforbruket er økt minimalt, det samme med støynivået. Dette er gode disker. Hatt de siden februar, og har ikke opplevd noe problemer med de.

Endret av Mortis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplever en forskjell på 15/25 MB/s i skriv/les til NASet mitt, avhengig om jeg kobler til shares på tre WD Green disker, og de tre Seagate Barracuda diskene mine, jeg vil si det er vesentlig forskjell.

Ser på prisjakt at det bare er ~50kr forskjell mellom WD green og Seagate sin disk, så det er absolutt en disk å tenke på!

Lenke til kommentar

Byttet ut en gammel 80GB Samsung-disk med to stk. WD VelociRaptor-disker på 300GB i raid0 på en server i dag, og må si jeg er overrasket over ytelsen på diskene. Det ble hvertfall stor forskjell på ytelsen med VelociRaptorene og den gamle disken fra Samsung!

Lenke til kommentar

Først byttet jeg ut to av VelociRaptorene fra to PCen som skulle få SSD, så da satte jeg dem like godt i serveren. Den trengte uansett en oppgradering, så nye disker skulle snart settes inn uansett. Samsungen fra 2004 var sliten.

Lenke til kommentar

Egentlig bare fordi jeg ville prøve å se hvor bra spindisker egentlig kan være, og da det er jeg som er admin, så er det jeg som bestemmer :) Ryker en av diskene, er det backup på hver 12. time, og andre disker som kan settes inn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal kjøpe helt ny pc nå om et par timer (når 3770'en blir til salgs påå dustin) og lurer fryktelig på ssd/harddisk...

er det beste 1*120, 2*120 seperat eller raid eller 1*240gb? hvilket merke? (tenkte å ha os, spill programmvarer osv på ssd...)

samme gjelder harddisk, der skal jeg bare lagre filmer, dokumenter osv, men ingen viktig informasjon så det gjør ikke allverden om den går tapt eller at det går sakte (bryr meg ikke om det tar XX lenger tid å åpne en video fil når det er snakk om så små forskjeller som det faktisk er....) er wd 3tb green et bra alternativ der?

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satt SSD i Raid0 fordi man mister TRIM. Da ville jeg heller kjøpt enten 120 eller 240 GB alt etter behov og hvor god disiplin du har på å lagre på HDD når ikke SSD er nødvendig.

Merke og type: Etter å ha lest mange tester har jeg best inntrykk av Samsung 830 for tida. Intel 520, 330 og Vertex 4 er også gode. Se litt på prisene og velg blandt de billigste av disse.

WD 3TB er ganske treg (5400rpm) og har mye spin-down/spin-up så med mindre du sparer mye penger på den så ville jeg valgt en bedre HDD.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satt SSD i Raid0 fordi man mister TRIM. Da ville jeg heller kjøpt enten 120 eller 240 GB alt etter behov og hvor god disiplin du har på å lagre på HDD når ikke SSD er nødvendig.

Merke og type: Etter å ha lest mange tester har jeg best inntrykk av Samsung 830 for tida. Intel 520, 330 og Vertex 4 er også gode. Se litt på prisene og velg blandt de billigste av disse.

WD 3TB er ganske treg (5400rpm) og har mye spin-down/spin-up så med mindre du sparer mye penger på den så ville jeg valgt en bedre HDD.

hva med SEAGATE BARRACUDA 3TB 7200RPM SATA/600 64MB for 50-lappen mer?

Lenke til kommentar

så lenge du ikke bruker de som systemdisk skal du vel kunne klare deg med 5400-disker?

Åh? Først en billig SATA-disk fra 3 år tilbake:

# dd if=/dev/sdg of=/dev/zero bs=1M count=1000

1048576000 bytes (1.0 GB) copied, 8.18235 s, 128 MB/s

Så en WD green (WD15EARS):

# dd if=/dev/sde of=/dev/zero bs=1M count=1000

1048576000 bytes (1.0 GB) copied, 11.9759 s, 87.6 MB/s

Greit, 88MBps, vi overlever. La oss ta en titt på skriveytelsen:

$ dd if=/dev/zero of=/tmp/blob-of-zeros bs=1k count=10000000

10240000000 bytes (10 GB) copied, 155.475 s, 65.9 MB/s

/tmp/ bor på 5 år gamle SATA-disker på kryptert RAID1, mao tydelig senere enn skriving til rå block device. Men hva presterer denne flotte grønne disken:

# dd of=/dev/sde if=/dev/zero bs=1k count=1000000

1024000000 bytes (1.0 GB) copied, 31.4277 s, 32.6 MB/s

Now well *that* sucked. Dog, det skal sies at med 4K-blokker og større går det bedre. Dette er veldig simple tester og de er neppe representative for litt mer realistiske laster/scenarioer, men det er ikke akkurat tillittsvekkende når ytelsen *stuper* så til de grader.

Eller?

Lenke til kommentar

Simen1's anbefalinger om SSD støttes. Med mindre du er entusiast eller overklokker er det lite vits i å vurdere RAID av SSD. Alle SSDene som var nevnt vil du ikke klare å skille i en blindtest av normal OS + program bruk. Du kan kanskje måle forskjell med stoppeklokke på noen ting. I benchmarks eller ved tung entusiast bruk kan man skille dem og i noen tilfeller identifisere dem (spesielt ved kombinasjon av mange tester). Som førsteposten i SSD-tråden sier (paraphrased); Gå for den billigste kjent gode/stabile SSDen i den kapasiteten du vil ha, det er liten forskjell.

@zotbar1234

Å teste 4KiB native disker med <4KiB blokker/cluster gir ikke representative tall. Nyere filsystemer støtter 4KiB og større sektorer, og er 4KiB som default, mener jeg.

Uansett, WD Green er fine for "cold storage", jeg har fler. De blir derimot plagsomme om du skal bruke dem gjennomsnittlig hver 30-60 minutter, da de spinner opp og ned, og fryser systemet mens de spinner opp (i alle fall på noen systemer, kanskje driver-avhengig?).

Lenke til kommentar

Å teste 4KiB native disker med <4KiB blokker/cluster gir ikke representative tall. Nyere filsystemer støtter 4KiB og større sektorer, og er 4KiB som default, mener jeg.

Greit nok, men jeg ventet ikke at WD green skulle yte så betydelig verre enn selv svært gamle disker.

Uansett, WD Green er fine for "cold storage", jeg har fler.

Når prisforskjellen mot f.eks. ST2001DM001 er så å si ikkeeksisterende, hva er da poenget med å skaffe seg grønnseriediskene?

De blir derimot plagsomme om du skal bruke dem gjennomsnittlig hver 30-60 minutter, da de spinner opp og ned, og fryser systemet mens de spinner opp (i alle fall på noen systemer, kanskje driver-avhengig?).

hdparm -B 255 <device> kan muligens hjelpe? WD spesifikt hadde også en firmwareoppgradering som skulle hindre deres grønnseriedisker fra å spinne ned så fryktelig ofte.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke plaget av det med konfigurasjonen jeg har nå. Har vært borti at de spinner opp og ned før.

Jeg har også andre harddisker, og som nevnt tidligere er en 7200rpm Baracuda et bedre produkt. Du kan se på WD green som det mest "value" produktet du får, men tilhørende ytelse. Om det da ikke har nevneverdig bedre pris er det ikke vits i å kjøpe.

Lenke til kommentar

Åh? Først en billig SATA-disk fra 3 år tilbake:

poenget mitt er at de færrste *virkelig* trenger den økte hastigheten på diskene du får på 7200 RPM kontra 5400 RPM når diskene kun skal brukes til lagring (iallefall så lenge en snakker om vanlige brukere). bruker du disker med mindre RPM får du dessuten mindre vibrasjonsstøy og mindre varmeutvikling i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...