Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD

Anbefalte innlegg

Hei.

Da PCen min begynner å få liten plass (500 GB), har jeg tenkt til å kjøpe en ny harddisk (1 TB).

Jeg lurer da på, hvilken jeg bør velge av disse to:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=644767

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645022#extra

Hva er forskjellene mellom dem (utenom prisen)? Og hvilken er "best"?

PCen min har (om jeg husker riktig) kun SATA I (1.5).

Et annet spørsmål, hvordan kan jeg på best mulig måte få kopiert OS partisjonen (OS, programfiler, programmer osv.) fra nåværende harddisk (Win 7 Ultimate.), til den nye harddisken? Og hvordan lager jeg enklest mulig nye partisjoner på den nye harddisken?

Et siste spørsmål, er det noen som har en idé om hvorfor det er plass til to harddisker i PCen min, men kun en kontakt?

Bump...

WDen har bittelitt raskere responstid. Sannsynligvis ikke merkbart. Jeg ville definitivt valg Samsung sin. Jeg har selv hatt et par lapotoper med WD scorpio disker og disse er veldig støyende, og har en irriterende tikkelyd. Styr unna WD generelt er min personlige mening. Samsung har vært dønn stabilt hos meg, både i 2,5" og 3,5".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har tenkt til å oppgradere min stasjonære PC med en SSD-disk. Trenger å fjerne litt plass i kabinettet, i tillegg hadde det ikke skadet med et raskere system.

Tenker å innstallere windows, og de to-tre mest spite spillene. Hadde sett for meg en på ca. 120GB, men kan kan greie meg med 80-90 også, for jeg har ikke så fryktelig mye penger å bruke på det.

Undersøkte hovedkortet, og er temmelig sikker på at jeg ikke har Sata 3.0, kun 2.0. Dermed kan jeg vil ikke få mer enn ca. 300/300 hastighet, stemmer det?

Vil da denne være et godt alternativ? Eller finnes det en i prisklassen, som ville vært bedre?

Lenke til kommentar

Jeg skulle hatt meg en god og stabil SSD til min laptop. Den har SATA 3 Gb/s

Nå er jeg ikke helt "inne" i hva som er bra på markedet, kan noen hjelpe meg på vei?

•  
  • Skal brukes til OS (Windows 7 x64) og programmer
  • Må koste under 2000,- kr
  • Min. lagringskapasitet 80Gb, men vil hels ha større

Setter pris på all hjelp :)

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar

Jeg skal velge meg ut en SSD som jeg skal ha i MacBook Pro'en min. Jeg har lenge tenkt på Vertex 3, men SandForce-kontrolleren har brakt med mange problemer for flere jeg kjenner, og jeg har lest om det på nettet.

Det skal være to disker i RAID 0 (jeg tar daglig backup, så jeg er sikker). Jeg vil bruke RAID 0 fordi jeg trenger MINIMUM 500GB, og vil ha alt i samme partisjon. Jeg gjør det ikke for hastighetens skyld. Størrelsen på disken er det viktigste for meg, ettersom at RAID 0 vil gi dobbel les og skriv uansett.

Jeg vet ikke om det er relevant, men jeg bruker maskinen hovedsaklig til bildebibliotek og redigering, så jeg blar igjennom bilder forløpende i råformat på 20-30 MB per stykk. Da er det greit med hastighet.

Jeg har ikke noe budsjett, men hold det helst innenfor menneskelige rammer. Setter stor pris på hjelp! :)

Lenke til kommentar

Hei, lurer på hva ekspertisen her inne for tiden anbefaler av 2TB HDD som lagringsmedia til en filserver.

Har tenkt å bytte ut mine tre x WD Green 1,5TB som har putret og gått jevnt og trutt i to-tre år nå i et Raid0 oppsett (Ubuntu).

Tenker det er et spørsmål om tid før en av dem ryker, og i et Raid0....

Tenker kjøpe 4 x 2TB.

Hva med Samsung Spinpoint F4EG

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=153900

Også tenkt å bytte ut OS-disken til en SSD i samme omgang. Der er vel Crucial M4 64gig grei?

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/SSD/Crucial/Crucial-m4-SSD-2,5-64GB-SATA-6-Gb-s-SATA30,-415MB-175MB-s-49427-p0000174583.aspx

Lenke til kommentar

Hei, jeg leter etter en SATA2 3.5" HDD, med foelgende krav (i viktighet).

1. Lydstille

2. Kjapp

3. Pris (dvs ikke overpriset, men valutta for pengene)

Kommer til aa bruke den som system disk, og mest spill. Lite med musikk eller filmer. Tenkte noe mellom 500-1000 GB

Edit:

Etter et kjapt soek fant jeg anbefalinger til Samsung SpinPoint F3 1 TB. Er bra til mitt bruk, eller finnes det bedre alternativer?

Endret av Patton
Lenke til kommentar

Hadde du spurt om anbefalinger av hhv snurredisk og ssd så ville jeg anbefalt akkurat de to. Husk å sjekke prisguiden før du bestiller.

Etter et kjapt soek fant jeg anbefalinger til Samsung SpinPoint F3 1 TB. Er bra til mitt bruk, eller finnes det bedre alternativer?

F4 2Tb er neppe noe særlig dyrere nå for tiden?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg spør her, siden mange har byttet ut sine hardisker med SSD. Jeg har 2 hardisk plasser i den bærbare og skal sette inn en SSD og flytte HDD over i den ledige bay`en. Men jeg har ikke en ekstra intern ramme til diskene, noen som vet hvor dette kan kjøpes?

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...