Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plass er forsåvidt ikke så viktig, ettersom jeg som sagt har en filserver. Har klart meg i årevis med en enslig 150GB disk til OS og installerte programmer, men i det siste har jeg blitt latere og latere hva avinstallering angår :p

 

Har det forøvrig noen hensikt å partisjonere disker satt i RAID0? Normalt sett vil det jo eksempelvis ofte være litt ytelse på å hente ved å lage en egen systempartisjon.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke.

 

Den første "1/3 delen" er klart raskest.

Det viktigste er å holde seg borte fra den siste 1/3 delen så du kan mao trygt opprette en systempartisjon på mellom 400-800GB uten å komme til det "dårligste" området.

 

Jo større partisjon jo større variasjon får du selvsagt.

 

Jeg pleier å ha en systempartisjon på 30-40GB ;)

(har da selvsagt masse på andre partisjoner)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt å gå for enten x25-M G2 80GB eller C300 64GB for OS + core apps, og enten beholde raptoren for resterende programmer og spill eller bytte den ut med en (partisjonert) WD black. Om du har en tusenlapp ekstra å legge i det vil PCen føles som en neste generasjons maskin.

 

På mine egne maskiner har jeg bare Mtron 7025 (en med 2R0, og en med singel) og OCZ Vertex 30GB (2 maskiner), og selv om disse yter lavt i forhold til de nyere SSDene er det forferdelig å sette seg på maskiner med snurredisk, selv i RAID med short-stroke.

Lenke til kommentar

SSD vs HDD kan i denne sammenhengen oversettes til ytelse vs kapasitet.

 

Det er trist å se folk bruke 998 kr på ny OS-disk og samtidig velge bort ytelse på grunn av kapasitet, når det er åpenbart at ytelse er viktigere for de fleste enn kapasitet.

 

Latskap (nedlastingsmappe = skrivebordet i Windows) synes jeg er en dårlig unnskyldning.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg mener å ha lest en diskusjon her på forumet for en stund tilbake som antydet at disker i RAID0 kunne være like kjappe som SSD-disker hva ytelse for OS/programmer (og da spesielt spill) angikk. Ytelse er helt klart det viktigste for min del, så om noen mener SSD kan være et like godt valg for mitt bruksområde er jeg interessert i å høre mer :)

 

Per i dag har jeg ca 200GB fordelt på OS og programmer, noe som sagt er litt i minste laget.

Lenke til kommentar

Det må ha vært lenge siden en slik diskusjon hold riktighet :)

 

SSD overkjører HDD i stort sett alle sammenhenger, det eneste punktet hvor HDD har et generelt overtak på de aller billigste SSDene er ved sekvensiell skriving. (i praksis er dette egentlig et svært lite problem)

 

Hvis du skal ha alt på en partisjon blir alikevel en SSD kostbar, rundt 6000 for 256GB.

Den rimelige måten er selvsagt å kjøpe en tilstrekkelig stor SSD til OS og Apps og bruke en HDD til alt det andre.

Dette krever da at man har litt struktur på hvor man legger ting.

 

Intel's 80GB er en grei SSD for de som har mange programmer og koster ikke skjorta.

Denne lider ikke av ytelsestap ift HDD ved sekvensiell skriving.

Lenke til kommentar
Per i dag har jeg ca 200GB fordelt på OS og programmer, noe som sagt er litt i minste laget.

Bruk f.eks Spacemonger til å sjekke hva plassen egentlig blir brukt til. Prøv å slank bort det unødvendige, det du sjeldent bruker og store filer (over 1 MB).

 

Det forplikter å hete "The Stig". Man vinner ikke racerløp med tråsykkel, uansett hvor mange GB man kan laste på bagasjebrettet. ;)

Lenke til kommentar

Hei

 

Skal kjøpe meg en disk på 1tb, som i første omgang skal brukes til backup. Den skal så alene i en gammel maskin jeg har, men det er ikke utenkelig at jeg setter den opp i RAID senere, da til bruk som en filserver over det interne nettverket.

 

På grunn av RAID'et har jeg blitt frarådet å kjøpe inn green disker siden de har en relativt dårligere ytelse, men helelr kjøpe en vanlig disk. Tenkte da på en WD Caviar Blue disk. Er disse greie? Den har jo f. eks ikke støtte for NQS. Vil jeg tjene noe på det? Det er ikke snakk om mange brukere samtidig, kanskje to stykk samtidig. Eventuelt mere cache?

 

Eventuelt en Samsung Spinpoint F1 1TB. Denne har NQS støtte, og så vidt jeg har skjønt er dette egentlig en ganske "normal" disk?

 

En ting til, hvordan er det med disker på to terabyte ytelses messig holdbarhet? Disse er jo ganske billige nå, så det kan kanskje være greit og kjøpe det i stedet for.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå to disker som er på 200 gb hver (Maxtor disker fra 2004). Har 1 SSD Intel 40 gb disk som jeg kjører Windows 7 64 bit på. De to maxtor diskene har jeg i skrivende stund tatt ut av kabinettet (hotswap) og merker at maskina ble i større grad stillegående enn før. Med maxtor diskene hadde jeg en slags eviggående (svirrelyd) som gikk meg på nervene.

 

Jeg er da ute etter interne harddisker med god plass og helst så stillegående som mulig. Ikke SSD, for det har jeg ikke behov for (til den høye prisen per megabyte/gigabyte). Noen som har erfaringer fra slike harddisker?

Lenke til kommentar

WD Green diskene er veldig stille, men de spinner ned etter 5 min (tror jeg) med inaktivitet, og henger 5-10 sek når de skal spinne opp igjen. Hvis du bruker disken skjeldent, til streaming, eller kopiering av store mengder samtidig er de veldig fine.

Et alternativ er også andre "grønne" harddisker fra Samsung og Hitachi.

Lenke til kommentar

Burde kanskje opprettet en egen tråd for dette, men prøver meg frekt og freidig her. Er det noen som aner om Trim fungerer med Intels X-25M 80Gb i "Raid ready"-modus? 80Gb-utgaven har i hvert fall ikke støtte for Trim i raid 0 såvidt jeg vet, så undrer på om jeg gjorde en tabbe da jeg installerte disken ...

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe meg en SSD disk til å ha OS/programmer/ev. det spillet jeg spiller mest for tiden på, siden de er så små går det vel dårlig med mer enn ett om gangen tenker jeg..

 

Har ikke peiling på SSD, har noen gamle ATA/IDE disker for øyeblikket, så det jeg lurer på er om det i det hele tatt er mulig å plassere en SSD disk i mitt system? Poster specs av hovedkortet mitt:

http://www.msi.com/index.php?func=prodmbspec&maincat_no=1&cat2_no=&cat3_no=&prod_no=1728

Motherboard

Manufacturer MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD

Model MS-7519

Version 1.0

Chipset vendor Intel

Chipset model P45/P43

Chipset revision A3

Southbridge vendor Intel

Southbridge model 82801JR (ICH10R)

Southbridge revision 00

BIOS

Brand American Megatrends Inc.

Version V1.7

Date 12/09/2008

 

Angående hvilken SSD disk så har jeg klart å lete meg frem til at enten Intel X25 2nd gen eller Crucial RealSSD C300 er bra greier. Skjønt jeg heller mot Intel sin om ikke annet enn at jeg får en 80GB disk vs 64GB fra Crucial (som er i ca samme prisklasse).

Endret av superreven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...