GullLars Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Det jeg mente var SATA docking, slik som f.eks disse. Det er en boks som står på skrivebordet ved siden av maskinen med egen strømtilførsel og eSATA/USB for kobling til maskinen. Du putter harddisken du vil bruke ned i den, og når du trenger en annen harddisk drar du den ut og putter i den andre. Jeg har selv SATA->USB adapter (løs dongle) men vurderer å kjøpe en eSATA dock siden min stasjonære støtter det og jeg har en del løse harddisker. Docking er nemlig mer lettvint å bruke. Hadde jeg funnet docking før jeg kjøpte adapteret hadde jeg hatt docking i stedet. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 De åpne løsningene omtales ofte som "docking". (helt forskjellig fra en dockingstasjon for bærbare) Et eksempel på en slik løsning er denne Link (her kan man ha to lagringsenheter tilkoplet, man kan benytte både 2.5" og 3.5" enheter i denne) Sjekk ev. at ExpressCard'en du velger fungerer på Mac hvis du går for en slik løsning. (den du har linket til er en slik løsning men jeg vet ikke om akkurat den er Mac vennlig) Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Ser i åpningsposten at WD diskene sliter med levetiden. Gjelder dette for de eksterne og? I tilfellet, hvilke 1TB eksterne disker vil dere anbefale? Har 3 WD 500GB eksterne disker i dag og har ikke hatt noe problem med de, bruker de ikke så ofte så det kan vel være en forklaring på det kanskje. Brukes stort sett kun til lagring. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 WD er ikke noe mer utsatt for kort levetid enn andre merker. Selv er jeg en fan av WD GreenPower siden de er kalde og stille, og ganske billige også. Min mening er at WD Greenpower er perfekte til lagring av større mengder data (bulk storage). Om de hadde solgt en GP utgave med 4x00 RPM eller 3x00 RPM hadde jeg sansynligvis gått for det i stedet. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 WD er mer utsatt for sin egen kvalitetskontroll virker det som, jevnt over gode produkter, men så legger noen på fabrikken gullegget og det raser ut noen tusen disker som aldri burde vært solgt, voila dårlig(ere) rykte. Sendte inn et par samsung T166 disker til komplett rett før jul, to F3 500GB disker på vei tilbake, grei oppgradering av ytelse det .. ene havner nok i htpc/lanpc, andre i workstation. Lenke til kommentar
AtroZ Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hjelp til valg av 2TB disk Jeg planlegger å kjøpe ny disk snart og trenger litt hjelp i valget. Hvilken 2TB disk vil dere valgt? Vurderer: Hitachi Deskstar 7K2000 2 TB til 1225 på netshop Western Digital Caviar Green 2 TB til 1397 på amentio Seagate Barracuda XT 2TB til 2356 på amentio Eventuelt enda en Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB til 875 på netshop Jeg synes det er mye å bruke over 2300 kr på en 2TB seagate disk når de andre er såpass mye billigere, men jeg har brent meg på WD flere ganger tidligere. Fått disker som støyer veldig og som derfor har blitt flyttet videre ut i filserveren min kort tid etter. Alle diskene over er 7200 rpm, som også er det jeg pleier å kjøpe. Er det andre disker jeg også burde vurdere? Samsung Spinpoint F3EG 2 TB til 1246 på amentio? Seagate Barracuda LP 2 TB til 1537 på amentio? Jeg prioriterer stille disker. Skal brukes til Film/Serier. De siste årene har jeg bare kjøpt Seagate disker pga ønske om minst mulig støy, uten å ende opp med en treg disk. Jeg har i dag 2x750 GB, 1x1TB og 2x1.5TB alle fra Seagate. Mulig jeg må ta ut en av de mindre diskene for å få plass til ny disk, eventuelt skaffe flere s-ata plasser via tilleggskort.Jeg har i dag alle diskene som basic disker, altså ingen raid el pr nå, selv om jeg sikkert burde vurdert det. Jeg sliter veldig med valget denne gangen, så all hjelp blir satt veldig pris på Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg har selv 4x WD caviar green, og de er 5400RPM. De er kalde, og støyer så og si ingen ting. De kan gi litt lyd i fra seg om du bombarderer de med random read/write, men ellers hører jeg ikke mine over viftene i PCen. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Er det merkbar forskjell på 5400 og 7200RPM-disker? Skal i hovedsak bruke de til lagring og avspilling av filmer i alt fra DV-kvalitet til full HD. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Da er det veldig liten forskjell. Om du skal flytte noen hundre GB med data kan du kanskje merke noen få minutter forskjell. For avspilling er det likegyldig. Om du skal drive med videoredigering på en ellers kraftig maskin vil det være noe forskjell. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Nå får man 2 TB for bare 1095 kr. Man får til og med full 7200 rpm hastighet. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Jøss. Kjøpte 2 Samsung 2TB 5400RPM og satt de i Droboen. Virker som gjør jobben Lenke til kommentar
Teac Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Nå får man 2 TB for bare 1095 kr. Man får til og med full 7200 rpm hastighet. Fin pris det der. Venter med å kjøpe til Samsung kommer ned på samme pris. Ps.no --> "Server is too busy" bra til å være en nettbutikk Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Det er bare for de å stappe i 2 x25-E i RAID1 i serveren og flytte alle hotfiles dit, og så sørge for gode backup rutiner. Eventuelt ha 2 arrays av RAID1 som speiler hverandre. Om de blir CPU-bound etter det kan de stappe i en i7 975 så burde det fikse saken. Lenke til kommentar
Mongster Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Ser ut til at prisen på harddisker generelt er litt på vei oppover igjen nå, flere disker har gått opp 50-100 kr siden før jul. Er det noen som vet noe om utviklingen videre? Blir det billigere igjen snart? Endret 26. januar 2010 av Mongster Lenke til kommentar
Teac Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ser ut til at prisen på harddisker generelt er litt på vei oppover igjen nå, flere disker har gått opp 50-100 kr siden før jul. Er det noen som vet noe om utviklingen videre? Blir det billigere igjen snart? Tror harddisk prisene har litt sammenheng med dollaren. Den har styrket seg i det siste. Venter selv på at 2tb diskene skal krype under 1000,- Lenke til kommentar
Mongster Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ser ut til at prisen på harddisker generelt er litt på vei oppover igjen nå, flere disker har gått opp 50-100 kr siden før jul. Er det noen som vet noe om utviklingen videre? Blir det billigere igjen snart? Tror harddisk prisene har litt sammenheng med dollaren. Den har styrket seg i det siste. Venter selv på at 2tb diskene skal krype under 1000,- Jepp samme her. Og venter egentlig også på at Samsung skal komme med en F3 på 2TB Lenke til kommentar
Teac Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ser ut til at prisen på harddisker generelt er litt på vei oppover igjen nå, flere disker har gått opp 50-100 kr siden før jul. Er det noen som vet noe om utviklingen videre? Blir det billigere igjen snart? Tror harddisk prisene har litt sammenheng med dollaren. Den har styrket seg i det siste. Venter selv på at 2tb diskene skal krype under 1000,- Jepp samme her. Og venter egentlig også på at Samsung skal komme med en F3 på 2TB Ja, er egentlig Samsung jeg er ute etter jeg og. Har noen stk 1 tb f3 og de fungerer utmerket. Vil at prisen skal lenger ned ettersom jeg må ha både kontrollerkort og harddiskkasse :/ Lenke til kommentar
jallamamba Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg kjøpte 2stk Seagate Barracuda LP 2 TB, etter 2 dager var den ene død... Venter på ny i posten snart. Jeg har sett på noen utenlandske forum at flere har problem med dette. Kan det være uheldige mandagsprodukteiere, eller er det enda en dårlig serie fra Seagate? Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Samsung har en F3 med 2TB ute, men den er 5400rpm, bare sånn for info. jallamamba: DOA skjer, vær glad den røk så fort. har selv 16 1.5TB LP disker, en som er på vei til å dø... Endret 1. februar 2010 av Wibla Lenke til kommentar
Teac Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Samsung har en F3 med 2TB ute, men den er 5400rpm, bare sånn for info. jallamamba: DOA skjer, vær glad den røk så fort. har selv 16 1.5TB LP disker, en som er på vei til å dø... Har egentlig 5400rpm noe å si om en ikke skal bruke disken som systemdisk/OS? Dersom den kun skal brukes til å lagre hd-filmer og etc så er vell heller 5400rpm et + med tanke på støy og strømforbruk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå