Patrick de Maar Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Du blander uttrykkene GiB og GB. Ja, GiB er det riktige uttrykket, men du har kun 232GiB/250GB på Maxtor disken, ikke 250GiB. Det samme går for den 120GB disken, men jeg aner ikke hvor mange GiB det er. Jeg har en Samsung 250GB disk, og den fungerer greit, men den har vært utsatt for statisk elektrisitet, så det hender den streiker fra tid til annen. Lenke til kommentar
MK2 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Ja, selvfølgelig. Fulgte ikke helt med på hva jeg skrev. Maxtor: 233Gib/250GB Seagate: 111.6Gib/120GB Der har du riktig info Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Eller kanskje det var omvendt, jeg husker neimen ikke. Det riktige ysstemet å bruke er ihvertfall binære, og ikke det gamle SI systemet. GB, Terabyte osv er en del av SI systemet GiB, Tebibyte osv er deler av det binære systemet. 1 kB = 1000 bytes 1 KiB = 1024 bytes For å være ærlig behersker jeg verken eller av tallsystemene skiekklig, og ihvertfall ikke når de skal snakkes om samtidig. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Diskprodusenter har gått over til å bruke 1KB = 1000B, mens Windows holder seg til 1KB=1024B, så ikke rart at det blir litt småkaotisk omkring. Lenke til kommentar
MK2 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Er det slik at ''gib'' vil si det som faktisk er lagringsplass, mens gb er den ''offisielle'' lagringskapasiteten? Ihvertfall sånn jeg har oppfattet det. Endret 12. august 2007 av Nostrax Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Er det slik at ''gib'' vil si det som faktisk er lagringsplass, mens gb er den ''offisielle'' lagringskapasiteten? Ihvertfall sånn jeg har oppfattet det. 9265863[/snapback] Det kan på en måte stemme, men er ikke riktig. Som PatrickM skriver: 1 kilobyte (kB) = 1000 bytes (SI-prefiks/desimalprefiks) 1 kibibyte (KiB) = 1024 bytes (binærprefiks) og 1 gigabyte (GB) = 1000 kB 1 gibibyte (GiB) = 1024 KiB Derfor vil en harddisk som har plass til 250 GB (som er oppgitt størrelse) ha plass til færre enn 250 GiB. Ettersom det Windows kaller GB egentlig er GiB, vil Windows si at harddisken bare har plass til 233 GB (dvs. egentlig 233 GiB). Det riktigste er å oppgi lagringskapasitet i binærsystemet, ettersom det faktisk er binære tall PC-en opererer med. Likevel oppgir diskprodusentene det etter desimalprefiks, noe som kan være ganske forvirrende. Skulle til å linke til en lur artikkel på HW.no om emnet, men den har idioisk nok blitt fjernet. Kan likevel ligge en del nyttig info i artikkelens diskusjonstråd. Ellers er det en del lesestoff på Wikipedia. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 http://www.hardware.no/guider/annet/desima...erprefiks/21063 Den artikkelen som det linkes til fra tråden? (For de som tar en IT-rettet utdannelse er slik kunnskap grunnleggene pensum, så det er bare å pugge..) Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 http://www.hardware.no/guider/annet/desima...erprefiks/21063Den artikkelen som det linkes til fra tråden? (For de som tar en IT-rettet utdannelse er slik kunnskap grunnleggene pensum, så det er bare å pugge..) 9274509[/snapback] Ja, men de andre sidene er borte! Og den som var så fin. Er litt diskusjon om det i slutten av tråden... Lenke til kommentar
xspioz Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg har et lite spørsmål til folk med klokere hode enn meg. Skal jeg kjøpe my book 500gb premium for 1300,- eller en maxtor personal storage 500 gb for 900,-? Da vil jeg helst ha svar fra noen som har erfaring med en eller begge av diskene. takker Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hei Driver og tenker litt på ny disk om dagen. Sett litt på disse to, og lurer på hva som er anbefalt? Western SE16 500 GB Samsung T166 500 GB Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Samsung må sies å være oppskrytt, men det hører med at jeg kun har testet P-serien, og ikke T-serien. Jeg sitter for tiden på en Linux Live CD på grunn av den teite Samsung P120 disken som bare bestemte seg for å kutte ut. Lite driftsikre greier er de også, har hatt problemer med den siden jeg fikk den. Jeg ville satset på WD, men som sagt, jeg har ingen erfaringer med "T"-serien til Samsung, og disse kan jo for alt jeg vet være gode disker. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Jeg for min del har ingen dårlige erfaringer med Samsung. Har riktignok bare hatt en, men den går da ennå, og har ikke hatt noen problemer hittil. Stille er den også. (Er vel en P120 hvis jeg ikke husker feil.) Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Min er absolutt stille, det skal den ha, men jeg har hatt store problemer med drifting av den. Den lever rett og slett sitt eget liv. Den er både kjølig og stille, men ikke særlig driftsikker. Kan være engangtilfelle, men jeg satser ikke på Samsung P-serien en gang til ihvertfall...ikke på en stund. Lenke til kommentar
quakie Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hei! Lurte på å kjøpe meg ny disk nå, det skal være IDE3.5". Størrelsen bør være rundt 250GB-500GB, prisen bør ikke være over 1000,-, helst endel mindre. Den bør være stillegående og driftsikker. Tenker å kjøpe på komplett, eller netshop(er vel bedre leveringtid der, nå for tiden?). Noen forslag, eller noen klare disker som jeg bør holde meg unna? Takker for svar. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hei! Lurte på å kjøpe meg ny disk nå, det skal være IDE3.5". Størrelsen bør være rundt 250GB-500GB, prisen bør ikke være over 1000,-, helst endel mindre. Den bør være stillegående og driftsikker. Tenker å kjøpe på komplett, eller netshop(er vel bedre leveringtid der, nå for tiden?). Noen forslag, eller noen klare disker som jeg bør holde meg unna? Takker for svar. 9375773[/snapback] Jeg kan anbefale deg å kjøpe en Samsung 500GB SATA2 16MB cache. beste pris Mine Seagate har også vært veldig fine, men de er mye varmere enn Samsung og de bråker litt mer. Eks er 40 grader fra Seagate til 30 grader på Samsung i normal drift. Ellers har dette lite å si før de kommer opp i 60/70 grader. De er bygd for å tåle litt temp Støynivået på Samsungene er mye lavere enn jeg hadde forventet og jeg er strålende fornøyd. Dessuten så er de lynraske. Har nå hatt 2 stk WD Raptor 74GB som har tatt kvelden i tur og orden. De er fra forskjellige partier og levert med 4-5 måneders mellomrom. Hvorfor de ryker er det svært få som vet. Kan desverre ikke anbefale deg disse. Lenke til kommentar
quakie Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Det er ikke IDE;). Men ellers takk for tipset. Jeg temker kanskje 500Gb blir litt stort og dyrt å koste på denne PCen, så det gjør ikke noe om dere finner en fin disk som er mindre i størrelse. Endret 28. august 2007 av quakie Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Noen som har noen anbefalinger på ekstern harddisk? Trenger en på rundt 500 GB. Den skal brukes til backup. Helst både USB og FireWire, men bare USB går også. Hvilken størrelse er forresten flest bytes for pengene for tiden (både når det gjelder ekstern og intern)? Edit: Det er ikke IDE;). Men ellers takk for tipset. Jeg temker kanskje 500Gb blir litt stort og dyrt å koste på denne PCen, så det gjør ikke noe om dere finner en fin disk som er mindre i størrelse. 9377524[/snapback] Jeg har denne (i SATA-versjon), og er strålende fornøyd. Den begynner å bli ganske billig nå også. Endret 28. august 2007 av I.A.G. Lenke til kommentar
quakie Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Har nå funnet et par aktuelle kandidater: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=158737 og http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=169324 Noen som har noen formeninger om det? WDen er endel billigere, bør jeg gå for den? Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Bare lurer på en ting her, har en WD 200GB IDE disk som har gått i gulvet en gang (satt for øvrig inni pc-en, så hele pc-en gikk i gulvet, er 2 år siden nå) og en Maxtor 200GB IDE disk som blir uhyre varm, ikke noe galt med begge to, men bruker de bare til lagring i eksterne kabinetter, så de står ikke på hele tida.... Kan jeg fint stole på disse diskene? De oppfører seg ikke noe rart, men jeg er alikevel litt skeptisk... Endret 11. september 2007 av Trussl Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Bare lurer på en ting her, har en WD 200GB IDE disk som har gått i gulvet en gang (satt for øvrig inni pc-en, så hele pc-en gikk i gulvet, er 2 år siden nå) og en Maxtor 200GB IDE disk som blir uhyre varm, ikke noe galt med begge to, men bruker de bare til lagring i eksterne kabinetter, så de står ikke på hele tida.... Kan jeg fint stole på disse diskene? De oppfører seg ikke noe rart, men jeg er alikevel litt skeptisk... 9473570[/snapback] Du skal aldri stole på en harddisk, det sies jo at alle krasjer før eller siden. Ta backup, og fortsett å bruke dem til de dør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå