Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Mine erfaringer med harddisker:

 

Samsung: Har hatt 2 stk en på 80GB levde så vidt 1 år og en ekstern på 160GB tålte ikke normal ekstern bruk, problemer med at den ikke ville skrive og lese endte det opp med, døde også etter ca 1 år. Begge streika tidlig i sine liv så er ikke så positiv til harddiskene dems :nei: . De var stille og helt greie i bruk, men elendig levetid.

 

WesternDigital: Har kun erfaring med eldre disker (6-20GB) ikke gode på lyd nivå, lyd frekvenser som er helt jævelige å høre på ! :hrm:

 

Maxtor: God erfaring med stabiliteten, har en ekstern på 250GB 1 år gammel og en stk intern på 200GB 2 år gammel og en på 20GB som er 8 år gammel. Men de bråker litt. :)

 

Seagate: Har 2 stk disker en på 20 GB som er en del år og en på 250GB som er 1 og 1/2 år. Stabile og lydløse disker. :love:

 

 

Ut i fra mine erfaringer er Seagate den som jeg vil anbefale, grunnet stabilitet og lavt lydnivå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hatt flere Seagate Barracuda disker de siste årene. Jeg kan vel ikke påstå at disse er lydløse, men de er ganske stillegående når de henger i o-ringer.

 

Siste skudd på stammen er WD Raptor 74GB som fungere som OS disk. Uten tvil den beste disken jeg har vært borti. Lynrask! Men den bråker noe, så det anbefales å gjøre den mer stillegående enten ved o-ringer eller en løsning fra Silentmaxx (hdd silencer).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg bruker vanligvis en WD 250GB og en WD36 Raptor, syntes dette funker svert bra i min "gamer" pc både stabile og raske.

 

I min "FTP" er det derimot litt mere trøbbel, har 1 250gb seagate, 3 x 200GB WD, 2 x 80gb WD, 1 x 160GB WD, 2 x 250GB WD.

En av 200GB WD er helt på hjordet, slår seg plutselig av og er svært ustabil, (la merke til at den har anneledes design en de 2 andre, men er litt usikker hvem jeg kjøpte først av dem)

Alle 250GB diskene er jeg svært fornøyd med, mens derimot 80GB (som er noe gamle) bråker endel og har endel vibrasjoner og slikt når de er under hard bruk.

Er alltid på leting etter den "Ultimate" Storage disken, som går og går! sålangt vil jeg si at både seagate og WD er fine disker om man velger litt ut fra pris.

Lenke til kommentar

Her er mine erfaringer.

 

Sammsung

 

Aldri prøvd, de skal vistnok være greie på harddisker men erfaringer av andre produkter fra de ser jeg på Samsung som juggel fra østen. Jeg holder meg unna.

 

Seagate

 

Litt bråkete, men de holder seg i live lenge. Harddisken fra den første PC-en min som er ganske mange år gammel er fremdeles i live. Grei levetid, ikke lydløs men standheftig. Ikke spesiell ytelse, har hatt fire Seagate harddisker totalt, hvorav en har vært veldig nær søppelboksen men jeg solgte den videre sammen med to andre, og jeg informerte om at den andre var nær døden.

 

Western Digital

 

Litt mer stille enn Seagate, men Seagate og WD er ganske like selv om WD er litt mer beskjeden. WD er ganske stille, og har en meget god levetid. Jeg har to lagringsdisker i RAID 0, og en systemdisk som surrer konstant og er i bruk ofte. Jeg har aldri hatt problemer med Western Digital. Jeg føler litt "fanboyism" for Western Digital, men jammen meg er de pålitelige og stille.

Lenke til kommentar

OK, det er mulig jeg har vært forfulgt av "bad luck" eller noe, men jeg overdriver ikke når jeg sier at ca 50% av mine disker opp igjennom har krasjet! Jeg følte dette var verdt å nevne for folket og høre om det finnes andre der ute med lignende erfaring/ulykke.

 

Mine erfaringer retter seg ikke mot noe spesielt fabrikat. Jeg har opplevd krasj av dem alle, unntatt Maxtor som jeg aldri har eid.

 

Det hele begynte såklart med 2 stk DeathStar 40 GB, som røyk med kort mellomrom. Etter det har jeg opplevd krasj av både WD, Seagate og Samsung.

 

Jeg sitter nå i dette øyeblikk å river meg i håret over den femte (tror jeg) krasjen og lurer på hva F*** jeg gjør gæærnt.

 

Jeg innrømmer at jeg ikke var særlig opptatt av kjøling og sånn i mine yngre dager, men har blitt mer bevisst på dette de senere år med tanke på at maskinen står på stort sett døgnet rundt og har etterhvert blitt mer eller mindre avhengig av den på flere måter.

 

Jeg skal ikke begynne å rippe opp i de gamle krasjene nå. De er glemt.

Men denne gangen er det OS-disken som har dødd, helt plutselig etter et besøk på The Gathering i påsken. Det er snakk om en WD 200GB SATA, produsert i desember 2004 iflg etiketten. Denne er mao ikke så gammel og er den siste disken jeg kjøpte.

 

Jeg prøver å tenkte igjennom hva som kan ha skjedd i bilen på vei hjem fra TG og det eneste må ha vært humpler, men det virker usannsynlig siden jeg har kjørt forsiktig og aldri opplevd diskkrasj etter bilturer før.

Jeg sitter derfor igjen med teorien om overoppheting.

MB-temp har ligget rundt 35 ved høy belastning og har ansett det som OK. Jeg har 2 stk 200GB + 1 stk 250GB som står montert med ca 3cm klaring over og under. Har PSU-vifte + en 80mm på baksiden av kabinettet som begge suger luft bakover i kabinettet. Har aldri sjekket temp på diskene, men er dette for dårlig kjøling?

 

Er det flere enn meg som har dårlig erfaring med disse diskene eller er dette selvforskyldt?

Lenke til kommentar

Du gjør kanskje ikke så dumt i å sjekke temp på diskene dine. Hvis du antar at det dreier seg om overoppheting, vil overvåking over tid gi deg svar på det.

 

Men tilbake til den disken som tok kvelden på vei hjem fra TG; Jeg tror det skyldes flere faktorer, men det grunner nok helt til bilturen. Temp, humper, ristninger, fuktighet etc har nok bidratt til sitt. Forøvrig er jo ikke disken akkurat ny, men de pleier jo som regel å holde litt lengre enn det.

 

Eller kanskje du bare har skikkelig uflaks.. Ja, det er jo egentlig ganske uflaks når jeg tenker meg om ;)

Lenke til kommentar

Nå sies det jo at alle disker krasjer før eller siden, men du har nok hatt spesielt uflaks, ja.

 

Jeg har aldri opplevd at en disk har krasjet, selv om jeg heller ikke har hatt noe spesiell kjøling på dem. En av dem har sittet i en Dell-PC siden 2001, uten annen kjøling enn luftstrømmen gjennom kabinettet. (Er ikke sikker på hva slags disk det er...) Den har pleid å ligge på mellom 35 og 40 grader. Har ikke utsatt den for spesielt mye risting, men den har da vært med på et par LAN...

Lenke til kommentar

Flukterende spenninger fra PSU har jeg ofte blitt sett kreditert når mange disker på samme system dør. Har diskene dine kjørt på samme PSU?

 

Det kan også være strømmen som kommer inn i huset som kan være problemet, så om et er stort problem for det kan det være vits å kjøpe en billig UPS for å "vaske" strømmen inn i maskinen.

Lenke til kommentar

Ja, diskene har kjørt på samme PSU.

Har vært inne på tanken om PSU/strøm problemer, men har ikke kommet så langt som å vurdere å skifte den... har en Enermax 350W, ca 4 år gammelt. Kosta vel en 5-600,- i sin tid.

Hvordan får jeg sjekket om PSU-spenningen flukterer evt? Via software eller må det måles manuelt med multimeter? Tror ikke jeg får sett dette i BIOS.

 

Ang nettspenningen i huset så trodde jeg alle PSU'er var beregnet for en viss variasjon i spenningen. Denne varierer jo noe fra hus til hus og såvidt meg bekjent er det vanlig med litt opp og ned i spenningen i huset. De fleste apparater er jo designet for å takle 220 til 240V.

 

Hvor lenge bør en PSU vare ved kontinuerlig bruk egentlig?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
OK, det er mulig jeg har vært forfulgt av "bad luck" eller noe, men jeg overdriver ikke når jeg sier at ca 50% av mine disker opp igjennom har krasjet! Jeg følte dette var verdt å nevne for folket og høre om det finnes andre der ute med lignende erfaring/ulykke.

 

Mine erfaringer retter seg ikke mot noe spesielt fabrikat. Jeg har opplevd krasj av dem alle, unntatt Maxtor som jeg aldri har eid.

 

Det hele begynte såklart med 2 stk DeathStar 40 GB, som røyk med kort mellomrom. Etter det har jeg opplevd krasj av både WD, Seagate og Samsung.

 

Jeg sitter nå i dette øyeblikk å river meg i håret over den femte (tror jeg) krasjen og lurer på hva F*** jeg gjør gæærnt.

 

Jeg innrømmer at jeg ikke var særlig opptatt av kjøling og sånn i mine yngre dager, men har blitt mer bevisst på dette de senere år med tanke på at maskinen står på stort sett døgnet rundt og har etterhvert blitt mer eller mindre avhengig av den på flere måter.

 

Jeg skal ikke begynne å rippe opp i de gamle krasjene nå. De er glemt.

Men denne gangen er det OS-disken som har dødd, helt plutselig etter et besøk på The Gathering i påsken. Det er snakk om en WD 200GB SATA, produsert i desember 2004 iflg etiketten. Denne er mao ikke så gammel og er den siste disken jeg kjøpte.

 

Jeg prøver å tenkte igjennom hva som kan ha skjedd i bilen på vei hjem fra TG og det eneste må ha vært humpler, men det virker usannsynlig siden jeg har kjørt forsiktig og aldri opplevd diskkrasj etter bilturer før.

Jeg sitter derfor igjen med teorien om overoppheting.

MB-temp har ligget rundt 35 ved høy belastning og har ansett det som OK. Jeg har 2 stk 200GB + 1 stk  250GB som står montert med ca 3cm klaring over og under. Har PSU-vifte + en 80mm på baksiden av kabinettet som begge suger luft bakover i kabinettet. Har aldri sjekket temp på diskene, men er dette for dårlig kjøling?

 

Er det flere enn meg som har dårlig erfaring med disse diskene eller er dette selvforskyldt?

8345764[/snapback]

 

Det må jeg si var mye uflaks, jeg har ikke fått ødelagt en eneste disk de siste 14 årene, med untak av en jeg gikk med i lomme et halvt år. Har aldri passet særlig godt på diskene mine heller, dem har hvert igjennom mange flyttelass og til tider ganske hardhendt behandlig ved oppgradering av pc'en min(hender diskert sitter fast). Har heller aldri passet noe særlig på temperaturen. I en periode på ca ett år så hadde jeg vel ca 50 grader inni kabinettet.

Hovedkort og minne derimot har jeg tatt mange av. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva med levetid?

En harddisk Skal leve i årevis hvis den behandles riktig, som og ha en Hd-kjøler kan øke levetiden.

Det er Problemer med WD sine nye disk serier og levetiden på disse er ikke og skryte av. (Død Tråd - Diskusjoneen om dette kan tas her)

Med en god HD-kjøler vil også disken din leve et godt liv.

 

:hmm: Her er min erfaring:

 

Ja jeg stiller spørsmålet fordi jeg bruker svært mange HDer pr år, da jeg bygger en god del maskiner.

I løpet av de siste 3-4 årene har jeg i all hovedsak brukt disker fra WD , Samsung og Seagate og det er ca jevnt fordelt mellom merkene . Jeg har på denne tiden opplevd at 1 disk fra Wd har kollapset, menst samtlige fra Samsung har tatt kvelden,de fleste før det har gått to år også når det gjelder Seagate sine disker er flertallet av disse defekte innen samme tidsramme .

På Mine maskiner har jeg toatalt 8 disker samtidig, opprinnelig var 3 av disse fra WD og de fungerer fortsatt, menst de 5 andre var fra Samsung, Seagate og Maxtor og samtlige har tatt kveld før det har gått 2 år, den siste fra Samsung døde i går, alle diskene har etterhvert som de har tatt kveld blitt erstattet med WD uten problemer .

Derfor stiller jeg spørsmålet om det er kvalitetsforskjeller på diskene, greit nok at 1 eller 2 disker dør, men her ser jeg en klar forskjell fra merke til merke da jeg bruker flere merker i samme maskiner. I tillegg bygger jeg maskiner og dermed blir forbruket av disker temmelig større enn hos en enkeltperson samtidig som jeg opplever reklamasjoner på samme typer disker hele tiden,menst et merke utmerker seg med få/ingen problemer

Og nei,jeg blir ikke sponset av noen

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f...=0#entry8653265

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har tre "Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM" - to i eksterne kabinetter og en i stue-PCen. Har ikke hatt noen problemer med dem. Steve Gibbson / SpinRite er ikke så begeistret for WD har jeg skjønt (hør på podkasten om Googles HD-studie her ).

 

Har to "Western Digital My Book Essential Edition 250GB USB2.0". Funker også bra. Kastet ut WDs programvare og partisjonerte og reformaterte dem før bruk.

 

Har en "Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM". Den er ganske kjapp og stille.

 

Har også en gammel IBM-sak (40GB) som har funket i 10 (?) år og en 30GB som satt i en Compaq-desktop som vi kastet på jobben.

 

Har ikke opplevd noen disk-krasj enda, heldigvis (bank i bordet).

 

Klar for noen 500GBer til høsten. Skal kjøre dem i en eller annen RAID-konfigurasjon.

 

Skal begynne å skifte til ext3-format på de fleste diskene mine for å få bedre effekt og slippe fragmentering. Venter med det til jeg skal legge om hele hjemme-PC-parken til Linux (ext2/ext3 lesbar i Windows med http://www.fs-driver.org/).

 

(Bruker mye disker for å lagre foto og tar også backup av DV-videoene mine)

 

S.

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Jeg hadde også en IBM sak på 40Gb og den levde i ca 4 år før den ga opp med masse bad sectors. +en bekjent fikk problemer med den gamle maskinen sin og tok kontakt med meg, feilen var en IBM 40gb harddisk (identisk til min) med masse bad sectors. Den siste som røk var en bare en uke gammel seagate på 320Gb Den bare plutselig forsvant fra windows, startet maskinen på nytt men bios fant ikke disken. Jeg kunne høre den spant opp og startet men ikke noe kontakt på sata kabelen. Fikk imidlertid ny på garanti.

 

Ellers kan jeg nevne at jeg sikkert har den mest bråkete disken av alle her. Det er en eldre Western digital på 128Gb og ca.5k rpm og den bråker som en gammel elektrisk drill. Jeg er nesten redd for at den skal eksplodere hvert øyeblikk men den har blitt testet i det lange og breie og er helt fin datamessig. Derfor bruker jeg den i et eksternt kabinett som jeg kan slå av når jeg ikke bruker den.

 

Min erfaring viser også at det er store variasjoner fra disk til disk mtp. støy, holdbarhet og varmeutvikling. Serveren min står i et kott som er uisolert, og det laveste tempratur jeg har sett på prosessoren min med orginalvifta (sempron 1,6Ghz) var 16grader. Da var det -5 grader utetemp. ifølge programmet speedfan var den kjøligste disken på bare 8 grader. mens den varmeste på 40 grader. Begge disse var western digital 320Gb disker. En skulle tro at slike lave tempraturer kunne være skadelig for diskene men det ser ikke ut til at det er noe problem.

Endret av randknu
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har blitt seriøst plaget i det siste med to samsung SATA300 250gb som står i RAID0. Jeg har formatert 3-4 ganger, men det begynner nå å gjenta seg stadig. Jeg skal nå skaffe et par WD raid ed. disker til å erstatte disse da det er blitt mer og mer påfallende at det meldes om critical error via nvidia raid.

Lenke til kommentar

Følte for å dele min seneste erfaringer i tilfelle noen har nytte av den. :)

 

Kjøpte nylig 2 eksterndisker - 1 Seagate 500gb og 1 Western Digital 500gb.

 

Her er de umiddelbare erfaringene jeg gjorde meg etter 1 døgns bruk:

 

- Disken fra Western Digital er større, føles løsere og ikke i nærheten så solid som den fra Seagate.

- Disken fra Western Digital bråker og vibrerer en del mer enn den fra Seagate. Begge står på skrivebordet og den fra Seagate er tilnærmet lydløs og vibrasjonsløs. Den fra WD sender vibrasjoner gjennom bordplata samt at den støyer litt.

- Disken fra Seagate kom ferdigformatert som NTFS. Disken fra WD hadde noen skitprogrammer på seg som ville kjøre da jeg koblet den til og den var FAT slik at jeg måtte formatere den til NTFS selv.

 

Er klar over at dette er ekstremt subjektive meninger, men må bare si at disken fra Seagate føltes som et kvalitetprodukt. Det gjorde ikke fullt den fra WD.

Lenke til kommentar

Jeg har en 120gib Seagate, 2mib Cache og en 250gib Maxtor 16mib Cache.

 

Jeg merker stor forskjell mellom Seagaten og Maxtoren mtp hastighet, men jeg må gi cred til Seagate fordi den er ikke så alt for ille uansett. Syns den funker meget bra, og iogmed at det er den som kjører OS, så gjør den en bra jobb.

 

Maxtoren er jo selvfølgelig veldig rask den også, men mtp at Seagaten har bare 2mib cache, så er den god.

 

Anbefaler begge! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...