Gå til innhold

Hjelp til anskaffelse av digitalspeilreflekskamera med nødvendig tilbehør

Anbefalte innlegg

Jepp det er enda en av disse håpløse trådene hvor et forvirret høns skal belage seg ut på havet av digitalspeilreflekskameraer uten å ha snøring på hva han skal se etter, eller hva han selv egentlig er ute etter.

Saken er den at jeg skal til Tokyo, Japan neste måned og jeg ønsker å dokumentere dette med bilder og video, så langt har jeg null erfaring med bruk av digitalspeilreflekskamera men har alltid hatt lyst til å anskaffe et brukanes ett, hovedsaklig med tanke på filming men også med tanke på foto. Har dog aldri karret meg til det men nå har jeg plutselig en gullkantet unnskyldning til å endelig skaffet meg et skikkelig speilreflekskamera ettersom både jeg og kjæresten ser på dette som et must før vi drar til andre siden av kloden.

Kjæresten på sin side har bred erfaring med et Canon EOS 450D men der stopper det. Men selv om jeg er fullstendig blank innenfor digitalspeilrefleks og kjæresten har "lett" erfaring med EOS 450D så betyr ikke det at vi ikke har som mål og bli mer drevne med tiden som kommer. Er som sagt det at vi aldri har karret oss til å investere i et digitalspeilreflekskamera tidligere som har holdt oss tilbake, nå som vi først kommer til å kjøpe ett så vil det bli flittig brukt og vi kommer nok til å tilstrebe oss kunnskap og erfaring herfra og utover.

Men først må vi altså anskaffe oss et kamera, det er jo første steget på veien mot å bli bedre med digitalspeilreflekskameraer. Som den teknologinerden jeg er så har jeg gjort et forsøk på å lese meg opp litt og tatt noen vurderinger på forhånd selv, men jeg forstår jo raskt at så fort som jeg kanskje begynner å føle meg en bitteliten smule trygg på selve kamerahusene så har vi jo plutselig et hav av objektiver, filtre og det ene og det andre å vurdere og jeg har skjønt at her kan det være godt med litt hjelp av folk med bedre viten enn meg selv.

Derfor kan jeg beskrive litt hva vi ønsker å bruke kamera til, litt om formålet og hva jeg føler rundt det så kan forhåpentligvis noen av dere komme med gode råd og anbefalinger til valg av kamerahus, objektiv og diverse..

Som dere kanskje sikkert alt har forstått så ønsker vi et digitalspeilreflekskamera som kan brukes til både film og foto, for min egen del så er et filming som er mest aktuelt mens for kjæresten så er det foto som kommer i fokus. Så vi trenger et kamera som er fleksibelt og kan gjøre begge deler på en tilfredsstillende måte. Nå skal kamera først og fremst bli brukt til dokumentering av vår reise til Tokyo, Japan i Juli hvor det er steikende sol og varmt vær utover det så blir det jo brukt for det meste er hjemme i Norge med norske værforhold og vi har ikke noen store planer om å være mye ute i vær og vind (altså at vi trenger noe som tåler alt slags vær). Men det er jo viktig at kamera faktisk tåler litt, for selv om vi kommer til å være skånsomme og forsiktige så kan alltids uhell skje og det at kamerahuset faktisk er solid bygget og ikke er av billig plastikk som står i fare for å falle fra hverandre bare ved litt flittig bruk er uaktuelt. Her mener vell både jeg og kjæresten at Canon EOS 450D og nyere 550D føles litt billig og skjør ut.

Når vi først skal investere i et digitalspeilrefleks så ønsker vi å gå for noe som er bra og som kanskje er litt over hva vi trenger eller klarer å bruke per dags dato så vi kan utvikle vårt potensiale videre. Når det kommer til objektiver så er vi jo like blanke men i førsteomgang ønsker vi et allround, allsidig objektiv som kan både ta gode nærbilder og distansebilder uten at det trenger å være verken macro eller teleskop objektiv. Dette kan vi heller skaffe i etterkant når interessen og behovet byr seg, men i førsteomgang ønsker vi å forhold oss til et enkelt objektiv og derfor ser vi etter det som vil gi oss den beste hverdagen og best resultat til generell foto og video.

Videre så finnes det jo en masse ekstratilbehør som diverse filtre, solblendere osv.. Hvorvidt dette er noe vi trenger og hvilke fordeler disse medbringer og til virke forhold aner vi ikke så her må folk nesten bare oppriktig si hva de mener og anbefale oss det de føler vi måtte kunne trenge. Trenger jo også en kompakt og fin fotobag som kan ta kamerahuset + objektivet med tilbehør samt et minnekort som klarer filming i 1080P.

Sist men ikke minst så er det jo et stort spørsmål hvor det vil være best å handle hen, så om noen har butikker de gjerne vil anbefale så er det bare å rope ut! Et annet alternativ vil kanskje være å handle i Tokyo om noen tror det vil være billigere?

All hjelp taes imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da dukker det alltid opp et viktig spørsmål. Hva er budsjettet :)

Det er et noen kandidater som utmerker seg.

Panasonic GH2 + 14-140mm f/4-5.8

Canon 60D + 15-85mm f/4-5.6

Nikon D7000 + 16-85mm f/4-5.6 - her er jeg usikker på hvor egnet objektivet er til video.

Sony A35/A55 - her er jeg usikker på objektiv

edit: Når det gjelder ekstrautstyr, så er det faktisk kun solblender og ekstra batterier som du trenger i første omgang.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Budsjettet vil jeg si ligger på toppen 15´000kr.

Da er det rom for å handle en fin pakke.

Det som er utfordringen her, er det å filme med speilrefleks. Det er en del begrensinger (utfordringer); bl.a. med fokusering. Jeg er usikker på om noen av Canon og Nikons modeller gir deg AF under filming, eller om det er kun manuell fokus som gjelder.

Jeg anbefaler primært Panasonic GH2 (har den selv ;)) nettopp fordi den er meget god på filming - og objektivet 14-140mm er beregnet på video slik at det er mer eller mindre lydløst under bruk. Det er også et godt kamera til stillbilder.

Sony A35/A55 har også AF under filming; men da kun på full blenderåpning - det kan fort bli begrensende.

GH2 + 14-140mm koster i dag rundt 11.700,- Da har du penger igjen til et par minnekort, en veske og ekstra batteri. Jeg anbefaler å handle kamera i Norge for å få 5 års reklamasjon på det. Flere batterier tror jeg kan være lurt å kjøpe i Tokyo - de er nærmest umulig å få tak i her. Og koster det hvite ut av øyene.

Lenke til kommentar

Jeg ville muligens gått for Nikon D5100 + 16-85mm VR. Hadde med meg D5100 på bytur til Dublin og senere Hammerfest. Et glimrende turkamera som veier lite, og tar liten plass.

Ytelsen er helt der oppe med D7000 om vi ser på bildekvalitet isolert.

Må innrømme at jeg nok ikke hadde kunne reise til Tokyo uten å ta med meg et skikkelig vidvinkel objektiv type: Nikon 10-24mm eller Sigma 10-20mm

Videre tror et lyssterkt 35mm eller 50mm kan være kjekt å ha på kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg ville muligens gått for Nikon D5100 + 16-85mm VR. Hadde med meg D5100 på bytur til Dublin og senere Hammerfest. Et glimrende turkamera som veier lite, og tar liten plass.

Hvordan er video på D5100? Har du AF med 16-85mm-en? Kan du stille inn manuelle valg for blender og lukker i video-modus?

Lenke til kommentar

Det som er utfordringen her, er det å filme med speilrefleks. Det er en del begrensinger (utfordringer); bl.a. med fokusering. Jeg er usikker på om noen av Canon og Nikons modeller gir deg AF under filming, eller om det er kun manuell fokus som gjelder.

Canons DSLR har ikke full autofokus under filming. Men du kan trykke på en knapp for at det skal fokusere - og fokusere gjør det, men det tar tid, og det støyer. Eller man kan benytte full manuell fokus (med handa på fokusringen under filming - ganske vanskelig å få et OK resultat!)

Et triks er imidlertid å filme med liten blenderåpning da dette gir deg stor dypdeskarphet.

Endret av Heaven
Lenke til kommentar

Hvordan er video på D5100? Har du AF med 16-85mm-en? Kan du stille inn manuelle valg for blender og lukker i video-modus?

Nei, man må ut av liveview for å forandre blender og lukkertid.

For min del er det ikke en aktuell problemstilling da jeg ikke knoter så mye med video utover å skyte i program S med 1/50s lukkertid for å sikre jevne og fine bevegelser. Det hender jeg skyter i A, men da er det snakk om fokusoverganger med vidåpen blender.

Når det gjelder autofokus, vel, bruker det ikke. Kan legge til at det er veldig morro å filme med vidvinkel - og da er fokusproblemet i veldig stor grad redusert til det minimale.

Lenke til kommentar

Selv om jeg selv er Nikon-mann, og selvsagt anbefaler det til alle som lurer, så sier du at kjæresten har Canon. Og hvis jeg forutsetter at dette er en kjæreste du har tenkt å beholde en stund, og det også er en du deler utstyr med, så vil jeg helt klart anbefale Canon.

I den verden er det vel 7D som er "kongen på haugen" av cropformat SLR om dagen, så da ser ikke jeg noen spesielle grunner til å kjøpe noe annet enn det.

Lenke til kommentar

Kjæresten har ikke et Canon EOS 450D, men hun har brukt det mye i forbindelse med skole tidligere og har derfor litt erfaring med Canon.

Når det kommer til autofokus under filming så er ikke det noe jeg har tenkt på det i det hele tatt så det er jo et godt poeng, det jeg dog ikke likte helt med det Panasonic GH2 huset er det begrensa utvalget av objektiver og det hele?

Ellers så ser Nikon D7000 ut til å ha autofokus under video, så kanskje det kunne ha vært noe? Men her forsvinner jo den swivel skjermer som gjør at litt cluncky bilde og video tilfeller blir vanskelig.

EDIT:

Ser ut som Nikon D5100 også har autofokus under filming.

EDIT:

Viser seg at Canon EOS 600D også har autofokus under filming så da er kanskje 600D et bedre valg enn f.eks. 60D?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Når det kommer til autofokus under filming så er ikke det noe jeg har tenkt på det i det hele tatt så det er jo et godt poeng, det jeg dog ikke likte helt med det Panasonic GH2 huset er det begrensa utvalget av objektiver og det hele?

Objektivvalget ser begrenset ut; men er det noe som du vet du har lyst på som ikke finnes? Husk at du kan bruke alle µ-4/3 objektiver; også de fra Olympus og andre produsenter. Med en overgang, så kan du også bruke 4/3 objektiver.

Lenke til kommentar

EDIT:

Ser ut som Nikon D5100 også har autofokus under filming.

EDIT:

Viser seg at Canon EOS 600D også har autofokus under filming så da er kanskje 600D et bedre valg enn f.eks. 60D?

Kan være greit å teste ut disse to og se om det faktisk fungerer greit i praktisk bruk.

600D er nok et bedre valg enn 60D når det gjelder AF på video; men jeg er som sagt usikker på hvor god den er i praksis. 60D er et bedre kamera rent ergonomisk sett.

Lenke til kommentar

Aha...

Så kjærestene eier altså ikke noe selv. Blanke ark med andre ord. Da spretter jeg enkelt til mitt Nikon-tips. Har selv D7000, et suverent kamera. Til foto. Ikke video.

Og, som jeg alltid har påstått, SLR er klønete til video. Og jeg tror det vil være det enda en god stund. Alt for dårlig ergonomi. Klart man kan filme små snutter, men ikke uten kløning det heller. Jeg står heller over denne selvpåførte irritasjonen og gleder med desto mer over D7000 sine fotografiske egenskaper.

Hvis jeg skulle bli interessert i video vil jeg heller kjøpe et midt-på-treet avansert videokamera med fastmontert optikk, noe i retning av de små HD-kameraene fra Canon. De gjør nok en mye bedre jobb for meg på video enn D7000 fikser...

Lenke til kommentar

Og, som jeg alltid har påstått, SLR er klønete til video. Og jeg tror det vil være det enda en god stund. Alt for dårlig ergonomi. Klart man kan filme små snutter, men ikke uten kløning det heller. Jeg står heller over denne selvpåførte irritasjonen og gleder med desto mer over D7000 sine fotografiske egenskaper.

Jeg legger merke til at de fleste som har DSLR sier at de ikke er egnet til video. Untatt vi som har GH2 da ;) Og GH2 er også fortreffelig til stillbilder.

Hvis jeg skulle bli interessert i video vil jeg heller kjøpe et midt-på-treet avansert videokamera med fastmontert optikk, noe i retning av de små HD-kameraene fra Canon. De gjør nok en mye bedre jobb for meg på video enn D7000 fikser...

Det er klart et alternativ hvis man må ha Canon eller Nikon. Eller Pentax.

Lenke til kommentar

Ikke lett dette her, men kjæresten har mest lyst på Canon sier hun og digitalspeilrefleks handler mest om foto så tenker jeg vi nedprioriterer hele videobiten. Vi har sett litt på en mulig kombinasjon av Canon EOS 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 Di VC?

Hva tror folk om en slik kombinasjon til å starte med? Slenger da på et batteri (lader følger med kamerahuset vil jeg tro?), SanDisk Extreme Pro 32GB minnekort + kanskje et B+W Polarisert 72mm filter? (For beskyttelse og bedre bilde ved mye refleksjoner?). Handle dette fra JapanPhoto med deres Supersikring forsikring kan vell bli bra?

Også kan jeg dra innom FotoVideo i Møllergata og se om de har en kompakt fotobag som vil passe, samt jeg ser de har solblender til Tamron objektivet som JapanPhoto ikke har.

Innspill?

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Trondster at du bør se Tamron 17-50mm utgaven uten VC - den er klart skarpere. Nå følger det med solblender; så det trenger du ikke kjøpe ved siden av.

Solblenderen gir god nok beskyttelse av objektivet, så du trenger ikke et beskyttelsesfilter. Men et Polafilter for blåere himmel og demping av refleksjoner er en god ide.

Jeg ville nok heller kjøpt to 16GB kort fremfor et på 32GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...