Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kondensator på 3 forsterkere?

Anbefalte innlegg

Har seg sånn at jeg skal prøve å kjøre på med 3 stk. 12" subber og en forsterker til hver. Har en kondensator liggende og lurer på om jeg kan koble den på alle 3 forsterkerne?

Det jeg tenker er at jeg kobler hovedstrømkabelen og hovedjord til kondisen og fortsetter som vanlig ut fra den og så til en splitter? Og fra splitteren til forsterkerne..

Vil jeg miste effekt av dette eller på noen måte skade kondensatoren?

Par spørsmål til: Må jeg ha større sikring til strømkabelen? Og er det kanskje lurt å ha en sikring til remotekablene? I såfall, hvor stor?

Takk på forhånd :-D

Endret av GOKVELD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jeg svare på, for INGEN er nødt til å ha kondensator, og det er heller ingen som har bruk for en kondensator.

Så til trådstarter, drit i å koble til den kondensatoren du, for den blir mest til pynt uansett ;)

Men når du sier du skal ha 3stk forsterkere, så er det fort mulig du får for lite strøm, så da må du i tilfelle ha mere strøm.

Hvis du sier hvilken bil du har, og hvor stor dynamo, samt hvilke tre forsterkere du skal bruke, og hvilken last du skal koble disse i, så er det lettere å svare deg på hva som bør gjøres.

Du har vel forhåpentlig en forsterker til (front)høyttalere også, så da er det greit å vite hva den heter også....

Lenke til kommentar

Remote-kabelen fra spilleren tåler max 0,5A belastning, og det holder til ca 2 forsterkere. Vil anbefale deg å bruke et rele her.

Angående kondensator så vil den forbedre strømleveransene, noe som blir spesielt viktig hvis du skal bruke 3 forsterkere. De vil ha mye strøm!

Lenke til kommentar

Remote-kabelen fra spilleren tåler max 0,5A belastning, og det holder til ca 2 forsterkere. Vil anbefale deg å bruke et rele her.

Angående kondensator så vil den forbedre strømleveransene, noe som blir spesielt viktig hvis du skal bruke 3 forsterkere. De vil ha mye strøm!

Så du mener at en kondensator er en slags magisk sak, som lager strøm?? Har han 90A dynamo, spenning på 13,5-14V og kobler opp 3 (4) forsterkere som totalt trekker 150-200A feks så er det ikke sånn at en kondensator LEGER de ekstra amperene han trenger.

Er det slik at han har stor nok dynamo til å levere strøm til forsterkerene, og bilens øvrige elektriske anlegg, men sliter med at det feks blinker i lysene når han guffer opp stereoen, så har han for dårlig kabling, så da fikser han det enkelt og billig ;)

Lenke til kommentar

En kondensator er et slags batteri som lader seg opp og ut mye raskere enn et vanlig bilbatteri, derfor er det kjekt å ha i sammenheng med bilstereo og store forsterkere.

Lysene blinker fordi batteriet ikke klarer å opprettholde spenningen ved tunge bass-slag, slik at batterispenninga ofte er ned mot 10 Volt.

Kondensatoren forbedrer dette, og gir mer guff i bassen :)

Anbefaler deg å lese litt på www.bilradiospes.no :)

Lenke til kommentar

Ja, les på bilradio"spesialisten" du, for det er den sjappa i landet som lurer flest folk til å kjøpe noe dem ikke har bruk for til bilen sin, lykke til.

Så foreslår jeg at zupreme søker litt rundt, og leser seg opp på dette med kondensator, for hvis noen har spenning ned mot 10v når suben slår, da er det noe veldig galt med strømtilførselen, og da blir det ren idioti å koble inn en kondensator for å prøve å bli kvitt problemet.

Hvis bilen din går på tre av fire sylindere, så monterer du ikke en turbo for at bilen skal gå bedre på de tre sylindrene, du fikser problemet slik at den går på alle fire sylindrene ;)

Et litt dårlig eksempel iom at en turbo faktisk har god effekt, men en kondensator ikke har det, men du skjønner forhåpentlig poenget her....

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Les dette for å skjønne hvorfor du ikke trenger kondensatorer i bilen. :)

Kan ikke si meg enig i alt som står skrevet på vedlagte link.

Påstår dere at det er unødvendig å utjevne spenningen i bilen??

Har dere prøvd med/uten kondensator???

Lær dere Ohms lov, les om batteriets indre motstand, mål spenning med analogt voltmeter.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har prøvd med og uten kondensator de siste 20 årene, og med dagens batterier så trenger man ikke kondensator. Nå er også dette en gammel post der trådstarter mener han trenger kondensator fordi han har for lite strøm, og da blir det jo helt på trynet da en kondensator ikke klarer å lage strøm.

Lenke til kommentar

Problemet med en kondensator er at den ikke lagrer i nærheten av nok strøm for å ha noe poeng som et batteri.

Den bruker opp sin strøm før bass-slaget er ferdig.

Si at du har en 500 watt forsterker, så trekker den ~50A. Og så sier vi at du hører på RnB som har dype basstoner på et sekund eller mer.

Da vil du trenge 4F kondensatorer - det antatt at de rakk å lade seg fullt opp etter forrige bass-slag. Noe som vil være et problem så lenge det er lyd mellom, og strømforsyningen for dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...