Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsefeil Renault Grande Scenic, lese feilkoder?

axelh

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, er det en bremsefeil på min far sin Renault Grande Scenic. Displayet viser Brake Fault, men ikke noe mer. Syns det er helt idiotisk med disse systemene på nye biler:O Piper og lyser som et helvete og man blir tvunget på verksted:O

Så, er det mulig å lese av slike feilkoder selv? Verkstedet tar 500 for det og det er 1 måneds ventetid. Kan jo være greit å kunne lese av feilkoder senere. Er det standard avlesning på biler eller er det også forskjellig på alle?:p

Bor i Bergen, noe sted her som selger slikt utstyr til en billig penge?

Tusen takk på forhånd:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sansynligvis bruke et uavhengig verksted. Det avhenger litt av årsmodell, men det ble en gang på 90-tallet påbudt å støtte et standardisert system for tilkobling av diagnoseutstyr (men bilprodusenter kan lage egne feilkoder, men ofte vil et uavhengig verksted kunne finne ut av det også).

Sansynligvis har du èn av følgende feil:

- Lite bremsevæske (dvs. utslitte bremseklosser sansynligvis)

- Utslitte bremseklosser (trigget slitasjesensor)

- Lekkasje i bremsekrets

Svært mange andre feil vil heller komme opp som ABS-feil.

Lenke til kommentar

Drit i merkverksted. 1 mnd ventetid på og få lest koder er elendig buisness. Det tar 10 minutter t.o.m kontor rottene kan gjøre det.

Det er standarisert. Er dog et par bilmerker som gir bedre tilgang med orginalt diagnoseutsyr. Feilkodene får man lest uansett og nyere Renault er kurant sånt sett.

Får du tak i en usb-obd kabel er du langt på vei. Da mangler du bare programvare og man finner sikkert noe pirat greier hvis man leter lenge nok. En laptop er greit, men har sett folk rigge opp stasjonær også :p

Feilkode får du kanskje avlest på dagen hos et verksted i nærheten for 2-300,-. De plassene jeg har jobba har vi hvertfall alltid gjort det :)

Lenke til kommentar

Tror jeg får prøve noe lokalt og se hva de sier da:)

Men skulle gjerne hatt sånt utstyr til senere anledning. Hva trenger jeg da? usb-obd kabel? den kobles bare til pc med riktig program? Er det en standard kabel til alle biler?

Hva koster eventuelt programvaren?

Lenke til kommentar

Sikkert sensoren/flottøren for bremsevæske som trigges da (dvs. lite væske i beholder). Sjekk nivået, og er det lavt kan det være en fordel å sjekke bremseklosser rundt om at de er i orden (begge klosser). Lite bremsevæske er somoftest et resultat av utslitte bremseklosser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...