Gå til innhold

Expert og reklamasjon


Anbefalte innlegg

Jeg leverte inn et objektiv til reklamasjon hos Expert for 14 dager siden. Etpar dager etterpå fikk jeg en SMS der jeg fikk et referansenr. Søk på dette gir fremdeles svar at reklamasjonen er på vei til verksted. Jeg er som regel ganske tålmodig, men nå begynner jeg å bli sint. Objektivet har nesten ikke blitt brukt fordi det ikke finner fokus. I tillegg slår det sprekker. Sylinderen som man dreier på for fokus sprekker i lengderetning. Masse småsprekker. Det er kjøpt i januar i år.

Er dette Expert på sitt beste med hensyn til service?

Sendte en mail til verkstedet, men fikk svar på noe annet enn det jeg spurte om. Har prøvd å ringe, ingen tar telefonen. Nå har jeg sendt en ny mail direkte til Expert Stormarked der jeg leverte inn objektivet. Og venter i spenning på svar...

Endret av Nikona
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig servicelengde på et objektiv kan fint være 4-6 uker, så her har du ingenting å klage på.

Hva skal expert gjøre da, gi deg nytt objektiv på dagen? Det er ikke god butikk, og vil gå utover kundene totalt sett.

Lenke til kommentar

Høres ut som normal prosedyre.

Sakene er at objektivet ditt er på vei til varksted som er autorisert til å reparere objektiv av det merket du har. det er også disse som avgjør om det er en reklamasjon eller ikke. Det er ikke noe Ekspert kan gjøre eller har lov å gjøre noe med. La oss si at du kjøpte samme objektiv hos japan photo så ville det fulgt samme prosedyre.

å bli utolmodig etter to uker er urimelig siden vi nå er inne i reperasjonens høysesong og vanligvis beregnes en slik servic 3-6uker avhengig av hva som er feil og om de må vente på deler.

Derimot så har du krav på låneobjektiv etter to uker, noe ekspert bør være behjelpelige med.

Lenke til kommentar

Jeg fikk kontakt på telefon og fikk en rimelig grei forklaring. Søkefunksjonen jeg fikk oppgitt fungerer nemlig ikke. Så da får jeg bare vente.

Er egentlig ikke overrasket ...

 

Min erfaring er at Expert er blandt de bedre på service; har hatt et par runder med de, og har da fått ordnet opp uten noen diskusjoner.

 

Når det gjelder service på fotoutstyr, så er det helt klart ventetid over hele fjæla. Og mitt inntrykk er at slik har det vært lenge.

Lenke til kommentar

Da er jo saken grei. Litt informasjon ved innlevering hadde likevel gjort seg, f. eks. at dette kom til å ta endel uker. Og at søkefunksjonen ikke fungerer. For det var det at produktet enda etter 14 dager "er på vei til verksted" som gjorde meg oppgitt.

Lenke til kommentar

Alt reparasjon og service av Nikon utstyr i Norge var det Interforo som hadde før, nå har nikon tatt over direkte selv så vet ikke hvor ting havner, men er noe som havner hos Interfoto ennå. Pleier ikke å ta så lang tid hos dem, men er det eks et 18-55 objektiv tviler jeg på at det blir sendt til Interfoto :p

Lenke til kommentar

Mener nikon har noe med estland å gjøre, enten reparasjon eller deler fra estland.

Så tar tid da vil jeg tro

Nikon repareres vanligvis i Bergen. Mulig noen forhandlere fortsatt bruker Interfoto.

 

Garanti og reklamasjon for både Nikon og Canon tar vanligvis mellom to og fire-fem uker. Nå er det høysesong da alle skal ha reparert kameraet sitt før ferien (at folk ikke kan reparere når det blir ødelagt, og unngå masse frustrasjon) og da er nok ventetiden nærmere fem uker enn to.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Alt reparasjon og service av Nikon utstyr i Norge var det Interforo som hadde før, nå har nikon tatt over direkte selv så vet ikke hvor ting havner, men er noe som havner hos Interfoto ennå. Pleier ikke å ta så lang tid hos dem, men er det eks et 18-55 objektiv tviler jeg på at det blir sendt til Interfoto :p

Det var ikke 18-55 objektivet, men et 55-200 som ble kjøpt for å ha et litt mer fleksibelt objektiv.

Lenke til kommentar

I serviceinfo, der du sjekket status står det "På vei til verksted" rett og slett fordi sentralen som videresender service ikke får ny status før det er ferdig og på vei tilbake til butikken. Enkelte eksterne verkstedet fungerer (foreløpig) ikke like godt med tanke på oppdateringer av servicestatus.

Mvh Expert-ansatt

Lenke til kommentar

Var vel heldig da det tok bare noen dager med min garanti/reklamasjonsak med å bytte hele baksiden på canon 7D.

Størrelsen på reparasjonen har egentlig ikke noe å si på hvor lang tid reparasjonen tar (med mindre det er en så komplisert operasjon at den må sendes til utlandet). Hvor mange som er foran deg i køen og om de må vente på deler er avgjørende for servicetid.

Lenke til kommentar

I serviceinfo, der du sjekket status står det "På vei til verksted" rett og slett fordi sentralen som videresender service ikke får ny status før det er ferdig og på vei tilbake til butikken. Enkelte eksterne verkstedet fungerer (foreløpig) ikke like godt med tanke på oppdateringer av servicestatus.

Mvh Expert-ansatt

Ja, det var noe sånn jeg fikk vite da jeg kom gjennom på telefon. Kan være en idé å opplyse om dette når det blir levert inn reparasjonsting?

Ellers tenker jeg litt på pris og hva som lønner seg for butikken. Dette objektivet koster rundt 2500. Husker ikke nøyaktig. Et eller annet med fokusmotor må være galt, pluss ytterkapselen. Vet ikke hva den kalles. Det skal ikke mange arbeidstimer til før man er oppe på det nivået i arbeidsomkostninger. Har nettopp hentet pc-en, en halvtimes arbeid kostet kr. 376,-. Jeg tenker at det må være mer lønnsomt å gi et nytt i stedetfor.

Lenke til kommentar

Butikken betaler ingenting for dette, Nikon dekker det sålenge det er garanti eller reklamasjon.

Man kan lure på om det kan være verdt å reparere på, men avtalen de har med verkstedene er sikkert veldig gode, så prisen de blir belastet med er lavere enn om du måtte betalt servicen og miljøet må man også tenke på.

Hadde nok blitt store oppslag og styr hvis det var "bruk og kast" hos en av verdens største kameraprodusenter.

Lenke til kommentar
Man kan lure på om det kan være verdt å reparere på, men avtalen de har med verkstedene er sikkert veldig gode, så prisen de blir belastet med er lavere enn om du måtte betalt servicen og miljøet må man også tenke på.

Jeg husker vi hadde en kunde innom som hadde kjøpt et av de rimeligste kameraene til 7-800 kroner. Det var defekt, så vi byttet det for kunden da vi regnet med at det ville bli byttet i nytt på verkstedet uansett.

 

Neida, vi fikk kameraet tilbake, reparert, og i følge papirene vi fikk så var importøren fakturert av verkstedet med ca. 2000 kroner for reparasjon av et kamera som kanskje koster importøren 3-400 kroner i innkjøp :!:

 

Kanskje det kun var med tanke på miljøet, men vi måtte jo uansett kaste kameraet da det var fullt av riper og ikke kunne selges uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...