Gå til innhold

Nokia lanserer flaggskip med MeeGo

Anbefalte innlegg

Endelig så kommer det en nokia jeg kunne ha tenkt meg, etter å ha sitti å ventet med min trofaste n95 8gb.

Enda mer interessert ble jeg når jeg så denne lille sniktitten i fra Itavisen: http://www.itavisen.no/872492/se-saa-stilig

Skjermen ser jo bare helt nydelig ut og ser ut som noe av det bedre som er ute på markedet.

"Herlig skjerm

Skjermen er 3.9 tommer stor og bruker AMOLED-teknologi, så sortnivået og fargegjengivelsen er imponerende. Nokia har også tettet til avstanden mellom glasset og selve displayet, slik at det fremstår som om menyene er nesten klistret til skjermen. Det er veldig stilig."

Om ikke ikke prosessoren er 2 kjerner og "top of the line", så har jo strengt tatt dette ikke så mye å si om mobilen er rask, ikke lugger og utfører det den er skapt til.

Sitat: "selger N9 bra, kommer det kanskje flere MeeGo-mobiler"

Så får vi se...

Noe jeg trur og håper kommer til å skje. Får inntrykket av at dette er en mobil som tiltrekker brukere og kanskje til og med de som har mistet "tilliten" til nokia etter gjentatte feiltrinn.. Jeg gleder meg i alle fall veldig til denne kommer. Og forhåpentligvis vil den ikke bli priset ut av markedet. For koster den over 5000,- uten abo, så vil selv en entusiastisk mulig kjøper som meg rynke på nesen... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette grensesnittet ligner svært på det som Nokia n8 skal få i neste oppdatering (anna eller noe) altså runde ikoner og slikt. Men det betyr altså ikke at N8 får Meego? eller at noen av disse funksjonene blir overført til Symbian^3?

Jeg la merke til det samme, grensesnittet her minner veldig om det som kommer på N8 nå.

Har ikke hørt noe om att N8 skal få Meego nei, så tror ikke det..

Men utrolig fint design som vanlig fra Nokia :thumbup:

Det jeg lurer på er om det er verdt å bytte ut N8 med N9 når den kommer. Såvidt jeg kan se er det kun NFC denne har som N8 ikke har.

Ser ut som N8 er bedre på flere områder enn N9, eks. kamera, bluetooth, den har ikke xenon blitz og FM-sender heller. Hm.. :hmm:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Dette grensesnittet ligner svært på det som Nokia n8 skal få i neste oppdatering (anna eller noe) altså runde ikoner og slikt. Men det betyr altså ikke at N8 får Meego? eller at noen av disse funksjonene blir overført til Symbian^3?

Jeg la merke til det samme, grensesnittet her minner veldig om det som kommer på N8 nå.

Har ikke hørt noe om att N8 skal få Meego nei, så tror ikke det..

Men utrolig fint design som vanlig fra Nokia :thumbup:

Det jeg lurer på er om det er verdt å bytte ut N8 med N9 når den kommer. Såvidt jeg kan se er det kun NFC denne har som N8 ikke har.

Ser ut som N8 er bedre på flere områder enn N9, eks. kamera, bluetooth, den har ikke xenon blitz og FM-sender heller. Hm.. :hmm:

har ikke fått så mye bruk for fm-senderen som jeg hadde trodd. Det fungerer eksepsjonelt dårlig inne i en bil, og ellers så har jeg andre muligheter å koble meg opp til anlegg og lignende. Hvis Nokia klarer å oppdatere symbian 3 til nogenlunde moderne og ikke så kjedelig som nå blir jeg å beholder denne telefonen i mange år framover. Greit å ha med seg et kompaktkamera rundt om kring liksom.

Noe jeg savner på N8 fortsatt er flere Widgets til startskjermene. Altså programmer som feks stickynotes som kan festes på skjermen og vise topp 3 notater eller bla i mellom de. Savner også at man kan organisere ikonene anderledes på horisontal visning uten at det påvirker normal visning av ikonene og widgets.

Tekst på ikoner og programmer på startskjermene er kanskje den største mangelen da de fleste av ikonene er mangelfulle og noen ganger totalt misvisende. For en person som ikke er meg er det totalt umulig å finne "kart" feks, med mindre jeg gir nøye instruksjoner hvor det ligger. Nå har dette med themes å gjøre også da, og akkurat nå har jeg et som er ganske lesbart, men jeg savner muligheten å feks forandre bakgrunnen på sms-skjermen og menyskjermen selv, mange themes som er fine men har stygg menybakgrunn :(

Savner mulighet til at telefonen viser ny sms med navn og bilde av avsender. savner mulighet til å gjøre bakgrunnen til widgets helt gjennomsiktig, noen themes har dette, ikke nokia sine egne.

Bare noe av det som gjør Symbian3 litt gammeldags for min del. Hadde jeg vært utvikler så hadde jeg sett dette første uka og fikset det i en cfg-fil elns :p

Lenke til kommentar

Bare noe av det som gjør Symbian3 litt gammeldags for min del. Hadde jeg vært utvikler så hadde jeg sett dette første uka og fikset det i en cfg-fil elns :p

Hehe, problemene til Symbian sitter dypere enn som så, det er en grunn til mange år gamle hårreisende designfeil fortsatt ikke er fikset.
Lenke til kommentar

Hehe, problemene til Symbian sitter dypere enn som så, det er en grunn til mange år gamle hårreisende designfeil fortsatt ikke er fikset.

Det holder ikke for min del altså. Hvor dybt må det sitte for at de med utviklerverktøy og tilgang til alt av root, ikke klarer å fikse ting og tang? Det virker mer som selskapets policy mer enn noe annet at ting ikke blir endret på. Akkurat som EA sin policy om at patcher kun skal bugfikse og balansere, og ikke legge til nye funksjoner (som kan risikere å trenge merarbeid i form av balansering og bugfiksing).

Lenke til kommentar
Endelig så kommer det en nokia jeg kunne ha tenkt meg, etter å ha sitti å ventet med min trofaste n95 8gb.

Enda mer interessert ble jeg når jeg så denne lille sniktitten i fra Itavisen: http://www.itavisen.no/872492/se-saa-stilig

Skjermen ser jo bare helt nydelig ut og ser ut som noe av det bedre som er ute på markedet.

"Herlig skjerm

Skjermen er 3.9 tommer stor og bruker AMOLED-teknologi, så sortnivået og fargegjengivelsen er imponerende. Nokia har også tettet til avstanden mellom glasset og selve displayet, slik at det fremstår som om menyene er nesten klistret til skjermen. Det er veldig stilig."

Om ikke ikke prosessoren er 2 kjerner og "top of the line", så har jo strengt tatt dette ikke så mye å si om mobilen er rask, ikke lugger og utfører det den er skapt til.

Sitat: "selger N9 bra, kommer det kanskje flere MeeGo-mobiler"

Så får vi se...

Noe jeg trur og håper kommer til å skje. Får inntrykket av at dette er en mobil som tiltrekker brukere og kanskje til og med de som har mistet "tilliten" til nokia etter gjentatte feiltrinn.. Jeg gleder meg i alle fall veldig til denne kommer. Og forhåpentligvis vil den ikke bli priset ut av markedet. For koster den over 5000,- uten abo, så vil selv en entusiastisk mulig kjøper som meg rynke på nesen... :hmm:

Jeg har definitivt merket meg denne mobilen, og jeg som aldri hadde drømt om å kjøpe Nokias smarttelefoner, har nå denne på "overvåkningslisten" min over mulige fremtidige kjøp.

Lenke til kommentar

Jeg har definitivt merket meg denne mobilen, og jeg som aldri hadde drømt om å kjøpe Nokias smarttelefoner, har nå denne på "overvåkningslisten" min over mulige fremtidige kjøp.

De fleste har vell Nokia`s mobiler i overvåkingslisten, er vell mer snakk om hva man får i forhold til prisen... Eks. vet jeg att N8 ble droppet hos flere til fordel for billig Taiwan produserte HTC nettopp pga. prisen... Så ja pris betyr endel ;)

Jeg har N8 idag og er veldig fornøyd men ser på N9 også som en veldig spennende mobil, kommer til å følge med den fremover :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

De fleste har vell Nokia`s mobiler i overvåkingslisten, er vell mer snakk om hva man får i forhold til prisen... Eks. vet jeg att N8 ble droppet hos flere til fordel for billig Taiwan produserte HTC nettopp pga. prisen... Så ja pris betyr endel ;)

Jeg har N8 idag og er veldig fornøyd men ser på N9 også som en veldig spennende mobil, kommer til å følge med den fremover :)

Jeg har ikke vurdert Nokia engang på flere år. Særlig etter at iPhone kom har jeg ikke engan drømt om Nokia-mobiler for jeg har følt at de ligger så langt bak. Dette har endret seg med N9.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vurdert Nokia engang på flere år. Særlig etter at iPhone kom har jeg ikke engan drømt om Nokia-mobiler for jeg har følt at de ligger så langt bak. Dette har endret seg med N9.

Hos meg har det vært motsatt ;)

Greitt nok att Iphone har ett fancy OS men er liksom ikke alt det syns jeg... Etter mitt bruk rekker de ikke opp til eks. Nokia om man sammenligner på generellt grunnlag/tekniske funksjoner..

Se eks. på N8; HDMI, DLNA, 12MPX kamera, Xenon, USB on the go, OVI maps (gratis), FM-sender, bluetooth 3.0, egne kameraknapper etc.

Ikke misforstå meg, Iphone er fin mobil og lekkert OS men syns desverre de ikke helt henger med på teknologien på alt :cry:

N9 er omtrent eneste mobilen jeg har latt meg friste av etter N8 ble lansert ;)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Kom over en sak på GSMarena: http://www.gsmarena.com/nokia_n9_availability_revealed_misses_some_major_markets-news-2841.php

Her står det til min fortvilelse at Nokia bare skal lansere N9 i utvalgte land. Og i følge Nokia, så blir Norge ikke et av disse landene:

http://europe.nokia.com/find-products/devices/nokia-n9/check-availability

var jo ikke dette vi har fått inntrykk av.. Verken av artikler eller representanter for Nokia Norge.. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar

Latterlig hvordan Nokia ødelegger for seg selv. Her lanserer de en HEIT mobil med Meego som høster god oppmerksomhet fra så og si ALLE nettsider, også klarer de ikke å gi telefonen den lanseringen den fortjener... Dette er dårlig Nokia!

Lenke til kommentar

Tror heller dette sier mer om Meego enn om taktikk fra Nokia. Det kan jo tenkes at enkelte forumbrukere er mye bedre orientert enn redaksjonen i Amobil. Ble jo skrevet ganske så tydelig her at Meego og Nokia så og si var dødt, og det er mer og mer som tyder på at det er sant. N9 er vel kun et resultat av en forpliktende avtale? Og skal man være litt seriøs og nøytral oppi dette, så er det vel rett og slett galematias av Nokia å satse på et eget os i disse dager. Hva ville det koste å utvikle og vedlikeholde Meego slik at det ble konkurransedyktig mot f.eks Android? Vi snakker ikke om småpenger.

Nei, symbian ble Nokias bane, og det ble det den dagen Nokia kjøpte opp hele Symbian og trodde de skulle være kongen på haugen som bestemte hva de andre leverandørene skulle ha på sine telefoner. Symbian, som allerede da, etter manges mening, var et umoderne og tungvint os/ui. Heldigvis kom ios, og deretter android.

Jeg tror ikke Nokia kommer til å bli noen markedsleder med windows. Men de kommer sikkert til å bli en betydelig aktør i dette segmentet, men toget er nok gått for Nokia som markedsleder. Personlig så er jeg ikke lei meg av den grunn. Har alltid misslikt symbian og spesielt s60 og dets Ui.

Lenke til kommentar

Joda, men det er jo fra en offisiell Nokia blogg :p Blir litt feil å se på den da :)

Tror N9 blir en fantastisk fin tlf :D

Tror mange her kan lese litt på mobile-review.com.

Her er et lite utsnitt om den fantastiske plasten, som er "frest" ut fra ett stykke :p

Polycarbonate. It's a Nokia's secret weapon. In the press-release, the company emphasizes the better signal reception, creating an impression that this material was designed especially for N9. There are some "Maemo developers", calling themselves "professionals", who claim this is not plastic, it's a special material. Sorry, but have to disappoint many people – it is used in a great number of phones, a pretty standard plastic we can see in both expensive and cheap models

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...