Gekko96 Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Hei! Jeg lurer på om Canon Speedlite 430EX ll kan gjøre susen til makrofotografering? Har ikke den E-TTL slik at den ordner innstillingene selv? Eller bør jeg kjøpe en makroblits? Forslag? Lenke til kommentar
Grøseth Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Betinget ja... 430EX II er helt fin den, men til de fleste nærbilder vil den nok være litt lite fleksibel så lenge den står i blits skoen. Men med den kabel eller en STe-2 blir det andre boller. Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Men viss jeg bruker den sammen med Canon 600D, kan jeg ikke da styr blitsen trådløst? Vil det være store forskjeller mellom en makroblits og denne? Lenke til kommentar
Grøseth Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Joda. Med en STe-2, dette er en trådløs sender. http://the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Speedlite-Transmitter-ST-E2-Review.aspx Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Men viss jeg bruker den sammen med Canon 600D, kan jeg ikke da styr blitsen trådløst? Vil det være store forskjeller mellom en makroblits og denne? Ja, det er helt korrekt. 600D har innebygd trådløs blitsutløser, så det er ikke behov for hverken kabel eller ST-E2 på 600D. Fordelen med makroblits er å kunne ha den montert foran - men du vil kunne ta fine bilder med 430 EXII også, og den er litt mer anvendelig i andre sammenhenger. Edit: Har selv 580 EXII jeg bruker til diverse makrofotografi - fungerer helt fint med ST-E2 eller kabel, mens du kan bruke 430 EXII trådløst direkte uten noen større fiksfakserier. En 430 EXII vil være å anbefale uansett til innendørs fotografi, og så kan du jo se om du vil ha ekstra blits til makrofotografi senere. Endret 21. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Har du et bilde eller to, der du har brukt 580 EXII? Er det store forskjeller mellom 580 EXII og 430 EXII? Vil jeg slippe å få slike bilder der f.eks. bare litt av blomsten er i fokus viss jeg bruker 430 EXII? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 430 EXII vil virke like bra som 580 EXII - forskjellene er først og fremst at 580EXII kan gi enda litt mer lys hvis du har bruk for det, og et par andre ting - den kan virke som trådløs masterblits og har bedre værtetting. Hvis du vil ha mer av motivet i fokus, så skal du skyte på mindre blender. Det krever mer lys, og da skal du til gjengjeld opp i ISO og/eller lukkertid, eller tilføre mer lys via blits eller annet. Har du veldig liten blender, så vil du få mer dybdeskarphet, men det blir mer diffraksjonsuskarphet i hele bildet og det kreves som sagt mer lys - sånn fungerer optikk og naturlover, er jeg redd. Har du stativ, så kan du skyte sånne bilder i dag - ta bilde av en blomst som ikke beveger seg og bruk stativ. Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Men viss jeg bruker blits, så trenger jeg ikke å ha så høy ISO, eller? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Helt korrekt. Så behøver du ikke så lang lukkertid eller så høy ISO. Men - det kan bli litt harde skygger - måter å komme rundt dette med å bruke diffusere, bounce blitsen i en reflektor eller annet. Det finner du ut. En 430 EXII er et utmerket verktøy som anbefales. Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Vil alle diffusere for blits fungere på 430 EXII? Forslag til en som er billig og god? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Vil alle diffusere for blits fungere på 430 EXII? Forslag til en som er billig og god? Et hvitt A4 ark holder lenge, billigere finner du ikke Endret 21. juni 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Bare holder du A4 arket foran blitsen? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Et A4-ark funker glimrende som reflektor, men kan også funke som diffusor avhengig av tykkelse. Å holde papirark opp foran blitser og vinkle lys gjør mye for resultatet.. Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Kan blitsen stå på toppen av kameraet når jeg tar makrobilder, eller må den være på bakken? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Du kan ha blitsen på kameraet og bruke en tykkere hvitt ark som reflektor og vinkle den mot motivet. Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Synes det blir litt dumt å dra med seg masse ark midt ut i skogen. Vil det ikke fungere uten ark? Må jeg da ha blitsen på bakken, eller kan den være på kameraet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Du kan holde blitsen i hånda, sette den på stativ, feste den i et tre, sette den opp-ned på gresset, ha den på kameraet eller hva du vil - bare den enten er på kameraet eller det er klar sikt fra 600D-blitsen din og til den eksterne blitsen. Vel - du kan også ofte få den utløst bare med refleksjoner av utløserlyset fra 600D'en, så det er ikke alltid du en gang trenger fri sikt. Ja, det funker fint også uten ark. Du skjønner det når du prøver deg fram. Lenke til kommentar
Gekko96 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Ok. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
skjlzvik Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Fungerer 430 EXII trådløst på 550d, eller må jeg ha ST-E2? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Fungerer 430 EXII trådløst på 550d, eller må jeg ha ST-E2? ST-E2 (eller påmontert 580EXII i master-modus), blitskabel eller annen trigger, som tredjeparts triggere fra PocketWizard. Endret 27. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå