Gå til innhold

Trenger hjelp ang. LED og krets! :)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har koblet en LED pære istedet for en høytaler på en alarm. Jeg vil at når alarmen skal gå av, skal pæra lyse/blinke, istedetfor lyd-alarm.

 

Problemet mitt er at LED-pæra lyser hele tiden, selv ikke når alarmen går av. Når alarmen går av, begynner den å blinke. Mitt spørsmål til dere smarte, er: Hvorfor gikk ikke høytaleren av hele tiden, når det tydeligvis er spenning og strøm i kretsen hele tiden? Hvordan kan jeg få LEDen min til å bare blinke når alarmen går av?

 

Mvh, Per Oskar, jeg takker for all hjelp. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvorfor pæra alltid lyser er vel fordi at det alltid går en "kontroll" eller hvilestrøm gjennom kretsen. Dette er jo fordi at alarmen skal vite at kretsen er i orden.

 

Men er det en LED-pære eller en enkel diode du skal ha til å lyse?

 

EDIT: Det kommer jo selvsagt helt an på hvilken type alarm det er om det går en hvilestrøm igjennom.

Endret av Munty
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg kan tenke meg er at hvilestrømmen er en likestrøm som går gjennom kretsen. Om du da bare snur diodene slik at de står i sperreretning vil de ikke lyse. Men det vil jo også si at diodene hindrer hvilestrømmen i å gå igjennom, som kanskje vil gi signal til sentralen at det er noe galt med kretsen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte det ville skje. Hva du kan gjøre er å snu lysdiodene slik at de sperrer, men du kobler en vanlig diode i riktig retning. Hvilestrømmen vil da gå igjennom den vanlige dioden, og når alarmen går vil lysdiodene blinke.

 

Prøv det.

 

EDIT: Glemte å nevne, i parallell selvsagt.

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Hadde nok vært mye enklere om vi visste hvilken type alarm det var, og hvor du har koblet til LED.

Du sier det er en høyttaler som er byttet ut, kan det ha vært en summer eller lignende? Er det andre utganger du kan koble til signalgivere på?

 

Normalt så har jo alarmer en utgang som går fra 0V til f.eks. 12V ved alarm, eller et rele som kan koble inn ett eller annet.

Og da skal et par LED i serie med en motstand fint kunne brukes.

Lenke til kommentar

Ville det vært en idé å sette inn en kondis i serie med LED for å blokkere den konstante DC som er der? Når alarmen trigges, vil den jo sende en "lyd med frekvens"/likespenning som da vil passere gjennom kondiken og nå LED'en?

 

Høyttaleren som var koblet der før er en spole som har en noe lignendes funksjon.

Lenke til kommentar

Ville det vært en idé å sette inn en kondis i serie med LED for å blokkere den konstante DC som er der? Når alarmen trigges, vil den jo sende en "lyd med frekvens"/likespenning som da vil passere gjennom kondiken og nå LED'en?

 

Høyttaleren som var koblet der før er en spole som har en noe lignendes funksjon.

 

Men dette vil blokkere kontrollstrømmen, og gjøre at sentralen tror det er brudd på alarmkretsen. Det blir jo det samme som å sette en diode i sperreretning.

Lenke til kommentar

Men da ser jeg ikke helt hvordan denne kontrollstrømmen kom gjennom når det var en spole der i form av en høyttaler før?

Alternativ kan du da vel sette inn en liten spole der som vil erstatte høyttaleren, uten å lage lyd. Hvis du oppgir impedansen på høyttaleren, så skal det ikke være store jobben å finne en spole i et gitt antall Henry [H] for å sette inn.

Må innrømme at det sikkert er greit å vite hvordan systemet virker før man prøver å hjelpe.. =p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...