Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mener jeg har fått urettmessig inkasso, hvilke rettigheter

Makky

Anbefalte innlegg

Saken er:

Borettslaget ba om i fjor folk melde seg på hvis man ønsket å skifte ut ytterdøra for egen kost. Prisen ble god og jeg meldte meg på.

Det stod i informasjonen at man ville motta en faktura noen mnd senere og montering ville skje 1-2 mnd senere.

Fant ut etter hvert som de første "noen mnd" gikk at folk hadde begynt å få litt info men jeg fikk ikke. Tok da kontakt med styret og fikk de til å sjekke at jeg hadde mottatt skjema og info om hvorfor jeg ikke hadde fått noe info.

Fikk til svar at det var håndverker firmaet som sendte ut info og de skulle sjekke opp.

Et par uker gikk og jeg hørte ikke noe, så purret igjen hos styret.

Fikk da vite at de hadde fått bekreftet at jeg var registrert, og jeg bestemte meg for å avvente.

Monteringsinfo dukket opp i postkassa og alt virket ok, bortsett fra at faktura aldri hadde dukket opp. Fikk nå "inkasso-krav" siden jeg tydeligvis ikke hadde betalt fakturaen.

Men jeg har da aldri mottatt noen faktura.

Og "gebyret" dem har satt er på 112kr, mener å huske at man må følge noen fastsatte satser på gebyr?

Ble langt dette, men har man noen rettigheter som helst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noko uklårt kva du meiner med "inkassokrav". Var det eit inkassovarsel, er gebyret over lovleg grense.

Her bør du, skriftleg og på ein måte som er mogleg å prova ER motteke av firmaet (rek brev eller personleg levering med vitne/mot kvittering) omstri (bokmål "bestride") kravet, av di du ikkje har motteke faktura enno og difor ikkje kan sjekka at det rett. Er summen utan tvil rett kan du og gjera han opp - utan gebyr - og samstundes omstri gebyret, av di faktura ikkje er motteken + evt av di gebyret er utanfor lovleg grense for inkassovarsel om det ikkje er sendt annan purring før varselet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...