Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Urettmessig økning av leie

Dimitrij

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurte på en ting angående husleieloven.

Jeg leier leilighet sammen med fire andre i Trondheim. I kontrakten er leietiden satt til ett år grunnet oppussing som egentlig skal gjøres i sommer. Tingen er at utleier setter opp dette hvert år(fordi han tror det er et smutthull) og aldri pusser opp. Fikk nettopp beskjed om at oppussing heller ikke i år blir gjennomført. Har også fått beskjed om at leien stiger fra 14k til 16k til høsten, altså når kontrakten egentlig går ut.

Jeg går egentlig utifra at klausulen om tidsbegrenset kontrakt på ett år faller bort når oppussing ikke blir gjort, og at minimumslengde da er tre år?(Utleier bor ikke i samme hus). Da kan vel leien ikke settes opp mer en konsumprisindeksen? Virker som utleier tror kontrakten varer i ett år uansett om det pusses opp eller ikke, og at han da fritt fram kan velge leie hver høst.

Har jeg mitt på det tørre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle tru du absolutt har ditt på det tørre her. I utgangspunktet er utleige for mindre enn tre år forbode når ein ikkje bur i huset sjølv, skal nytta det sjølv til "ein av sine" (lova er klår på kor langt "sine" er) eller har sakleg grunn. Oppussing er i seg sjølv ikkje utan vidare "sakleg grunn" og når den hevda oppussinga ved ulike høve kan provast ikkje å ha vorte gjennomført, vert ikkje grunnen meir sakleg. Då er husleigelova klår (§ 9-3, siste stykket): " Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt."

Altså: Eit brev til utleigar kor ein skriftleg gjer merksam på at det har vist seg at grunnen ein fekk oppgjeven for å inngå avtale for mindre enn tre år ikkje var sakleg likevel, at ein og har opplevd dette før, og at ein difor no, med heimel i husleigelova § 9-3, siste stykket reknar denne avtala å vera "tidsubestemt" som lova kallar det. Har utleigar framleis sakleg grunn imøteser ein innan ...... dokumentasjon for grunnen, ellers reknar ein avtala som vidareført, med "tidsubestemte" vilkår.

Det KAN vera sakleg grunn for å utsetja ei oppussing, men jo fleire gonger det skjer, jo mindre sakleg vert ho. Det er utleigar som skal prova både at grunnen er sakleg i utgangspunktet og kvifor han må utsetjast. Så her må det ikkje på bordet berre AT han må utsetjast, men og KVIFOR han må utsetjast. Og kvifor han måtte utsetjast i fjor. Og kvifor han i det heile tatt er sakleg naudsynt når han kan utsetjast år etter år, utan at leigarane klagar på at han ikkje vert gjennomført. At utleigar YNSKJER å pussa opp er nemleg ikkje nok til at grunnen er "sakleg" slik at ein slepp unna treårskravet.

Lenke til kommentar
§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-3

Så, avtalen er tidsubestemt og utleier kan som du sier ikke øke leia utover KPI.

Hvis utleier faktisk er villig til å pusse opp for å få slutt på avtalen vil han kanskje prøve seg med at oppussingen er utsatt på grunn av en "uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått". Men hvis han har løyet om oppussing før burde dere ligge godt an. Hvis han kaster dere ut for å pusse opp og ikke faktisk gjør det vil jeg regne med at dere kan kreve erstatning av ett eller annet slag, uten at jeg skal si for sikkert hvor mye eller hvordan man da skal gå fram.

Lenke til kommentar

Snakket med eier nå, og han likte ikke at jeg tok opp temaet. Han nektet først for at klausulen om tidsbegrensning falt bort når de ikke pusser opp, og sa at ja da kommer de til å pusse opp da(Noe de definitivt ikke kommer til å gjøre).

Det er nok begrenset hvor mye styr jeg har lyst til å lage rundt dette, siden jeg uansett skal flytte ut neste vår grunnet ferdig utdanning, noe jeg også sa til han.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...