Gå til innhold

Kosthold viktig for å bygge muskler?

Anbefalte innlegg

Det finnes ein del kalorikalkulatorar som reknar ut kor mykje kaloriar du har bruk for, men det er sjeldan heilt nøyaktig. Veg deg med jamne mellomrom og et meir om du ikkje går opp i vekt. Dessutan er det eit styr å rekne på kaloriar kvar dag. Et når du er svolten, sørg for å få i deg nok fett og proteiner og fyll opp resten med karbohydrat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kostholdet er det viktigste med treninga. For å få optimal muskelvekst må du tenkte på det FØR du begynner å trene faktisk, for trening er nr. 2 i rekka. Og du trenger ikke 3 kg kjøtt om dagen. Ditt kcal behov som ungdom/mann er ca. 3100 daglig.

Du bør få i deg ca. 1.5-2 gram proteiner pr kg kroppsvekt, så proteinshakes er noe å vurdere om du ikke er så glad i å stresse med kosten.

Lenke til kommentar

Ja det er nok kanskje det som jeg blir å prøve. Er dette noe man skal ha i seg før og etter trening?

Før trening er det kjekt, etter trening kan du ta det om du vil og trenger i forhold til gram-målet du setter deg på proteiner. Men lag deg et godt og balansert måltid med både proteiner, karbohydrater og sunt fett etter trening og. Proteinshake er kun et tilskudd, så fiks deg ordentlig mat. Pleier selv å drikke en proteinshake mens jeg lager meg et ordentlig måltid etter trening, og føler det fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

Det er kanskje verdt å få med seg kcal-overskudd også.

Krever kroppen din 3200 kcal pr dag og du for eks spiser kvalitetsproteiner, bananer, gainere og rosiner, frukt og bønner men bare ender opp på 3200 eller under så kommer du ikke til å vokse en millimeter.

Jo det kommer han til å gjøre.. faktisk veldig mange millimetere. Du trenger ikke å ligge i overskudd for å vokse, spesielt ikke om du er nybegynner.

Lenke til kommentar

Ville ikke ha bygget opp kunnskapen rundt noe som man drar nytte av de første 2-3 mnd og kun da.

Glukogenlagrene fylles opp osv, så ja man vil "vokse" , men hvorfor skal man drite i overskudd bare pga man "vokser uansett" som nybegynner?

Det er snakk om overskudd på 200kcal dagen, ikke verdens undergang.

Driter man i det nå driter man sansynlig i det senre og da havner man i den gruppen som er like stor år etter år og rett og slett ikke spiser nok.

Lenke til kommentar

Jeg veier 80 kg og kan gi deg et eksempel på hvordan mitt kosthold ser ut for å få mest mulig effekt av styrketreningen.

måltid 1: havregryn i vann, proteinshake og tran.

måltid 2: proteinpulver, 1 stk banen og mandler. (rett etter trening)

måltid 3: stor kyllingfilet, fullkornspasta og grønnsaker.

måltid 4: karbonadedeig, fullkornspasta og grønnsaker.

måltid 5: 1 boks tunfisk sammen med potet eller tomatbønner og grønnsaker.

måltid 6: proteinpulver og mandler (før leggetid)

Orker ikke oppgi nøyaktig mengde nå, men jeg veier alt og spiser det samme hver dag. Dette gjør at jeg ligger ca 200-300 kalorier i underskudd hver dag på deff, så spiser jeg mer på bulk. Dette gir ca 200 gram proteiner (2-2,5 gram per kilo du veier er anbefalt).

Og for å svare på spørsmålet ditt: kostholdet er MEGET viktig. Styrketreningen er faktisk den enkle delen av treningen. Da trener jeg styrke 3 timer i uka, mens alle de andre timene i uka går ut på å tilberede mat, samt spise hver 3. time.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...