Gå til innhold

Kosthold viktig for å bygge muskler?

Anbefalte innlegg

Hei.

Kunne tenkt meg å starte med styrketrening. Bare trene et par ganger i uken for å få litt muskler og for å komme i form. Ikke noe hardtrening for å prøve og få kjempekropp.

Derfor lurer jeg på hvor viktig kostholdet er om man bare vil bygge litt muskler. Er ikke interesser i å legge om kostholdet for å bygge muskler, med det mener jeg at jeg ikke gidder å spise 3 kg kylling og kjøtt om dagen pluss diverse drikker for å bygge muskler.

Har det noe hensikt i å ha et spesiellt kosthold om man bare er ute etter treningen som jeg beskriver? Om det en nødvendig, hva slags type kosthold bør jeg holde meg til da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg ser den at man må få i seg noe. Men som jeg nevner så er jeg ikke ute etter å legge om kostholdet til 12 måltider om dagen med kylling, egg,kjøtt og you name it.

Hva er det helt enkelt man burde få i seg da før eller etter?

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Kosthold er viktig. Jeg trente i to år med for dårlig kosthold, og merket nesten ikke fremgang. Etter å ha lagt til tunfisk og diverse andre proteiner, kom det en voldsom fremgang.

Du overdriver hvis du tror at du må ha tolv måltider om dagen. Kast i deg et par bokser med tunfisk om dagen, så har du 80 gram ekstra med proteiner. Et glass melk og en Skyr i tillegg, så har du 100 gram ekstra. Det blir det muskler av.

Lenke til kommentar

Så få i seg f.eks noen brødskiver med tunfisk, makrell i tomat, noen bananer eller andre små men innholdsrike proteinmåltider før eller etter trening bør være greit?

Jeg er ikke imot det å få i meg noe proteiner. Vil bare holde meg på grensen til at jeg bygger muskler i stedet for og ødelegge muskler.

Vil som sagt ikke spise like mye som jeg vet folk som henger 4 timer på treningsstudioet og bare er ute etter og bli stor gjør.

Skjønner det at det er viktig i å få i seg noe. Det jeg såfall vil vite, er hva som er helt greit å få i seg etter en times treningsøkt.

Lenke til kommentar

Mykje lesestoff, men godt lesestoff. Du gjer deg sjølv ei stor teneste ved å ha fokus på kosthald når du driv med styrketrening. Dårleg kosthald blir som å bygge hus med for lite materialer.

http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/

http://myrevolution.no/s/advanced-concept-kosthold-v2-0/

Det viktigaste er at du får i deg nok av det du har bruk for og ikkje overdriv enkelte grupper. Det kan ta litt tid å setje seg inn i alt, men du har igjen for det seinare.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

1. Så få i seg f.eks noen brødskiver med tunfisk, makrell i tomat, noen bananer eller andre små men innholdsrike proteinmåltider før eller etter trening bør være greit?

2. Vil som sagt ikke spise like mye som jeg vet folk som henger 4 timer på treningsstudioet og bare er ute etter og bli stor gjør.

1. Bananer er langt fra proteinrike. Det er først og fremst karbohydrater.

2. Et par tunfiskbokser er vel ikke så fryktelig mye? Det finnes en mellomting, vet du.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Vil som sagt ikke spise like mye som jeg vet folk som henger 4 timer på treningsstudioet og bare er ute etter og bli stor gjør.

Skjønner det at det er viktig i å få i seg noe. Det jeg såfall vil vite, er hva som er helt greit å få i seg etter en times treningsøkt.

Mange som trenar seriøst her inne er kanskje på treningssenteret tre dagar i veka og 40-60 minutt kvar økt.

Lenke til kommentar

Jeg skal selfølgelig ikke sitte her og få det til å høre ut som om jeg ikke er interessert i noe av det dere sier. Jeg setter pris på de svarene jeg får og får prøve meg på noen av forslagene deres. Er nok ikke mye som skal til, er vel bare jeg som får det til å høres vanskelig ut. Men takker for svarene.

Lenke til kommentar

Vil bare holde meg på grensen til at jeg bygger muskler i stedet for og ødelegge muskler.

Hva i all verden mener du?

En litago (aller helst en liter helmelk, med oboy i om du vil ha smak på den)og en banan vil være nok rett etter trening, spis noe proteinrik middag en til to timer etterpå...

Lenke til kommentar

Det er kanskje verdt å få med seg kcal-overskudd også.

Krever kroppen din 3200 kcal pr dag og du for eks spiser kvalitetsproteiner, bananer, gainere og rosiner, frukt og bønner men bare ender opp på 3200 eller under så kommer du ikke til å vokse en millimeter.

Lenke til kommentar

Det viktigste er hva du spiser etter trening. De andre måltidene om dagen må ikke være noe spesielle, så lenge du spiser riktig etter trening.

Sjølvsagt er det viktig kva ein et resten av dagen og. Det er ikkje sånn at musklane tar til seg alt det ein putter inn rett etter trening og drit i resten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er totalen som teller, dagen etterpå er like viktig.

Protein i forbindelse med trening er for å så raskt som mulig stoppe nedbrytingen/(katabol tilstand)

Selve karbohydratene taes kjappere opp om de er flytende så du kan utnytte dette til å fylle opp glykogenlagrene, men på en deff ol så holder det at man har fylt de opp før neste trening og ikke nødvendigvis rett etterpå.

Men sånn grovt sett så er det bra etter trening, men like viktig resten av dagen.

Lenke til kommentar
Det er totalen som teller, dagen etterpå er like viktig.

Protein i forbindelse med trening er for å så raskt som mulig stoppe nedbrytingen/(katabol tilstand)

Hmmm .... sitter og kjenner på stive muskler fra går-dagens trening(som vanlig). Tror dette innlegget ditt gjør til at jeg kjøper meg protein i denne uka istedet for til høsten, som planen var. (når jeg skal slutte med røyken og bruke pengene til proteiner istedet ; )

Nå blir det dobbelt opp takket være deg ... Takk får vel jeg si :)

Lenke til kommentar

På bulk så regner vi vel 2,2g protein pr fettfri masse pr dag.

I teorien blir det bare å regne kroppsvekten uten fettfri pga det ikke er 100% protein i proteintulskuddene.

På toppen av det hele må du også spise deg til overskudd, eneste måten du vet om du har det på er å sjekke vekta en gang i uka.

Står den stille så pk med 300kcal pr dag , går den ned så øk med 500kcal pr dag.

Når du går opp litt, så er du i overskudd.

Det er nesten umulig å være i overskudd uten å lagre litt fett, men ikke fall i fella med flere tusen kcal i overskudd og lagre like mye fett som masse.

http://myrevolution....klusive-valget/

Se bort i fra reklamen, men det om protein i seg selv er verdt å vite.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...