hagern Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Nå har jeg snart hatt mitt Canon EOS 300D i 7 år, føler det er på tide å bytte. Kameraet har gitt meg mange gode minner. Ikke noe mer avansert bruker enn at jeg elsker å ta bilder og synes det er gøy å være en hobby fotograf. Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal kjøpe/ bytte til. Har selvfølgelig noen objektiver med Canon fatning, men de begynner også å bli gamle så jeg kommer nok til å investere i nye objektiver så snart det er penger i kamerabudsjettet. De modellene jeg har hatt i kikkerten er - Canon 50D (Se om jeg finner brukt) - Canon 60D - Nikon D5100 - Nikon D7000 Har lest endel forskjellige tester på nettet og poster her på forumet. Føler meg mest komfortabel med Canon eller Nikon, men er også åpen for andre forslag. Sitter å dveler litt over om jeg har behov for videofunksjon eller ikke, har klart meg bra enn så lenge så jeg ser ikke på det som noe must. Er vell kun 50D som ikke har denne funksjonen. Har også forsøkt å se litt på priser på objektiver, kan det stemme at objektiver til Nikon er noe mer prisgunstige i forhold til Canon? Har det noe med kvalitet å gjøre eller er det bare slik at Canon objektivene er dyrere? Kanskje ikke noe jeg som hobby/feriefotograf vil merke noe til? Håper på noen gode råd fra dere! Endret 20. juni 2011 av hagern Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 At objektiver har noen år på baken gjør de ikke nødvendigvis dårligere enn dagens. De kan mangle litt ny funksjonalitet, men optisk kan de være meget bra. Så det er greitt om du skriver hva du faktisk har av optikk. Kitoptikken til 300D kan vi nok droppe - den er ikke særlig å skryte av. Noe bedre optikk kan uten tvil selges brukt om du bytter system. Tror ikke at det er noen reell prisforskjell mellom Canon og Nikon sine objektiver. For noen typer objektiver finner man rimeligst alternativ hos Nikon og for andre hos Canon. Husk også at f.eks Nikon D5100 faktisk ikke kan bruke alle Nikon sine objektiver grunnet manglende innebygd fokusmotor. Det er heller ikke noen forskjell i bildekvalitet på de to systemene, i alle fall ikke noe som er å ta i betraktning. Mange mener D7000 har bedre byggkvalitet enn f.eks 60D, men jeg tror neppe forskjellene er store. Dog bør du også vurdere Pentax - Pentax K-7 er et glimrende kamera som er innen ditt budsjett. Du bør også være klar over at 600D i realiteten har samme "innmaten" som 60D, så forskjellen her går på størrelse og betjeningskomfort. Dvs at også 600D blir en meget stor oppgradering fra 300D. Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Vurder også Sony a55. Se denne testen. Lenke til kommentar
hagern Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Takk for tilbakemeldinger så langt. Det jeg har av objektiver uten om kit er, de mangler begge IS lurer på om 18-200 har USM, er ikke helt sikker. - Canon EF 75-300mm F4-5.6 - Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 Har tatt en rask titt på både Pentax og Sony, tror alikevell at det blir Canon eller Nikon. Jeg har også tittet på 600D som også vil være en oppgradering fra mitt 300D, jeg synes rett og slett dette kameraet er for komapkt og sitter dårlig i hånda. Derfor liker jeg 50D veldig godt :)Vet at 60D er noe mindre, men dåg større en 600D. Klart jeg kunne kjøpt vertikalgrep til både 60D og 600D, men føler da at balansen i kameraet ikke blir like god som uten. Endret 21. juni 2011 av hagern Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Ingen av objektivene er av en sånn kvalitet at man ikke lar det være viktig for avgjørelsen, og man får ikke akkurat mye for de på bruktmarkedet heller. Personlig har jeg 550D med vertikalgrep og synes det balanserer bedre enn 60D uten. Men dette er alltid subjektivt. Men liker du 50D vil du nok både like 60D og D5100. Størrelseforskjellen mellom 50D og 60D synes jeg ikke er markant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå