MFT Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Hei, Lider jeg av sosial angst? Jeg har hatt store problemer med å sosialisere meg, så å si hele livet mitt. I de siste årene føler jeg at det har blitt verre. Det er ikke sånn at jeg har store problem med å ta bussen eller å handle, men har problemer om å spørr om hjelp og ordene stokker seg ofte og føler at jeg mumler mye. Jeg har en liten jobb på en butikk i helgene. Jeg klarer å si, hei, det blir X, hadebra - men mer en det så begynner jeg å stresse. Når folk begynner å spørr meg om ting så har jeg også veldig lett for å stresse. Har ikke så grusomt mange venner, men venner har jeg. Men føler at jeg er lite med i samtalene og finner meg selv som oftest å bare se på. Bruker også ekstremt lang tid på å bli kjent med folk, spesielt i klassen - der det er mange til stedet. Flyttet på hybel i fjor og har bare blitt kjent med 3-4 stk. (Blitt delvis kjent med en i klassen etter 1 år) Å snakke med "overordnene" er noe av det verste jeg vet, klarer ikke å snakke med sjefen min eller lærerne mine.Liker heller ikke store folkemengder. Å åpne meg for følelser eller fortelle personlige ting om meg selv er noe jeg aldri klarer - er vegetarianer og får regelmessige spørsmål om hvofor, svarer som oftest med halvferdige setninger og prøver alltid å vri meg unna. Er dette symptomer på sosial angst eller noe lignende? Eller er jeg bare veldig sjenert? Bare spørr visst det er noe som du ikke skjønner eller noe du lurer på. Gutt, 18. Postet av anonym: 1200644cc739fae9736011255a3ebfff Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Hei Det kan høres ut som om du har sosial angst, og at du har en del autoritetsangst i tillegg. Du kan lese her, og se om du kjenner deg igjen. http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=5633&catid=119&Itemid=69 Hilsen Dag Lenke til kommentar
MFT Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Takk for så raskt svar, har allerede lest en del og kjenner meg utrolig godt igjen der. Vurderer å ta kontakt med fastlegen, men sliter veldig med å klare det. Hvordan er behandlingen (vet at man får medikamenter og noen får terapi) men blir man "bedre" av det? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Takk for så raskt svar, har allerede lest en del og kjenner meg utrolig godt igjen der. Vurderer å ta kontakt med fastlegen, men sliter veldig med å klare det. Hvordan er behandlingen (vet at man får medikamenter og noen får terapi) men blir man "bedre" av det? Hei igjen Hvis det er sånn at diagnosen er korrekt, og det kan kun fastslås ved personlig undersøkelse og ikke på et nettforum, så er behandlingen strukturert psykoterapi, gjerne i form av kognitiv adferdsterapi. Du bør ikke bruke medikamenter da det kan forverre plagene dine og gi deg tilleggsplager. Psykoterapi får du hos psykolog eller psykiater, og du bør gå via fastlegen din. Selv om mange synes det er vanskelig å søke hjelp for psykiske plager, så er det egentlig ikke noe annet enn en hvilken som helst annen plage man kan få. Det gjelder å komme tidlig til med behandling, slik at plagene ikke får gått seg sånn til. Hilsen Dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå