minotir Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Heisann! Jeg fikk i oppdrag å formatere pcen til min mor forleden dag og det gikk jo greit det, men hun bruker outlook express og når hun logger på nå etter at jeg har formatert så er jo selvfølgelig ikke mailene der. Jeg skjønner at mailene har vert lagret på datamaskinen hennes før jeg formaterte, men finnes det ingen mulighet å skaffe de tilbake? Det jeg tror er at de lagres på nett på samme måte som på hotmail ol., men mulig jeg tar feil. Håper spent på svar, litt stresset nå siden dette gjelder jobb mailer ol. -Sindre Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Er du sikker på at mailene kun ble lagret på maskinen og ikke ble hentet fra en annen mailserver? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Er det brukt POP3 er det nok mulig at eposten bare er lagret lokalt. Da er nok ting bort, kanskje IBAS kan fikse, men da flagrer tusenlappene. Vet du hvilken epost leverandør hun har? Lenke til kommentar
minotir Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 er ikke sikker på dette. Det er nextgentel sin mail server som blir brukt Lenke til kommentar
War Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Du kan jo forsøke å logge på der hun har mail, OE er jo bare et program som henter mailen for deg. Da jeg brukte OE på 90tallet mener jeg at den slettet mailen fra serveren den lå på da den ble lastet ned. "Redde" filene fra disken kan du vel ikke håpe på, ikke bare er de slettet men hele OS er skrevet over på ca samme sted. Det er vel her backup kommer inn i bildet. Lenke til kommentar
minotir Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Ja, sitter å skammer meg nå for at jeg ikke tok backup... Redde de fra disken har jeg heller ikke noe håp på, men har et ørlite håp om at kansje de ligger på serveren til nextgentel Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Ble mest sannsynlig brukt POP3 som fører til at mailen ble lastet ned og lagret lokalt på maskinen. Hadde det blitt brukt IMAP så hadde det vært lagret på mailserveren Finnes selvfølgelig programmer som kan hente data, men jeg har ikke noen forslag. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Ja det finnes programmer som kan redde data etter sletting eller formatering. Men det ahenger av at de ikke er overkrevet, så jo mere du instalerer av programmer osv, jo større sjangs for at filene er tapt. Tror dette programmer kan brukes gratis, men har ikke testet det selv: recuva Lenke til kommentar
minotir Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 takk skal du ha! får prøve det i morgen Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Som nevnt tidligere i tråden, så er IMAP glimrende og gjerne gmail også. Da har du mailen lagret, så lenge du ønsker... Man kan opprette en gmailkonto og så den til å hente mail automatisk fra den gamle kontoen. Da kan man gradvis migrere over til gmail, og gjøre seg uavhengig av ISP (tenk på at du kan bytte ISP en dag). Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 er ikke sikker på dette. Det er nextgentel sin mail server som blir brukt Hva ender den på? feks @broadpark.no som nextgentel bruker... Da kan du logge inn på webmailen via NGT, eller på http://mail.broadpark.no Lenke til kommentar
minotir Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 når jeg logger inn på ngt sin mail så kommer bare ferske mails opp.. Fikk et tips til å bruke http://www.recovermyfiles.com/. Det virker greit nok det altså, men hvor skal jeg begynne å lete etter filene/mailene som mangler? Lenke til kommentar
War Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Skal du bruke den må du sette hele disken i en annen pc og skrive de reddede filene over på en disk som ikke er den du redder ifra. Og du har mye mer trøbbel etter du skrev hele OS inn på disken igjen. Du skal ikke lete etter fielen, restore alt den finner og se om du er heldig. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Her er for ordens skyld banen hvor OE lagrer mail: %USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Identities\{Identity-GUID}\Microsoft\Outlook Express\ Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Her er for ordens skyld banen hvor OE lagrer mail: %USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Identities\{Identity-GUID}\Microsoft\Outlook Express\ Ja, men dette vil bare gjelde mailfiler som er lagret etter at Windows ble reinstallert. (Filsystemet er logisk basert - ikke fysisk.) Sannsynligheten for at mailfilene er overskrevet er veeeldig stor, men hvis de ikke er det, så vil de ligge på disken som slettede filer, og da kan Recuva e.l. brukes til å lete etter dem. I dette tilfelle var det TS som tabbet seg ut, men det kunne like gjerne ha vært et totalhavari på harddisken som hadde sørget for at moderens mailfiler forsvant; løsningen er backup. (Selvsagt.) Men det må være en form for backup man slipper å tenke på, ellers blir det bare ikke gjort. Det finnes flere tjenester, men Carbonite er en av de mer anerkjente. Det koster mindre enn 1 krone per dag ($59.95/år) å ha full backup av alle filene på en PC, og det er det kanskje verdt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå