Merko Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Er det noen triks, slik at man kan ta bilde av lyn i dagslys? Eller er det mer eller mindre nesten umulig? Prøvde meg litt istad, men det ble alt for lyst. Ente med at jeg bare filmet det, så klippet ut et bilde fra filmen 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Det er så å si umulig i dagslys uten spesial utstyr. Men du kan kjøpe eller bygge en lightning trigger. PatchMaster Lightning Trigger SmaTrig - The smart 15-in-1 trigger for SLRs Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Ah kult. Tror jeg går til innkjøp av PatchMaster Lightning Trigger om den kan anbefales? Takk for svar Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Har ikke prøvd den selv, men jeg vurderer å gå til innkjøp. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Hva med filter? Eller tar det vekk for mye av gnisten i lynet? Selv har jeg dårlig erfaring med å filme lyn med speilrefleks. Noen ganger er du heldig, men noen ganger ødelegger rullende lukker bildet helt! Endret 20. juni 2011 av Knutgrus Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Selv har jeg dårlig erfaring med å filme lyn med speilrefleks. Noen ganger er du heldig, men noen ganger ødelegger rullende lukker bildet helt! Jepp, filmet i 720p med 60FPS, men ble ikke slik jeg hadde håpet på. Hadde ønsket meg en fin "slowmotion"-effekt, men det ble det ikke noe av. Lynet var alt for raskt. Bør jeg ha høy shutterspeed når jeg filmer lyn? Et par andre bilder fra samme filmklipp: Men tror jeg går til innkjøp av den lys-triggeren, så kan jeg komme med tilbakemelding på hvordan den er Edit: Her er forøvrig "Slowmotion"-klippet jeg prøvde meg på. Noe som ble en fiasko :!: http://www.youtube.com/watch?v=sLY_X7O_HsY Endret 21. juni 2011 av Merko. Lenke til kommentar
probin Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 du skal ha et ganske så bra kamera for å få slowmotion av et lyn går tross alt i store hastigheter men syns det første bilde av dem 4 var ganske bra :)selvom kvaliteten er sådär Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 du skal ha et ganske så bra kamera for å få slowmotion av et lyn går tross alt i store hastigheter men syns det første bilde av dem 4 var ganske bra :)selvom kvaliteten er sådär Hehe takk. Japp, blir ofte sånn når man tar ut en frame av en film. Men søker litt rundt på youtube etter DSLR + Lightning, virker som de har slowmotion-lyn i utlandet Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Eksempel på rullende lukker btw: Og skal man ikke bruke lukker tilsvarende det dobbelte av bilder/sekund? Endret 21. juni 2011 av Knutgrus Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Hvordan ville det ha blitt om du under-eksponerte 2 stopp i forhold til himmelen, brukte liten blenderåpning og så lang som mulig lukkertid, og så bare skjøt i vei i håp om å fange et lyn? Evt med et ND-filter eller pola-filter om du ikke greier å få lang nok lukketid. Da ville lynet få jevnere intensitet med bakgrunnen, og bakgrunnen ville bli noe mørk. Kanskje man må leke litt med eksponeringen for å finne rett kombinasjon. -k Lenke til kommentar
rolfmm Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Er det noen triks, slik at man kan ta bilde av lyn i dagslys? Eller er det mer eller mindre nesten umulig? Prøvde meg litt istad, men det ble alt for lyst. Ente med at jeg bare filmet det, så klippet ut et bilde fra filmen Det ble jo likevel et flott bilde! Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Det ble jo likevel et flott bilde! Takk Joda, det ble ikke så galt så lenge man ikke ser bildet i full størrelse. Har iallefall kjøpt meg en slik Lightning Trigger, så får jeg evt komme med flere lynbilder når den tid nærmer seg Følger nok med på lynradaren ofte fremover Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Da fikk jeg triggeren min på døren. Fra den ble sendt i Tyrkia til jeg fikk den på døren var under 18 timer. Ganske imponerende av DHL Pakken var prisa til $10, så blir sannsynligvis ikke noe ekstra kostnader mtp import osv. Får bare håpe tordenværet kommer ned mot Kristiansand idag (hver prikk indikerer lynnedslag) Endret 23. juni 2011 av Merko. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Da fikk jeg triggeren min på døren. Fra den ble sendt i Tyrkia til jeg fikk den på døren var under 18 timer. Ganske imponerende av DHL Pakken var prisa til $10, så blir sannsynligvis ikke noe ekstra kostnader mtp import osv. Får bare håpe tordenværet kommer ned mot Kristiansand idag Du får gi en melding når du har fått testet boksen! Høres veldig interessant ut en slik lyn-trigger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå