Gå til innhold

Partibarometer for juni og juli 2011


Partibarometer  

141 stemmer

  1. 1. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      15
    • Det norske Arbeiderparti
      15
    • Fremskrittspartiet
      36
    • Høyre
      31
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      6
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      2
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      27
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Annet
      0
    • Ville ikke stemt
      0
    • Blankt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      0
  2. 2. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var kommune- og fylkestingsvalg i dag?

    • Demokratene
      0
    • Det Liberale Folkepartiet
      12
    • Det norske Arbeiderparti
      14
    • Fremskrittspartiet
      32
    • Høyre
      32
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      5
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      5
    • Sosialistisk Venstreparti
      2
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      26
    • Kystpartiet
      2
    • By- og Bygdelista
      0
    • Felleslista
      0
    • Radikale Sosialister
      0
    • Solidaritetslista
      0
    • Verdipolitisk parti
      0
    • Annet
      0
    • Blankt
      1
    • Ville ikke stemt
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      7
  3. 3. Hvilket parti på Stortinget liker du minst?

    • Fremskrittspartiet
      41
    • Høyre
      4
    • Venstre
      4
    • Kristelig Folkeparti
      11
    • Senterpartiet
      3
    • Det Norske Arbeiderpari
      19
    • Sosialistisk Venstreparti
      55
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  4. 4. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • Ap og Høyre
      16
    • AP og Venstre
      6
    • AP, SV og SP
      1
    • AP og SV
      6
    • AP og SP
      2
    • AP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      2
    • Venstre, KRF og Høyre
      5
    • KRF og Høyre
      0
    • Venstre og Høyre
      17
    • Høyre og FRP
      36
    • Høyre, FRP og Venstre
      11
    • Høyre, FRP og KRF
      0
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      7
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      4
    • AP, Venstre og Høyre
      2
    • AP, SP og Venstre
      3
    • Ingen av de nevnte
      13
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  5. 5. Påvirker partileder ditt valg av parti?

    • Ikke i det hele tatt
      31
    • I liten grad
      43
    • I noe grad
      52
    • I stor grad
      12
    • I svært stor grad
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      1
  6. 6. Hvilke partileder på Stortinget ønsker du som statsminister i Norge?

    • Kristin Halvorsen (SV)
      2
    • Jens Stoltenberg (AP)
      23
    • Liv Signe Navarsete (SP)
      2
    • Knut Arild Hareide (KrF)
      1
    • Trine Skei Grande (V)
      16
    • Erna Solberg (H)
      36
    • Siv Jensen (FrP)
      26
    • Ingen av disse
      27
    • Vet ikke/ingen formening
      7
  7. 7. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

    • Det Norske Arbeiderparti
      35
    • Fremskrittspartiet
      54
    • Høyre
      79
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      11
    • Sosialistisk Venstreparti
      16
    • Venstre
      56
    • Ingen av de nevnte
      12
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  8. 8. Ønsker du at ditt parti regjerer alene, eller i koalisjon med annet/andre parti(er)?

    • Alene
      63
    • I koalisjon
      43
    • Spiller ingen rolle
      24
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  9. 9. Hvor i det (norske) politiske landskap føler du at du hører hjemme?

    • Ytterste venstre
      4
    • Venstre
      21
    • Sentrum
      27
    • Høyre
      53
    • Ytterste høyre
      23
    • Vet ikke/ingen formening
      13
  10. 10. Tror du de rødgrønne sitter ut hele perioden?

    • Ja
      108
    • Nei
      9
    • Vet ikke/ingen formening
      23
  11. 11. Hva slags regjeringskonstellasjon tror du vi har etter Stortingsvalget i 2013?

    • SV, AP, SP
      20
    • AP, SP, KrF
      3
    • AP
      10
    • SP, Venstre og KrF
      0
    • Venstre, Høyre og KrF
      5
    • Venstre, Høyre, krF og FrP
      3
    • Høyre og FrP
      43
    • Høyre
      6
    • Høyre, FrP og KrF
      7
    • Høyre, FrP og Venstre
      11
    • FrP
      2
    • Annet
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      28
  12. 12. Hva burde sperregrensen for utjevningsmandater til Stortinget ligge på?

    • 1%
      6
    • 2%
      3
    • 3%
      6
    • 4%
      21
    • 5%
      7
    • 6%
      5
    • 7%
      0
    • 8%
      8
    • Sperregrensen burde fjernes
      30
    • Vet ikke/ingen formening
      52
    • Annet
      2
  13. 13. Har du endret politisk ståsted siden februar/mars?

    • Ja
      24
    • Nei
      111
    • Vet ikke/ingen formening
      5


Anbefalte innlegg

Du tror Venstre går til AP altså? Godt mulig det, men jeg tror neppe det er særlig lurt mtp. gjennomslag for politikken deres. På innvandring og miljø- politikk har SV allerede bevist hvor vanskelig det er å rikke AP ledelsen, og for venstres del med enda lavere oppslutning vil det ikke akkurat bli enklere. Økonomisk er Venstre klart borgerlige slik jeg ser det, og en slags light versjon av Høyre på de fleste områder, med ekstra fokus på småbedrifter og grundere - ikke særlig forenlig med AP altså.

 

Kanskje kunne de påvirket en del om de var tre/fire ganger større, men slik det ser ut i dag tviler jeg på at de hadde blitt annet enn overkjørt i et eventuelt sammarbeid. Dessuten vet vi jo hvordan det gikk sist de to partiene "giftet" seg.

 

Tror dessverre det blir vanskelig uansett hva de velger, men jeg velger å være en positiv pessimist, for jeg mener vi trenger hvertfall ett sentrumsparti som ikke fungerer interesseorganisasjon for et eller annet :)

Hva er alternativet? :)

 

Sentrumsalternativet er dødt som en dodo, av flere forskjellige grunner. Og Venstre kommer ikke til å fungere sammen med FRP. Da er eneste alternativ en deal med AP. Venstre er et parti det er lett å kompromisse med nettopp fordi de er såpass midt mellom blokkene. Bondevik 1 og Bondevik 2 illustrerer hvor gode forhandlere Venstre kan være, nettopp derfor.

 

:)

Ja, det er jo det som er problemet - Det ser ikke ut til at det finnes noen virkelig gode (og samtidig realistiske) alternativer for Venstre slik det ligger ann i dag. Det beste de kan håpe på, tror jeg, er at hverken de rødgrønne eller Høyre/FrP får rent flertall, men at det blir et borgerlig flertall der man ikke kommer unna sentrumspartiene. En løsning da kan være en ren mindretallsregjering av Høyre, siden FrP har garantert å ikke støtte en ny "Bondevik regjering" og Høyre og FrP neppe vil holde ut lenge i Stortinget i mindretall. En Høyre-regjering kan være et greit "kompromiss" i en slik situasjon, om Høyre gjør det så bra som meningsmålingene tilsier og blir klart størst av de borgerlige. Faktisk tror jeg dette kan være en av hovedplanene til strategene i Høyre, da det høres ganske realistisk ut.

 

Det fine for Venstre er at de med en slik regjering vil kunne påvirke mye fra sak til sak, og de er mye nærmere Høyre enn AP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tør jeg spørre hvorfor en ganske stor andel vil ha sperregrensen fjernet? Er det fordi dere vil at diverse småpartier skal kunne etablere seg eller er det fordi Venstre havnet på to mandater på grunn av den? :p

 

Fordi det vil gjøre at hver stemme får en større verdi og at mindre partier enklere vil kunne etablere seg. Med en høy sperregrense vil vi kjøre oss fast og vi kan enda opp med to store partier eller koalisjoner som kjemper mot hverandre i alle valg.

 

Vi vet jo også at det er mange personer i Norge som stemmer på andre partier enn det de egentlig ønsker fordi de vet at partiet de egentlig ønsker å stemme på, ikke har noen sjangs til å komme inn på Stortinget.

 

Jeg synes det er flott at Venstre havnet under sperregrensen, men det er jo ikke så veldig rettferdig at de mistet representanter pga. de 0,1% de manglet til 4%.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Ja, flere partier vil kunne etablere seg, men vi i Norge har allerede et mangfold av partier. Det å fjerne sperregrensen vil bare føre til at det blir vanskeligere å etablere en regjering. De siste to valgene har de rødgrønne partiene vunnet med lav margin (bare noen få mandater over det som skal til for å få flertall).

Hadde div. partier som f.eks. Rødt, Kystpartiet eller div. bygdelister fått stortingsmandater på grunn av ingen sperregrense, hadde det vært mye vanskeligere å danne regjering.

 

Synes Norge er snill nok mot småpartiene som det er. Utjevningsmandater, forholdstallsvalg og flermannskretser gjør at småpartiene gjør det mye bedre i Norge enn i land som for eksempel Storbritannia og USA som har flertallsvalg og enmannskretser.

Lenke til kommentar

Jaja, første valg jeg kan stemme i år, og jeg aner egentlig ikke.. synes venstre virker som et noenlunde fornuftig parti som kunne hatt litt flere stemmer, og det mest forsker og kunnskaps vennlige såvidt jeg kan forstå.

 

Men fikk litt avsmak når parti lederen deres kommer med en så idiotisk uttale hvor hun kaller islam-kritikk rasisme.. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4121089.ece

 

Nå gidder jeg aldri å lese noe av det pisset Skei grande skriver eller å høre på noe hun ytrer. Men når du skriver islam-kritikk så mener du nok kritikk av personer som bedriver radikal tolkning av islam. Må bare avklare det slik at ingen tror at det har noe med islam å gjøre...

 

Og det kan jeg love deg, Venstre er ikke ett fornuftig parti!

 

Hvilket parti mener du er fornuftig?

Endret av H3N
Lenke til kommentar

Ja, flere partier vil kunne etablere seg, men vi i Norge har allerede et mangfold av partier. Det å fjerne sperregrensen vil bare føre til at det blir vanskeligere å etablere en regjering. De siste to valgene har de rødgrønne partiene vunnet med lav margin (bare noen få mandater over det som skal til for å få flertall).

Hadde div. partier som f.eks. Rødt, Kystpartiet eller div. bygdelister fått stortingsmandater på grunn av ingen sperregrense, hadde det vært mye vanskeligere å danne regjering.

 

Synes Norge er snill nok mot småpartiene som det er. Utjevningsmandater, forholdstallsvalg og flermannskretser gjør at småpartiene gjør det mye bedre i Norge enn i land som for eksempel Storbritannia og USA som har flertallsvalg og enmannskretser.

 

Antall partier på Stortinger er helt greit, men om vi ser på politikken deres i praksis ser man at forskjellene er svært små. Det er egentlig greit nok, da vi har det ganske bra, men at man kan få inn litt andre vinklinger på saker tror jeg ikke hadde gjort noe. Rødt er vel et parti som hadde vært inne om man hadde fjernet sperregrensen. Mindre partier som Kystpartiet og Demokratene er vel også partier som hadde vært alternativer, og de hadde sikkert fått mer oppmerksomhet og stemmer om folk hadde blitt opplyst om disse partiene.

 

Jeg tror disse partiene kunne bidratt positivt da de har sine områder de er aktive på, og samtidig områder som er lite representert blandt de tre største partiene. For å ikke glemme det, er det jo også andre større og mindre partier som MdG, PP, og flere som også kunne hatt muligheter.

Lenke til kommentar

Jaja, første valg jeg kan stemme i år, og jeg aner egentlig ikke.. synes venstre virker som et noenlunde fornuftig parti som kunne hatt litt flere stemmer, og det mest forsker og kunnskaps vennlige såvidt jeg kan forstå.

 

Men fikk litt avsmak når parti lederen deres kommer med en så idiotisk uttale hvor hun kaller islam-kritikk rasisme.. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4121089.ece

 

Nå gidder jeg aldri å lese noe av det pisset Skei grande skriver eller å høre på noe hun ytrer. Men når du skriver islam-kritikk så mener du nok kritikk av personer som bedriver radikal tolkning av islam. Må bare avklare det slik at ingen tror at det har noe med islam å gjøre...

 

Og det kan jeg love deg, Venstre er ikke ett fornuftig parti!

 

Hvilket parti mener du er fornuftig?

 

AP.

Lenke til kommentar

Jeg hadde definitivt stemt Det Liberale Folkeparti siden jeg er en Minarkist og Liberallist og da har jeg ingen andre partier som i det hele tatt er nær.

Jeg elsker minarkister. Med dem vet jeg at mine eiendomsrettigheter og min frihet alltid er ivaretatt, samtidig som jeg stemmer iherdig for mine egeninteresser, og for å frata minarkistene deres rettigheter. What comes around, shall not go around.

Lenke til kommentar

Tar man bort DLF-stemmene (jebus, er dere så mange? Dette forklarer en hel del), så likte jeg resultatet som har kommet til nå godt. At hver fjerde bruker på diskusjon.no sier at de hadde stemt Venstre gjør meg happy schnappy.

 

Hva synes du er så galt med DLF?

Lenke til kommentar

Tar man bort DLF-stemmene (jebus, er dere så mange? Dette forklarer en hel del), så likte jeg resultatet som har kommet til nå godt. At hver fjerde bruker på diskusjon.no sier at de hadde stemt Venstre gjør meg happy schnappy.

 

Du kan jo også tolke det slik at prosenten venstre får her, er like realistisk som prosenten DLF får her, med andre ord svært urealistisk.

Lenke til kommentar

De fleste velgerne som stemmer AP og Høyre er motstandere av EU. Da er det jo synd at begge partier offisielt er tilhengere av EU. Håper begge partiene får en utskiftning av representanter og ledere, som gir partiene en annen retning i EU-saker. Det trenger dem - hvertfall nå som de er Norges to største partier.

 

Nå er også Høyre-velgerne mot EU

Flertall av AP-velgerne mot EU(fra 2007, men EU-motstanden har økt generellt, så tror nok det er rett enda)

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

De fleste velgerne som stemmer AP og Høyre er motstandere av EU. Da er det jo synd at begge partier offisielt er tilhengere av EU. Håper begge partiene får en utskiftning av representanter og ledere, som gir partiene en annen retning i EU-saker. Det trenger dem - hvertfall nå som de er Norges to største partier.

 

Nå er også Høyre-velgerne mot EU

Flertall av AP-velgerne mot EU(fra 2007, men EU-motstanden har økt generellt, så tror nok det er rett enda)

 

??????Ap er ikke med i Eu og det er det som er saken her. At de offisiellt er tilhengere av EU tviler jeg på all den tid de ikke har stemt ja på landsmøtene og det tviler jeg på kommer til å skje...Høyre er for EU uansett hvordan man vrir eller vender på det...Selv om velgere er i mot EU, så er det fremdeles de som stemmer høyre som er for EU. Hva er det som får deg til å tro at AP ved en utskiftning av representanter vil føre til en retning i EU-saker?

Lenke til kommentar

De fleste velgerne som stemmer AP og Høyre er motstandere av EU. Da er det jo synd at begge partier offisielt er tilhengere av EU. Håper begge partiene får en utskiftning av representanter og ledere, som gir partiene en annen retning i EU-saker. Det trenger dem - hvertfall nå som de er Norges to største partier.

 

Nå er også Høyre-velgerne mot EU

Flertall av AP-velgerne mot EU(fra 2007, men EU-motstanden har økt generellt, så tror nok det er rett enda)

 

??????Ap er ikke med i Eu og det er det som er saken her. At de offisiellt er tilhengere av EU tviler jeg på all den tid de ikke har stemt ja på landsmøtene og det tviler jeg på kommer til å skje...Høyre er for EU uansett hvordan man vrir eller vender på det...Selv om velgere er i mot EU, så er det fremdeles de som stemmer høyre som er for EU. Hva er det som får deg til å tro at AP ved en utskiftning av representanter vil føre til en retning i EU-saker?

 

AP er et parti, så det er vel umulig for dem å bli medlem i EU.

 

At de er for EU og ønsker å styrke "samarbeidet" står her: http://arbeiderpartiet.no/Politikken/Partiprogram/Verden/Europa-og-EU

 

Selvsagt er det velgerne som vil stemme for om Norge skal bli medlem eller ikke ved en evt. avstemning, men jeg vil hvertfall aldri stemme på at parti som støtter EU og som ønsker å gjøre oss mer avhengig av dem. Det er synd det er slik, for egentlig ønsker jeg å stemme på AP.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...