Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bror spiller xboxen hele tiden

Anbefalte innlegg

Han spiller lett til 4-5-6 om natten, sover hele dagen og står opp for å spille mer. Han har av og til besøk også, og da spiller de også xbox.

Han er 14 år, og er ganske fjortiss så er vanskelig og snakke med han om det og han trasser alt som blir sagt.

Hva kan vi gjøre for å få han til å spille mindre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo litt drøyt ut.

Hvordan oppfører han seg ellers, om han ikke er uvanlig aggresiv e.l. går det i hvert fall ikke utover noen andre enn han selv. Kan godt hende han liker det sånn.

Hvor mange timer pr. dag snakker vi om? Ellers er jeg i grunn enig Langdon.

Lenke til kommentar

Her bør vel foreldre ta affære hvis det er et problem?

Og det regner jeg med det er hvis han spiller hele natten og sover hele dagen (hva med skole?)

Hvis dette er ting som skjer i helger og ferie ser jeg ikke problem med det, men igjen så er det vanskelig å vurdere når informasjonen er såpass sparsommelig.

Det enkleste er iallefall å ta beslag i xboxen (som forelder) eller man kan ta sikringen til rommet. Da faller argumentet med at man har "stjålet xboxen" bort , jeg går ut ifra at han ikke betaler strømregning? :)

EDIT: skriveleif

Endret av nemo81
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han er ganske aggressiv ellers og blir sur om det er noe annet vi skal gjøre. For eksempel om det er middag eller andre gjøremål i huset (hjelpe til og rydde o.l.) så er han veldig vanskelig å ha med å gjøre. Han gjør stort sett ikke annet enn å spille xbox eller sitte på dataen.

Synest det er trist at det blir spilling uansett - om det er strålende sol ute og flott vær så kommer han kanskje ut i en halvtime-time så stikker han inn igjen for og spille.

Det er ikke uvanlig at han spiller 10 timer på en dag. Det er på en måte greit, nå som det er ferie, men hver helg så skifter han døgnrytme og han la seg også ganske sent i siste tiden før sommeren også.

Endret av superninja
Lenke til kommentar

Greit, det høres vel ut som han har et usunt forhold til Xboxen sin, eller spilling generelt. Da er det vel kanskje "best" å bare ta ifra han Xboxen, og evt la han spille noen par timer om dagen.

Er du bror/søster hans? Reagerer ikke foreldra deres på spillingen?

Lenke til kommentar

Han spiller lett til 4-5-6 om natten, sover hele dagen og står opp for å spille mer. Han har av og til besøk også, og da spiller de også xbox.

Han er 14 år, og er ganske fjortiss så er vanskelig og snakke med han om det og han trasser alt som blir sagt.

Hva kan vi gjøre for å få han til å spille mindre?

Er det ikke bedre at han spiller enn at han drikker og fester??

Spilling er kanskje ikke tradisjonelt en aktivitet man sier er bra, men ingen seriøs forskning tilsier at det er skadelig, og siden han spiller med venner er han sosial.

Istede for å være kritisk, sett deg ned å spill MED ham! ta del i morroa som en Xbox bringer inn i livet til de som spiller den.

-frank

• Liker 3
Lenke til kommentar

Foreldrene dine bør sette grenser. Ingen på 14 bør sitte oppe og spille til morgenkvisten - ei heller sitte så lenge forran en skjerm. Av og til går det greit, men som en vane, nei.

Men hvis deres foreldre ikke har satt grenser og laget struktur for dere barn til nå, så betviler jeg at de vil gjøre det nå ^^.

Lenke til kommentar

Jeg spiller gjerne med han, men liker ikke så godt å spille Halo og sånt. Liker bedre Fifa, noe han ikke liker.. :p

Er ikke nødvendigvis at det å spille på xboxen er så negativt, men jeg vil mene at siden det går forran så mye annet så vil han ikke ha erfaringer og opplevelser som han ellers ville hatt. Alkohol og festing trenger ikke nødvendigvis å vere ett alternativ. Jeg ser positivt på det å vere sosial og være sammen med andre, men jeg syns det er rart at spilling er det de sysler med, da det er så mange andre moro ting man kan gjøre. Da jeg selv var 14 drev vi også på med spilling, men det var innimellom mye, mye annet vi gjorde.

Om jeg tar bort xboxen regner jeg med at det blir noe bråk, men det en løsning er vel en løsning..

Har tidligere prøvd og avtale at han skulle kutte ned på spillingen - vart faktisk for vanskelig å ha det så enkelt som at xboxen fikk 50 % av tiden og 50 % av tiden til andre ting.

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre at han spiller enn at han drikker og fester??

Spilling er kanskje ikke tradisjonelt en aktivitet man sier er bra, men ingen seriøs forskning tilsier at det er skadelig, og siden han spiller med venner er han sosial.

Han spiller lett til 4-5-6 om natten, sover hele dagen og står opp for å spille mer

Han øydelegge døgnrytmen.

Er nok på tide at foreldra sett grenser på kor lenge han kan spele/tidspunkt han må avslutte spelinga.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som meg når jeg var på den alderen.

- Spilte til 11-12 tiden på hverdager, 5-6 om natten i helgene og ferien.

- Ble veldig aggressiv og kranglet med foreldrene mine når de sa jeg måtte finne på noe annet eller bidra med husarbeid.

Etterhvert som jeg ble eldre spilte jeg mindre og mindre. Nå er jeg 28 og har jeg familie med 2 barn, egen bolig, en middels bra jobb. Jeg spiller fortsatt, men er "heldig" hvis jeg rekker 2-4 timer iløpet av en uke.

Føler ikke det har gjort meg noen skade, jeg har mange gode minner fra de timene jeg satt og spilte på nett, og var på LAN med kompiser osv. Men nå i ettertid "angrer" jeg på at jeg ikke heller hadde andre mer konstruktive hobbier (som f.eks styrketrening, kampsport, diverse motorcross, paintball etc..) - som jeg kunne drevet med fortsatt. I tillegg skulle jeg ønske at jeg satset litt mer på skole, slik at jeg kunne tatt en lengre utdanning og fått en bedre betalt jobb :)

Lenke til kommentar
Føler ikke det har gjort meg noen skade, jeg har mange gode minner fra de timene jeg satt og spilte på nett, og var på LAN med kompiser osv. Men nå i ettertid "angrer" jeg på at jeg ikke heller hadde andre mer konstruktive hobbier (som f.eks styrketrening, kampsport, diverse motorcross, paintball etc..)

Det er her foreldre har ansvaret som nevnt - barn/ungdom velger ikke alltid det som er best for dem. (ikke voksne heller det da men)

Vår sønn på 14 begynte samme greia(var 13 da han økte pc bruk) og satt for mye forran data'n og spilte osv, så da tok vi som foreldre ansvar og satte grenser. Mere ute, sosial og har nå trent i snart 1 år på kampsport. (han reagerte forøvrig ikke med å bli sint, da kommunikasjon og grensesetting har vært fra de var små - en av godene man får)

Det er vel endel forskning på blant annet nattjobbing - det å sette døgnet på hodet som tilsier at dette ikke er det beste. Sitte mye og lite i aktivitet er da også ganske godt dokumentert.

Lenke til kommentar

Jeg forklarte han hvorfor jeg ville ta fra han xboxen, så gjorde jeg det. Har ikke fått noen særlige reaksjoner på det egentlig, men merker at humøret hans faktisk er bedre. Sa jeg skulle gi tilbake kontrollene etter ferien, så får vi se hvordan det går.. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ahhhh, du kaller han 'bror' og er altså hans far (eller mor) - tok den først nå jeg ^^ (right?)

Syns dog hele ferien er vel lenge jeg da - ettersom han tok det så bra så syns jeg du skal si det og la han få spille litt på f.eks fredag og lørdag? (da ser han det lønte seg å ikke styre og bråke - han tjente på det)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Vi er brødre.. :) Foreldrene våre er mer eller minre likegyldige ;)

Han har fortsatt muligheten til å spille data da, tok bare xboxen. Tenker at dette tvinger han til å komme seg ut og være kreativ hvis han kjeder seg. Har gått veldig bra til nå :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Det kan være ekstremt sosialt og spille og, men det blir jo sett ned på av alle over 30 som jeg kjenner hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...