Sippe Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Hei! Jeg har http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614191 Jeg har nå bestilt 1 kit til, men så nettopp at CPU viften står i veien, så jeg har bare plass til 3 RAM brikker hvist jeg ikke tar å flytter på vifta på CPU kjøleribben. Så det jeg lurer på er om det er noe farlig å bare bruke 3 av de 4 RAM brikkene jeg har? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Hei! Jeg har http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614191 Jeg har nå bestilt 1 kit til, men så nettopp at CPU viften står i veien, så jeg har bare plass til 3 RAM brikker hvist jeg ikke tar å flytter på vifta på CPU kjøleribben. Så det jeg lurer på er om det er noe farlig å bare bruke 3 av de 4 RAM brikkene jeg har? Det er ikke farlig å bare bruke 3. Kjør på. EDIT: Jeg har selv RAM-brikker som kræsjer i CPU-kjøleren, men det er fordi de brikkene har veldig høye kjøleribber, noe dine ikke har. Hvilken CPU-kjøler bruker du som er så lav at de ikke får plass? Endret 20. juni 2011 av Munty Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Så det jeg lurer på er om det er noe farlig å bare bruke 3 av de 4 RAM brikkene jeg har? Nei, men det kan hende maskinen blir tregere - sjekk manualen til hovedkortet. Mange kort blir raskere når de kan bruke to og to RAM-brikker i "dual channel mode". Med en enkelt brikke (+ et par), må kanskje alle kjøre i "single channel mode". Da er det kanskje bedre å holde seg til kun 2 brikker .... Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Bruker http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=494649 Kan være at jeg får plass hvist jeg tar av CPU kjøleren og putter på RAM brikkene, for å så skru på CPU kjøleren igjen, men er litt redd for at de vil presse på hverandre. Newbrewfoz, har lest litt rundt og det virker som at så lenge man bruker feks 2 like RAM brikker i lik farge, feks blå så vil disse to kjøre i duel channel mode, mens den som står alene i den svarte vil fungere som single channel mode, men de sa også det samme som du, sjekk manualen til hovedkortet, håper bare ikke jeg har kasta den:P Når jeg så i kabinettet så har jeg faktisk kjørt med single channel mode hele tiden, siden de ikke stod i samme farge. EDIT: Stod i manuallen at både duel og single kan blandes Men det vil jo såklart være mer effektivt med 2 duel channel mode Endret 20. juni 2011 av Sippe Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Stod i manuallen at både duel og single kan blandes Men det vil jo såklart være mer effektivt med 2 duel channel mode En kjapp Memory bechmark test vil vel også raskt vise om det blir noe tregere ved å kjøre med 3 fremfor 2 (eller 4) brikker. SiSoft Sandra har vel en slik test innebygget, og muligens SIW også. (Lenge siden jeg har gjort noe slikt.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå