Gå til innhold

Mitt første stativ. Tips?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å kjøpe et stativ til min Nikon D3100.

1. Hva bør jeg tenke på og vurdere når et stativ skal kjøpes?

2. Hvordan vet jeg om stativet passer til mitt kamera?

3. Det finnes billige stativ til 200 kroner og dyrere til noen tusen. Duger billige stativ eller vil det være ting som irriterer eller begrenser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+789234

Jeg tenkte å kjøpe et stativ til min Nikon D3100.

2. Hvordan vet jeg om stativet passer til mitt kamera?

3. Det finnes billige stativ til 200 kroner og dyrere til noen tusen. Duger billige stativ eller vil det være ting som irriterer eller begrenser?

1. Vekt (dvs: alu eller karbonfiber), stabilitet, høyde samt hvor mye vekt det skal tåle.
  2. Alle stativ passer, man fester ikke lenger kameraet direkte på stativet slik man gjorde i gamle dager. Du kjøper en plate som du fester til kameraet ditt. Platen er tilpasset hodet på stativet.
  3. De aller billigste stativene bruker billige materialer. Det vil bety at de, i varierende grad, er ustabile (noe som jo motvirker hele poenget med stativ), går fort i stykker og/eller er relativt tunge.

Min anbefaling: Kjøp et ordentlig stativ, først som sist. Med mindre du utelukkende driver med film eller landskapsfoto anbefaler jeg et kulehode, ikke et pano-hode. Dersom du betaler ca 50% ekstra får du et stativ i karbonfiber: I tillegg til at karbonfiber demper vibrasjoner bedre enn aluminium, så blir stativet merkbart lettere å bære og det er (etter egen erfaring) mer lystbetont å ta med. En annen sak er at stativet ideelt sett skal være så høyt at du kan stå bak kameraet og se gjennom søkeren uten å krøke deg, noe annet blir veldig fort slitsomt.

Om du er helt grønn anbefaler jeg deg sterkt å stikke innom en fotobutikk og se litt på forskjellige stativer, det kan være vanskelig å få et godt inntrykk fra nettbutikkene alene. Anbefaler også å kjøpe et ferdig kit (dvs. bein og hode samlet).

Mine anbefalinger til forskjellige merker basert på pris/kvalitet:

Billig stativ av relativt god kvalitet: Benro (alu, karbon)

Veldig gode, men endel dyrere: Manfrotto (karbon, alu)

Svinedyre, men varer trolig livet ut: Gitzo, ReallyRightStuff

For den kvalitetsbevisste som setter stabilitet og håndverk over både vekt og pris: Berlebach

Finnes mange andre merker, men ovenstående er trygge valg.

Du finner både Benro, Manfrotto og Gitzo på fotovideo.no. Spør gjerne her dersom du finner en bestemt modell, så kan vi evt. komme med innsigelser.

Endret av Slettet+789234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

[...] Slik 700DX Pro, beste stativet der ute.

Og du har selv testet alle stativer "der ute", siden du kan være så bombastisk? ;)

Angående vekt, så har de fleste gode stativer mulighet for å henge en krok under hodefestet. Mye bedre å enten henge ryggsekken eller eller et fotballnett med en tilfeldig stein på den kroken fremfor å bære på de ekstra kiloene stativ hele dagen. Tro meg, en kg fra eller til er ganske merkbart om man går hele dagen.

Endret av Slettet+789234
Lenke til kommentar

Jeg håper at det går greit for trådstarter at jeg kaprer tråden med et lite spørsmål. Jeg har i bunn og grunn bestemt meg for Manfrotto M055XPROB, men jeg trenger hjelp til valg av hode. Japanphoto selger stativet og hodet 498RC2 i en pakke, og er det noen som har innvendinger på dette hodet? Erfaringer, innspill, eller tips til andre hoder? :)

Lenke til kommentar

•  
  • Det bør være høyt nok til at du kan stå normalt og se gjennom søkeren. Hvor høyt det er avhenger av din høyde, men 20cm lavere enn kroppshøyden (inklusiv hode) er et greit utgangspunkt. Prøv i en butikk!!
  • Hvor lavt det kan bli er et annet viktig mål hvis du er interessert i å ta makrobilder nede ved bakken.
  • Det må være stødig nok. Dette avhenger av utstyret. Skal du bruke D3100 med standardzoomen vil stativ fra knappe/rundt 1000 og oppover stort sett fungere fint. Har du tenkt å bruke en tung og kraftig telelinse vil det kreve et bedre stativ. Er stativet så lavt at du må bruke midtsøylen for å få det høyt nok reduseres stabiliteten på stativet.
  • Det må være lett nok til at du gidder å ha det med. Skal det kun brukes hjemme eller fraktes i bil spiller det mindre rolle. Lavere vekt gir stort sett mer vinglete stativ, men det kan kompenseres med bedre materialer - og høyere pris. Aluminium brukes stort sett i rimelige modeller, karbon i de dyrere. Det finnes også andre materialer som tre og basalt.
  • Skal du kun ta stillbilder er kulehode et bra alternativ. Skal du filme også bør du velge noe annet. Det finnes egne videohoder og kombihoder. Rimelige stativ har stort sett et fast montert hode mens du på dyrere kjøper bena for seg og et hode som passer ditt bruk.

Lenke til kommentar
Jeg håper at det går greit for trådstarter at jeg kaprer tråden med et lite spørsmål. Jeg har i bunn og grunn bestemt meg for Manfrotto M055XPROB, men jeg trenger hjelp til valg av hode. Japanphoto selger stativet og hodet 498RC2 i en pakke, og er det noen som har innvendinger på dette hodet? Erfaringer, innspill, eller tips til andre hoder?

Med mindre du har veldig tungt kamerautstyr, skal det hodet klare jobben helt utmerket.

Hvilket kamera/objektiver har du?

Stativet er ganske tungt, men veldig stabilt og allsidig.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar
Jeg håper at det går greit for trådstarter at jeg kaprer tråden med et lite spørsmål. Jeg har i bunn og grunn bestemt meg for Manfrotto M055XPROB, men jeg trenger hjelp til valg av hode. Japanphoto selger stativet og hodet 498RC2 i en pakke, og er det noen som har innvendinger på dette hodet? Erfaringer, innspill, eller tips til andre hoder?

Med mindre du har veldig tungt kamerautstyr, skal det hodet klare jobben helt utmerket.

Hvilket kamera/objektiver har du?

Stativet er ganske tungt, men veldig stabilt og allsidig.

Jeg har pr dags dato Canon 1000D m. batterigrep, 70-200 F/4 USM og 100mm f/2.8 L IS USM. Med andre ord ikke spesielt tungt kamerautstyr, og hodet bør vel klare vekten av 7D og 24-70 som blir kjøpt etter sommeren også.

Et stabilt og allsidig stativ er nøyaktig det jeg er ute etter. Den ekstra vekten vil nok merkes, men litt må man ofre for gode og skarpe bilder :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

[...] Slik 700DX Pro, beste stativet der ute.

Og du har selv testet alle stativer "der ute", siden du kan være så bombastisk? ;)

Angående vekt, så har de fleste gode stativer mulighet for å henge en krok under hodefestet. Mye bedre å enten henge ryggsekken eller eller et fotballnett med en tilfeldig stein på den kroken fremfor å bære på de ekstra kiloene stativ hele dagen. Tro meg, en kg fra eller til er ganske merkbart om man går hele dagen.

Jeg var på japanphoto og testet samtlige stativer. Inkl. Manfrotto og noen andre.

Hodet til Slik'n var rett og slett tragisk, men selve tripoden var en drøm.

Merkbart bedre byggekvalitet, uuutrolig stødig, og virker mere solid.

Slik 700DX Pro veier riktig nok litt, men er snakk om mye. Alle klarer fint å få plass til dette på sekken. Skal gå fjelltur i juli i trøndelag, blir det samme turen som ifjor så blir det 15 timer i strekk. Da får jeg se om Slik'n er litt i tyngste laget.

Lenke til kommentar

Gitzo eller ReallyRightStuff fungerer. Trenger ikke gå for dyreste modell, eventuelt de litt billigere fra Manfrotto. Finnes selvsagt bedre enn alle disse, men skal ikke starte den diskusjonen igjen; de som har sett tidligere innlegg har en klar idé om mine preferanser her ;)

Anbefaler også stødighet overfor lett vekt.

Lenke til kommentar

Gitzo eller ReallyRightStuff fungerer. Trenger ikke gå for dyreste modell, eventuelt de litt billigere fra Manfrotto. Finnes selvsagt bedre enn alle disse, men skal ikke starte den diskusjonen igjen; de som har sett tidligere innlegg har en klar idé om mine preferanser her ;)

Anbefaler også stødighet overfor lett vekt.

Takk for mange gode svar.

For min del kommer ikke stativet til å bli bært rundt så mye, så vekt er ikke så vesentlig. Men grøsser litt over tanken på å bruke 5-6-7-8 tusen på et stativ, det er ikke aktuelt for min del. Blir nok et stativ til rundt tusenlappen.

Lenke til kommentar

Har selv kun kjøpt et litt dyrere billig stativ og det klarer ikke å holde vekta til utstyret mitt og 90o portrett blir som standard 75o "portrett" ....

Lønner seg å kjøpe et ordentlig stativ med engang som tåler mye vekt, da har du et nesten for resten av livet uansett om du kjøper proff utstyr som er tungt ...

En liten test av billige vs. ordentlig stativ

Men må stjele tråden litt selv, noen som har erfaring med proff stativene til Triopod?

Er nemlig på jakt etter et nytt så jeg kan kaste den faenskapen jeg har nå :)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg et gammelt Velbon stativ fra 1976 pluss en Benro monopod. Men da jeg kjøpte monopoden for litt over 1 år siden valgte jeg Benro sine Arca-Swiss kompatible hoder til monopoden (i stedet for standard billighode), samt kjøpte et Arca-Swiss kompatibelt kulehode til det gamle Velbon stativet (som er både tungt og stødig). Er svært godt fornøyd med hodene.

For et godt og holdbart hode må du nok opp i 1 500 kr og over. Billigste jeg mener holder er Benro Kulehode B-1, for RRS må man nesten opp i det dobbelte. Manfrotto M055XB er et bra stativ med god høyde. Men da er du fort oppe i nærmere 3 000 kr eller mer. Benro kan man få noe rimeligere, men dessverre har FotoVideo bare TwistLock versjonene (T) og ikke FlipLock versjonene (F).

Lenke til kommentar

1. - Jo tyngre jo bedre. Tre dersom du vil ha bang for buck, karbon om du er stinn av gryn og synes det er gøy å henge mer vekt på stativet for å få det tungt og stabilt nok.

- At du kjøper et hode med Swiss-Arca feste (plate) som er den eneste form for standard.

- to-delt om du ikke skal frakte i fly, ellers tre-eller firedelt. Ev et skikkelig to-delt + et mini reisestativ.

- Pris: Legg omtrent det samme i stativ+hode som hus.

- Tenk like mye på hode som stativ.

2. Normalt skal stativ passe til deg, og det eneste du trenger å passe på i forhold til kamera er at det tåler vekten av hus+objektiv. For å passe kommer det ann på dine behov, din høyde, anvendelse, preferanser, etc. Det samme med hode

3. Nei. Det finnes billige bord og lommestativer som er ok, men ikke "skikkelige". Et stativ til under 1000,- uten hode ville jeg forkastet. Da ville *jeg* heller brukt penger på risengryn til å ha i en pose.

Glem diskusjoner om merke ditt og datt og finn først ut hva du trenger. Skulle jeg alikevel anbefalt noe :blush: ville det vært Berlebach (får i Norsk butikk) + RRS hode.

Lykke til!

Edit: typos

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Akkurat det med tyngre jo bedre og karbon i samme setninga fatta min interesse.

Hvis man skal pirke litt i grøten så er karbon ett mye mer dødt materiale enn både jern og aluminium. Siden jeg har råsa belte i digresjon så kan man sammenligne det med å kaste ett jernrør i bakken og en våt sokk aka karbon. Ergo vil metall/alu saken være mer følsom for vibrasjoner enn karbon som dreper vibrasjonen bedre. Jeg har ikke sammenlignet de 2 alu vs karbon stativene mine, men det utseende messige mye mer spinkle Benro stativet har ikke gjort en dårligere jobb ut fra mine bilderesultater enn Manfrotto n som står å støver ned her.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål på natterstid. Vil Manfrotto M055XPROB og Induro BHD1 kulehode være et markant bedre alternativ enn M055XPROB og 498RC2? Hva er eventuellt forskjellen mellom BHD0, BHD1 og BHD2?:)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål på natterstid. Vil Manfrotto M055XPROB og Induro BHD1 kulehode være et markant bedre alternativ enn M055XPROB og 498RC2? Hva er eventuellt forskjellen mellom BHD0, BHD1 og BHD2?:)

Uten tvil. Induro BHD1 er Arca-Swiss kompatibelt - og bare det gjør det til en bedre løsning og verdt det det koster ekstra.

Forskjellen er hvor mye vekt de tåler samt størrelsen på kula. Større kule gir både jevnere justering, tåler mer vekt og er mer holdbar. Induro BHD1 er nok et godt kompromiss mellom pris og ytelse, men synes man at man har råd så velger man BHD2 - særlig om man bruker litt tyngre optikk. BHD0 blir etter min mening for spinkel.

Fordeler mer Arca-Swiss.

- Man kan i realiteten sette kameraet sitt på etthvert stativ/hode som er Arca-Swiss kompatibelt.

- Enormt utvalg i kameraplater - blant annet L-plater. L-plater gjør at man kan ha kamera i portrettmodus uten å få skeiv balanse på stativet. Se eksempel med 60D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...