Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Adresse og bosted

Muggkaare

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal snart begynne å jobbe i Oslo, samtidig som jeg og kjæresten min (som bor i leilighet i Oslo) skal lete etter en ny leilighet å flytte inn i sammen. Vi tenkte jo, at jeg kan bo hos henne frem til vi får ny leilighet, men har jeg egentlig lov til det, ifølge lovverket. Spesielt siden hun får bostøtte og greier.

Jeg har ikke peil på slikt, og har ikke veldig lyst på å komme i problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder det grunnleggende er; Forskrift om folkeregistrering forholdsvis avklarende, især kap 4 til 6. http://www.lovdata.no/for/sf/fd/fd-20071109-1268.html

Du har, hvis du er norsk statsborger eller har oppholdstillatelse, lov til å bosette deg hvor du vil i Norge, men du må melde fra. Det fremgår av forskriften hvilke som er unntakene, f.eks hvis du kan regne deg som pendler.

Når det gjelder bostøtte, er det først når du folkeregistres på samme adresse som hun må melde fra om at dere nå er to. Hun vil da sannsynlig miste sin bostøtte. Så lenge en melder fra om dette skal det ikke være problemer.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

§ 5-1. Hovedregelen om bosted – regelmessig døgnhvile Når ikke annet følger av bestemmelsene i § 5-2 til § 5-11, regnes personer som bosatt der de regelmessig tar sin døgnhvile.

Tidsbegrensede (midlertidige) opphold av under seks måneders varighet regnes ikke som bosetting på oppholdsstedet, med mindre oppholdsstedet er personens eneste bostedsmessige tilknytning i dette tidsrom. Viser oppholdet seg å vare utover seks måneder, skal vedkommende regnes som bosatt på oppholdsstedet, jf. første ledd.

Så, ifølge dette, så har vi 6 mnd på oss før jeg må skifte adresse, om vi sliter med å finne leilighet (ikke at jeg tror det kommer til å skje, men det er fint å vite).

Lenke til kommentar

§ 5-1. Hovedregelen om bosted – regelmessig døgnhvile Når ikke annet følger av bestemmelsene i § 5-2 til § 5-11, regnes personer som bosatt der de regelmessig tar sin døgnhvile.

Tidsbegrensede (midlertidige) opphold av under seks måneders varighet regnes ikke som bosetting på oppholdsstedet, med mindre oppholdsstedet er personens eneste bostedsmessige tilknytning i dette tidsrom. Viser oppholdet seg å vare utover seks måneder, skal vedkommende regnes som bosatt på oppholdsstedet, jf. første ledd.

Så, ifølge dette, så har vi 6 mnd på oss før jeg må skifte adresse, om vi sliter med å finne leilighet (ikke at jeg tror det kommer til å skje, men det er fint å vite).

Det er korrekt tolket.

Lenke til kommentar

Merk at regelverket om folkeregistrering (folkeregisterloven/-forskriften) ikke nødvendigvis har de samme materielle reglene som bostøtteregelverket (husbankloven/bustøtteforskrifta).

Folkeregisterloven og -forskriften er nevnt ovenfor. For bostøtteordningen gjelder det at man har plikt til straks å gi melding om alle forhold som søker bør forstå at får betydning for utregningen av bostøtte, jfr. bustøtteforskrifta § 21. Hvem som faktisk bor i husstanden har betydning for utregningen, jfr. forskrifta § 20 første ledd og kapittel 3.

Det vil si at med en gang du rent faktisk bor i huset må hun melde fra om at dere nå bor flere der. Det er ikke avgjørende om du har meldt flytting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...