Gå til innhold

Dårlige erfaringer med explorer.exe

Anbefalte innlegg

Har dere negativ erfaringer med windows explorer for Vista SP2 og nyere?

Selv med en core i7 2600k prosessor, og har prøvd windows 7 ultimate SP1 demoversjon så syns jeg explorer.exe filkopiering er nærmest en tragedie.

Siden når jeg kopierer filer får jeg f.eks følgene informasjon:

Kopierer 1 element (780 MB)

Tid som gjenstår: Bregner..

Så plutselig får man 160 MB/s over USB2 minnepenn eller harddisker?

Er det flere som meg som heller foretrekker XP her?

På den delen syns jeg det er bedre med lite filoverføring informasjon en at hele windows henger seg opp eller gir ustabile hastighet over minnepenner.

Har prøvd å oppdatere driverne, men det hjalp ingen ting, og flere maskiner jeg opplever dette med.

Så har filoverføring virkelig blitt bedre siden XP?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere negativ erfaringer med windows explorer for Vista SP2 og nyere?

Selv med en core i7 2600k prosessor, og har prøvd windows 7 ultimate SP1 demoversjon så syns jeg explorer.exe filkopiering er nærmest en tragedie.

Siden når jeg kopierer filer får jeg f.eks følgene informasjon:

Kopierer 1 element (780 MB)

Tid som gjenstår: Bregner..

Så plutselig får man 160 MB/s over USB2 minnepenn eller harddisker?

Er det flere som meg som heller foretrekker XP her?

På den delen syns jeg det er bedre med lite filoverføring informasjon en at hele windows henger seg opp eller gir ustabile hastighet over minnepenner.

Har prøvd å oppdatere driverne, men det hjalp ingen ting, og flere maskiner jeg opplever dette med.

Så har filoverføring virkelig blitt bedre siden XP?

Beregningen i XP var feil, faktisk var den helt på jordet. Den er mer riktig i Vista og Windows 7. Det ser ut som det går raskere i XP, fordi visningen avsluttes lenge før kopieringen egentlig er ferdig.

edit: prosessorhastighet er ganske irrelevant når det kommer til filkopering, ettersom dette er noe som blir gjort av DMA controlleren i stor grad.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Beregningen i XP var feil, faktisk var den helt på jordet. Den er mer riktig i Vista og Windows 7. Det ser ut som det går raskere i XP, fordi visningen avsluttes lenge før kopieringen egentlig er ferdig.

Hvorfor har ikke microsoft gjort noe med dette?

edit: prosessorhastighet er ganske irrelevant når det kommer til filkopering, ettersom dette er noe som blir gjort av DMA controlleren i stor grad.

Hvordan mener du programvaren kan beregne hvor mye som gjenstår og tidsforbruk uten prosessor?

Hele greia med windows vista/windows 7 er at hele maskinvaren skal brukes under hver oppgave.

http://www.ghisler.com/ (Total commander) er også et alternativ.

Men jeg forstår ikke hvorfor fjerne de fleste windows funksjoner slik man bare har windows kjernen igjen?

Ser dere ulempen med det?

Håper på windows 8 blir bedre, men tviler på disse problemene blir løst.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått prøvd: TeraCopy og det den gjør er å henge opp explorer å jeg får feilmelding "Får ikke tilgang til kildefilen" når jeg forsøkter å kopiere.

Men jeg prøvde totalcommander og den fungerte bra.

Hva kan være årsaken til det?

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått prøvd: TeraCopy og det den gjør er å henge opp explorer å jeg får feilmelding "Får ikke tilgang til kildefilen" når jeg forsøkter å kopiere.

Teracopy funker flott hos meg, så det må være noe annet som er galt på maskinen din.

Forøvrig så er det bare tull å hyle og mase etter en "wonderfull app" som på magisk vis kan beregne hvor lang tid flytting av mange småfiler vil ta.

Filene er spredt over hele disken, og ingen programmer vil kunne forutsi hvor lang tid disken vil bruke på å finne hver enkelt fil.

Dessuten vet ikke programmet hvor på disken MFT-fila (hvis filsystemet er NTFS), noe som også har betydning for søketiden på småfiler.

Det beste vi får er altså et estimat på tiden, nettopp på grunn av mange usikkerhetsmomenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Filene er spredt over hele disken, og ingen programmer vil kunne forutsi hvor lang tid disken vil bruke på å finne hver enkelt fil.

NTFS filsystem problematikken får vi ta opp i en annen post.

Dessuten vet ikke programmet hvor på disken MFT-fila (hvis filsystemet er NTFS), noe som også har betydning for søketiden på småfiler.

Det beste vi får er altså et estimat på tiden, nettopp på grunn av mange usikkerhetsmomenter.

Hvorfor har microsoft heletatt vurdert en slik funksjon når i 97% av tilfelle er tidene feil, prøv selv ser det ut som det første minuttene at windows først beregner tid, og tiden stemmer som regel ikke. Noen ganger henger hele greia seg opp, har noen av dere forsøkt å kopiere f.eks halvparten av filene deres også gjennoppta den prosessen?

For det første må man da overskrive alle filene fra tidligere, i tillegg må man vente til prosessen bregner hvor lang tid det skal ta.

Vet noen hvilken filer som tar hånd om filkopieringen?

I windows 8 håper jeg rsynk eller sykroniseringsprogram f.eks TortoiseSVN eller noe tilsvarende tar seg av filkopiering så man slipper dette problemet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er riktig erfaring, men skulle tippe f.eks Sata 600 SSD burde gi langt bedre resultat og mindre henging/explorer feil, men muligens ikke.

Hvis det er slik, hvorfor satser da microsoft på SSD når ca 20% av maskinene på dagens marked i toppsiktet har en 40 GB SSD disk eller større?

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte tidligere så nytter det ikke å hyle og skrike og forbarme seg over at windows ikke treffer på beregnet tid.

Jeg er ikke uenig i at MS godt kunne ha forbedret utregninga på filkopiering. Selv bruker jeg TC på alle større filkopieringsoperasjoner og opplever derfor ikke dette som et problem.

Lenke til kommentar

Nå er ikke bare problemet med tidsforbruk, men er heller at explorer.exe som henger seg og slutter å svare. Spessielt gjennom en USB3 kontroller fra VIA. Total commander funger bra her, så det må være windows operativsystemet som er dårlig optimalsert eller driverne.

Nå husker jeg ikke helt CMD kommandoene, eller om det virker langt bedre, så jeg tror ville heller foretrekket det, fordi da får man en lang liste.

men jeg husker ikke helt copy, moveto etc kommandoene.

Er det noen som gjør det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mer sannsynlige forklaringer til at Explorer.exe henger seg:

Brukerfeil.

Defekt maskinvare.

Trejdeparts programvare som forstyrrer.

Dårlige Drivere.

Prøv heller å feilsøk problemet bedre enn å komme med masing. At en applikasjon henger seg skyldes bestandig en tråd som aldri returnerer, man ser da på hva den venter på og hvorfor den venter. Da kan man se etter en løsning på problemet.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...