Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elendige eksamenssensorer

Anbefalte innlegg

I dag var det tid for å få tilbake karakteren i skriftlig eksamen. Jeg hadde kommet opp i norsk, og selv var jeg positiv. Tidligere har jeg ligget på 5 i både bokmål og nynorsk, og jeg var spesielt fornøyd med eksamenen, så jeg hadde et lite håp om 6, spesielt i bokmål. Men da jeg fikk karakteren viste det seg at sensor hadde satt meg på 4 i bokmål og 3 i nynorsk!

Og det var ikke bare meg. Omtrent 4/5 av klassen min har valgt å levere inn klage på begge karakterene. En jente i klassen som fikk 6 i standpunktkarakteren (ja, 6 på samtlige karakterer) fikk 5 og 4, og en annen som har ligget rundt 5 i snitt, fikk 1 i nynorsk.

Jeg har levert inn klage og fikset alt det der, men jeg tenkte allikevel at jeg kunne ta det opp her. Det er tydelig at det er noe galt med vurderingssystemet når læreren blir så overrasket at han tror han har fått feil liste. Men hvordan fungerer egentlig retting av eksamensprøver? Hvor mange personer er det som setter karakter? Kommuniserer de sammen? Har du opplevd noe lignende?

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til Norsk, men i matematikk er det så vidt jeg er kjent, 2 sensorer, som setter karakterer. De skal så diskutere karakteren, der det er det helhetlige inntrykket som teller. Så ja, jeg tror de kommuniserer sammen. Jeg har ikke opplevd noe liknende, men jeg får igjen privatist på matte om 2 dager, så man skal ikke se bort ifra at jeg er like frustrert som deg da. Det blir vel også skrevet i forhåndssensuren at sensor alltid skal se det positive i besvarelsen

Edit: Hvis du skal klage, så kan det være verdt å få med en kopi av besvarelsen din - for så å drøfte klagen med faglærer.

Edit2:

Ved sentralt gitt skriftleg eksamen skal kvart prøvesvar sensurerast av to sensorar (jf.forskrifta til opplæringslova §§ 3-28 og 4-21).
Endret av Vegpeg
Lenke til kommentar

Nå får jeg angst. Jeg kom opp i norsk hovedmål, kjemi og norsk sidemål, og er supernervøs på norsken; ikke for at jeg bomma, men fordi jeg virker som en super-ateist-sosialist-jævel, når jeg verken er ateist eller noe mer enn en sosialdemokrat. Håper at sensor er skikkelig sosialist, noe som ikke er uhørt.

Lenke til kommentar

Norsk er russisk rulett. Det holder ikke bare å skrive plettfri norsk og ha et godt språk, men du skal helst finne opp hjulet på nytt også. Nå er sannsynligvis lærere også litt vel snill med standpunktkarakterene, slik at du i realiteten muligens ligger på et litt lavere nivå enn det du har i standpunkt.

Jeg fikk faktisk det samme på eksamen som i standpunkt da jeg gikk i 10. klasse. De aller fleste gikk ned én eller to karakterer, og jeg husker kun ett tilfelle hvor noen gikk opp.

Nå får jeg angst. Jeg kom opp i norsk hovedmål, kjemi og norsk sidemål, og er supernervøs på norsken; ikke for at jeg bomma, men fordi jeg virker som en super-ateist-sosialist-jævel, når jeg verken er ateist eller noe mer enn en sosialdemokrat. Håper at sensor er skikkelig sosialist, noe som ikke er uhørt.

Sensor er sosialist garantert. Ateist er mer usikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håper da at de ikke er butthurt om jeg skreiv litt kritisk om religiøse dogmer som strider mot vitenskapelige teorier, og gjør for mange sistnevnte kontroversiell.

Får vi karaktera på arena i morgen eller på fredag da eller? (VGS)

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Er bare å klage. Minner meg på da vi kom opp i engelsk, og sensoren valgte å stryke alle bortsett fra 3 stk! Jeg som lå på en 5'er i engelsk, fikk 1. Flere som også hadde bedre enn meg fikk både 2 og 1. Var ikke skrevet mye feil, men innholdet dro det ned.

Lenke til kommentar

Er bare å klage. Minner meg på da vi kom opp i engelsk, og sensoren valgte å stryke alle bortsett fra 3 stk! Jeg som lå på en 5'er i engelsk, fikk 1. Flere som også hadde bedre enn meg fikk både 2 og 1. Var ikke skrevet mye feil, men innholdet dro det ned.

HÆ?! Det der høres helt bortinatta ut.

Lenke til kommentar

Håper da at de ikke er butthurt om jeg skreiv litt kritisk om religiøse dogmer som strider mot vitenskapelige teorier, og gjør for mange sistnevnte kontroversiell.

Det er vel skolene som publiserer karakterene, så det spørs når de legger de inn. Jeg får de på torsdag 23. juni klokken 12.

Lenke til kommentar

Det er vel skolene som publiserer karakterene, så det spørs når de legger de inn. Jeg får de på torsdag 23. juni klokken 12.

Privatist?

Lenke til kommentar

Privatist?

Med en gang de får tilsendt karakterene. Jeg har allerede fått på min ene (lokalgitt eksamen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...