Gå til innhold

Linux XBMC + MythTV mediacenter operativsystem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår hva du mener, så sant kabinettet følger ATX standarden eller tilsvarende standard, så er nok bare USB eller andre porter som blir utdaterte.

Min gamle kabinett hadde bare mulighet for 1 stk 6 cm vifte. Som er lite kjøling.

Men tilbake til maskinvare, så tviler jeg på en core i5 2400s blir like rask utdatert.

Kan være man finner en lik prosessor med 45 watt effekforbruk, men tror ikke det har stor betyning om maskinen er stillegående.

Så ja, jeg kommer nok å oppgradere f.eks harddisker, hovedkort og lignende senere.

Men når jeg bygger selv har jeg fysisk mulighet å gjøre det, Popcorn hour kan jeg bare velge harddisken fritt, og resten er låst. Kabinettet kan tenkes jeg har i 5-10 år her, men jeg kan ikke si noe før jeg vet ting sikkert. Hvis jeg går for noe nytt blir det noe Plexi plast.

544-1.jpg

Men er vel større sansynlighet jeg går for LED i kabinettet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1: Du ser for deg en fremtid hvor ting er radikalt endret og at du bør i dag gjøre mye research og overdimensjonere maskinvare til de grader for å understøtte den fremtiden.

En liten bit informasjon fra meg: Utvikling skjer ikke på den måten og ved å prøve å ligge foran en tenkt utviklingskurve kaster du bort enorme mengder ressurser i både tid og penger. Mitt mediasenter er uendret på to år, det vil sannsynligvis også være uendret det neste året. Muligens min boks ikke støtter HDMI 1.4b eller hva du må ha i fremtiden for en feature jeg ønsker og da kjøper jeg bare en ny boks og setter opp på nytt på en halvtime. En slik protokollendring vil kreve maskinvareutbytte for både deg og meg, men min boks er dimensjonert og spesifisert for dagens behov som gjør at den er så rimelig og lett tilgjengelig at tapet ved oppgraderingen er veldig lavt.

Lenke til kommentar

Muligens jeg overdriver litt.

Men du ser jo at det ikke lønner seg å spare på prosessor/ram?

Husk jeg brukte over 2000 kr på popcorn hour, i dag syns jeg den virker veldig utdatert.

Neste kjøp håper jeg vertfall å beholde halvparten av delene de neste 5 årene.

Hvor ofte oppgraderer du? Hva har du betalt?

Muligens jeg heller skal gå for Atom/AMD i budsjett kategorien, hvis jeg finner noe der som virker 100%, bare disse er ca 4 ganger kanskje mere en popcorn hour sin maskinvare.

Så du personlig ville gått for: ASUS E35M1-I DELUXE, AMD E350

mini-ITX, Hudson M1, DDR3, 1xPCIe(2.0)x1 og heller bytte maskinvaren om 1 år?

Vet du om den vil fungere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En Htpc/mediasenter krever ikke stort, så vidt jeg har skjønt, så lenge man ikke skal oppskalere. Men trenger man egentlig å oppskalere 1080P (i dag)? Det som blir vesentlig i en htpc er vel at man har hardware akselerert video (vdpau for nvidia). Når jeg satt sammen min så tenkte jeg at delene skulle være billigst mulig, men ha grei nok ytelse. Satt sammen min for ca 1,5-2 år siden, og endte da opp med:

• AMD X2 250, etter hva jeg skjønte fra tester på det tidspunktet så hadde amd bedre ytelse på HD enn Intel. Har ikke sjekket så ofte, men har ikke sett mer enn ca 35%/15% belastning på begge kjernene under HD avspilling fra harddisk. Har ikke sjekket under Bluray.
  • 2 GB ram
  • Nvidia 9500 GT, passiv kjøling, hdmi.
  • ASUS M4A785TD-V EVO, ble hakket dyrere hovedkort enn planlagt, for jeg skulle ha noe nå (kjekt å bo i nærheten av Komplett og Netshop og kan hente det samme dag), og måtte da ta det som var på lager. Kostet ca 700-800 kr den gang, hadde planlagt noe til ca 500 kr.
  • Cooler Master Gladiator 600 (står i ett skap under tv'en, bak en dør)
  • Samsung Bluray (denne ble kjøpt i april i år)
  • MCE Fjernkontroll
  • Ubuntu 10.04 32bit
  • XBMC

Her kommer jeg ikke til å bytte en del før noe ryker, eller ytelsen blir for dårlig i forhold til behovet.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Men du ser jo at det ikke lønner seg å spare på prosessor/ram?

Det lønner seg jo. Mitt mediasenter har en av de tregeste prosessorne som har vært tilgjengelig de siste par årene og kjører på et par prosent makslast.

Hvor ofte oppgraderer du? Hva har du betalt?

Jeg oppgraderer når mitt bruksområde endrer seg. Min stasjonære (4000,-) ble kjøpt da jeg begynnte å bruke Linux et par år siden. Den ble oppgradert med spillbart skjermkort (1000,-) når Starcraft II kom ut. Den har nok CPU/GPU/RAM til å holde i åresvis videre med mindre mitt bruksområde endrer seg. Mediasenteret ble kjøpt 21.06.2009 22:11:16, altså to år og ett døgn siden for 2990,- og har siden XBMC Live ble installert første dag fått en OS-oppdatering. Jeg ser ikke behovet for å oppdatere den på minst to-tre år til så lenge maskinvareaksellereasjonen i GPU ikke blir utdatert.

Så du personlig ville gått for: ASUS E35M1-I DELUXE, AMD E350 mini-ITX, Hudson M1, DDR3, 1xPCIe(2.0)x1 og heller bytte maskinvaren om 1 år?

Det ser ut som et bra valg det, men jeg hadde byttet siste setning til og heller bytte maskinvaren når bruksområdet endrer seg. Det er ikke slik at den om ett år vil være for treg til å spille en video. Om den kan spille videoen i dag kan den gjøre det om ett år.

Vet du om den vil fungere?

Det viktige er om du får maskinvareaksellerert video i Linux. Jeg vet at du får det med Nvidia som er det eneste jeg har, men det er nok et lett (men viktig!) spørsmål å få svar på.

Lenke til kommentar

Hva med:

ASUS AT5IONT-I, Intel®Atom D525

mini-ITX, nVIDIA ION, DDR3, GbLAN, USB 3

NVIDIA Next Generation ION

Type HD-lyd (8-kanalers)

Audio Codec Realtek ALC887

DTS Surround Sensation UltraPC

Plug and Play

Dette burde være mere nok å spille av full HD filmer og mere til? Med XBMC live?

Riktignok bruke HDMI til både lyd og bilde?

Når finner jeg maks Supports DVI with max. resolution up to 1920x1200x32Bppx60Hz

Supports HDMI with max. resolution up to 1920x1080x32Bppx60Hz

Ser ut som denne bruke SODIM som også trekker litt negativt.

2 x DIMM, Max. 4 GB, DDR3 800 Non-ECC,Un-buffered Memory

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vet ikke jeg, dette er jo linux diskusjon.

Avforum har jeg ikke så god erfaringer med, muligens de er flinke hvis man spør på riktig måte.

Men jeg syns forumet der er det mere tenåringer en seriøse folk som prøver å hjelpe.

Lenke til kommentar

Har to av dette kortet (AT5IONT-I) som skal brukes som tynnklienter i en mediesenterløsning jeg setter opp for moren min (hun skal ha to tver). Har ikke testet grundig enda, men ser ut som de tygger unna det meste av hd-video osv uten problemer, og det uten å bli grusomt varme. Dermed er det mulig å lage et helt lydløst mediesenter :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har to av dette kortet (AT5IONT-I).Har ikke testet grundig enda, men ser ut som de tygger unna det meste av hd-video osv uten problemer, og det uten å bli grusomt varme. Dermed er det mulig å lage et helt lydløst mediesenter :thumbup:

Kan du si hva som funger/ikke funger med xbmc-10.1-live.iso?

Får du både lyd/bilde, nettverk ved kun å installere?

Kan du aktivere AHCI greit?

Bruker du XP å måle ytelsen med?

Vet du hva NVIDIA Next Generation ION er basert på? Er det Nvidia GT 530 eller tilsvarende?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Hva med: ASUS AT5IONT-I, Intel®Atom D525

Dette burde være mere nok å spille av full HD filmer og mere til? Med XBMC live?

Riktignok bruke HDMI til både lyd og bilde?

Det er en oppgradert versjon av det jeg har.

Det som er viktig å finne ut er om HDMI-utgangen støtter True HD audio og 3D-video. Om den gjør det ser jeg få ulemper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må si desverre jeg må skuffe dere, at det ble ASUS E35M1-I DELUXE

Eneste jeg fant negativt med den, er XBMC live muligens vil slite på grunn av ATI driverne ofte er mangelfulle i linux.

Men på maskinvaredelen er bare prosessoren:

34104.png

I følge tråden:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=96527 er det viss mulighet for det vil fungere.

Hvis det i verste fall skulle gå dårlig, har jeg en XP lisens som jeg kan bruke eller windows 7, men jeg håper på det ikke blir nødvendig.

Alternativet var å ventet til neste intel Atom gererasjon med ASUS hovedkort.

Som jeg er usikker på hvor lenge, uansett tviler jeg på dette var dårlig kjøp, siden hovedkortet jeg kjøpte nesten har alt på maskinvare delen. Så ser vi bortfra skjermkortet og prosessoren så burde resten være oppdatert en del år frem i tid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

LMH1, hvis bruksområdet var HTPC, må jeg si du har bommet grovt. Da det du har kjøpt idag ikke dekker behovet ditt, men _kan_ komme til å gjøre det om en stund.

Jeg følger JohndoeMAKT sin filosofi, med å dekke behovet idag. Så får jeg heller oppgradere senere. Dette fører til at en sparer en god del penger, fordi det ofte er mye dyrere å spesifisere for senere muligheter. Og nøkternt sett, hvorfor betale for masse muligheter en aldri bruker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...