LMH1 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Hei jeg lurer på om dere kan råde meg til en mediacenter linux distribusjon, som funger som Popcorn hour. Altså i prinsippet er operativsystemet tilrettelagt for mediacenter, men funger supert til operativsystem, jeg syns ikke prisen er viktig, jeg syns heller kvaliteten er mere viktig. Nå er det viktig at f.eks fjernkontroll (Microsoft mediacenter) eller tilsvarende funger plug and play, og jeg skal bygge denne maskinen selv. Kabinettet går jeg for: Silverstone Milo SST-ML03B HTPC Sort mATX, mDTX, mITX, 2x USB 3.0, Audio. Så her kan jeg velge mATX, mDTX, mITX hovedkort. Harddisk har jeg en 1.5 TB harddisk foreløpig, muligens jeg velger 3 TB senere. Hvilken linux distribusjon er best egnet her? Hvilken maskinvare f.eks noe som: ASUS AT5IONT-I DELUXE, Atom D525 eller tilsvarende? Nå går jeg kun for det nyeste, 2560×1600p 75hz, 4096×2160p 24 hz bør dette klare gjennom HDMI eller displayport. USB3 vil jeg bruke å overføre med eller gigabit (10 gigabit ethernet) avhengig av når jeg handler. Nå fant jeg http://www.medibuntu.org/, http://www.geexbox.org/ Må si http://xbmc.org/files/xbmc_movie_fanart.jpg i følge bilde her, er XBMC langt bedre en de fleste mediacenter maskiner. Hvis det er slik man kan få tekst til CD plater/DVD eller blueray. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Valgfri linux distrro med xbmc installert vil fungere utmerket Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Spørs vel om hvis man trykker på Power knappen på fjernkontrollen vil man få opp xbmc mediacenter på 1-2 sekund? Nå er jeg ikke ute etter PC, men mediacenter. Selv om jeg ønsker å ha mulighet å bruke denne som PC, er det bare fordi jeg da kan bytte Operativsystem uten å være fastlåst på "bios-disk" hvis dere forstår hvordan jeg sammenlinger det med popcorn hour. Har noen et tips hvordan jeg setter opp dette? Altså hvis jeg trykker på powerknappen så kjører XBMC utenom operativsystemet? Kan jo installere det mest nødvendigste, å starte opp XBMC fra komandolinje men spørs om jeg får lastet inn nødvendige funksjoner til dette. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Hvis du setter pcen i standby så vil den våkne på 1-3 sekunder. Du kan ikke kjøre xbmc utenom operativsystemet, xbmc er ikke et operativsystem. Det er derimot rimelig enkelt å installere xbmc i ubuntu og sette opp at den skal starte opp automatisk utenom noen vinddushåndterer eller skrivebordsmiljø. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Funker ikke XBMC live som et OS? 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 XBMC live er vel nettopp en linux distro uten DE som starter xbmc automatisk. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 XBMC live høres digg ut. Er det noen som kan foreslå den kraftigste maskinvaren jeg vil få til å virke med Silverstone Milo SST-ML03B HTPC Sort mATX, mDTX, mITX, 2x USB 3.0, Audio kabinettet? Jeg tror jeg går for: Intel 320 Series SSD 40GB så burde installasjonen/oppstartiden være superrask? Foreløpig i virtualbox virker XBMC live ganske så treg, men kan være dårlig drivere der. Ellers så den bra ut. Vil HDMI funger eller displayport? Eller må jeg i så fall bruke VGA/DVI? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Virtualbox støtter ikke noe spesiell 3d-akselerasjon, så alle opengl programmer vil gå sakte der. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Hadde et liggnende opplegg tideligere der jeg kjørte Ubuntu i bunnen og la til XBMC i liste over programmer som skulle autostarte - veldig enkelt og greit Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 http://www.multicom.no/Media-Center-PCer/cat-c/c100580 Kjøp en av disse uten OS, spol inn XBMC Live på ti minutter og lev livet problemfritt med 20 minutter brukt på hele operasjonen. Hvorfor overkomplisere noe så enkelt som et mediasenter? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Nå brukte jeg ASUS P5QL pro, e8500, 4 GB ram og AHCI aktivert. Da fungerte XBMC Live dårlig som jeg lastet ned i dag. Men jeg fikk brukt denne ved å deaktivere AHCI. Nettverket (Internett er ikke så plug an play heller her). Må si også mulighetene er minimale, når jeg finner bare engelsk språk. Helst når dere anbefaler vær sikkre på hovedkortene funger 100% så slipper jeg å spørre om mere hjelp. Fordi jeg ønsker mest mulig plug and play. Merker i windows, at både virtualbox (Som funger) ellers vmware player funger dårlig med XBMC live. Så at det er mulig at en topp mediaspiller jeg fortrekker her ikke funger 100% overrasker meg lite. Endret 21. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2011 Har noen erfaringer med: ASUS Radeon HD 6570 1GB DDR3 PCI-Express 2.0, LowProfile Intel 40GB SSD 320 series 2,5" S-ATA II SATA 3 Gb/s 25nm ASUS M5A78L-M LE, Socket-AM3+mATX, AMD760G+SB710, DDR3 4 GB DDR3 ram AMD Athlon II X2 26065W, 3,2 Ghz, 2MB, 45nm, Boxed, AM2+/AM3 Så burde dette holde? Eller vil det ikke fungere i det heletatt? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Merker i windows, at både virtualbox (Som funger) ellers vmware player funger dårlig med XBMC live. Så at det er mulig at en topp mediaspiller jeg fortrekker her ikke funger 100% overrasker meg lite. Som noen nevnte tidligere i tråden bruker XBMC hardware-akselerert GUI som gjør at det fungerer dårlig i virtuelle maskiner. Hvorfor ikke prøve XBMC Live.. live? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Nå brukte jeg ASUS P5QL pro, e8500, 4 GB ram og AHCI aktivert. Da fungerte XBMC Live dårlig som jeg lastet ned i dag. Men jeg fikk brukt denne ved å deaktivere AHCI. Les dette også.JohndoeMAKT. Hvorfor funger ikke AHCI her? Burde jeg da droppe SSD disk i så fall? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Enten dropp AHCI eller dropp SSD. Det har ingenting å si på hva mediesenteret vil kunne gjøre uansett. Å deaktivere AHCI tar deg vel bare ett minutt i BIOS? Gjør det. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 (endret) Ok, hvordan er det AHCI funger i linux? Siden på Mac trenger man ha ha dette aktivert. Så jeg mistenker da å kjøpe SSD er bortklastet penger, fordi jeg kjøper noe jeg vi merke ytelsenedsettelse over tid. Og at maskinen blir tregere for hver dag. muligens hybrid harddisk er noe? Problemet jeg hadde tenkt å spille av MP3, WMA, og slike formater slik at det ser slik ut: Riktignok har jeg vurdert core i5 2400S, vet at dette er litt for kraftig prosessor, men da har jeg den kanskje i 10 år. Så jeg lurer litt på om det er mulig? Slik at jeg ikke kjøper noe som jeg ikke får brukt. Endret 22. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 Nå fant jeg: http://lifehacker.com/5621471/how-to-enable-blu+ray-playback-in-xbmc http://wiki.xbmc.org/?title=HOW-TO_setup_XBMC_for_Karaoke http://www.ehow.com/how_8194814_update-xbmc.html Ser ut som det meste er mulig her, men vet ikke hvor enkelt det er å sette opp? Har noen erfaringer her? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Så jeg mistenker da å kjøpe SSD er bortklastet penger, fordi jeg kjøper noe jeg vi merke ytelsenedsettelse over tid. Og at maskinen blir tregere for hver dag. muligens hybrid harddisk er noe? Ytelsesdegraderingen på en moderne SSD er sannsynligvis ikke målbar engang under normal bruk og ikke noe du trenger å tenke på. Bare kjøp det billigste som passer deg, skru det inn i maskinen og bruk det til du skal kaste maskinen. Riktignok har jeg vurdert core i5 2400S, vet at dette er litt for kraftig prosessor, men da har jeg den kanskje i 10 år. Mitt mediasenter har en 1.8GHz dual core Atom-processor og Nvidia ION grafikkbrikke. Ytelsen er mange ganger lavere enn den du beskriver men likevel ser jeg 1080p videofiler med 15 Mbit bitrate med CPU-last på mellom en og ti prosent. Du kan gjerne kjøpe kraftig CPU, men det er mest trolig H.264 DSP i grafikkchippen som vil brukes for videodeokodingen, og den er lik i både 300,- og 6000,- versjonen av en grafikkortgenerasjon. 2 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Det er dumt å kjøpe deler for fremtiden. En vanlig pc varer kanskje i 5-6år, men du har nok lyst til å bytte før den tid. Kjøpt heller en pc du trenger nå. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2011 (endret) Det er dumt å kjøpe deler for fremtiden. En vanlig pc varer kanskje i 5-6år, men du har nok lyst til å bytte før den tid. Kjøpt heller en pc du trenger nå. Jeg har aldri kastet et kabinett, selv om jeg fikk lyst å kaste fujitsu computer simens kabinettet fordi den mangler USB på fremsiden. kabinettet er fra år 2000 så kan kalles utdatert. Men valgte å spare de pengene, så dermed har jeg beholt kabinettet, fordi jeg ikke er så glad å kaste ting. Jeg handler noe for fremtiden, så jeg slipper å bytte med det første. Grunnen til jeg oppgraderer er nok å prøve noe nytt og vil være oppdatert, USB3 tviler jeg på blir utdatert så fort. JohndoeMAKT: Du har mange gode poenger her, core i5 2400S er muligens ganske så fremtidrettet. Men jeg usikker på om XBMC er så fremtidrettet. Jeg ønsker senere å vurdere: Med 24" skjermer som har full HD oppløsning, for å få den beste 3d effekten. Syns dagens 3d brikker ikke er noe særlig. Nå tviler jeg på dette krever så mye mere en core i5 2400S + ASUS Radeon HD 6570 1GB DDR3 PCI-Express 2.0, LowProfile å fungere smertefritt. Men så er det store spørsmålet om XBMC live vil finnes med dette? Eller om det vil dukke opp andre alternativer innen den tiden? Viktig å finne maskinvare som er egnet til avansert filmvisning og er veldig fleksibel. Og lyden er over all forventing. Kan virkelig kalles HD surround (THX). Per dags dato ser jeg ikke noen grunn å gå høyere en Sata 600, USB3 superspeed, HDMI 1.4, gigabit ethernet (1000 base) hvis disse standardene blir makset. Endret 22. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå